3217
Sök

Ska de ta bort skattebefriade fordon??

Saabifierad
2 031 Inlägg
25 oktober 2009
Diesel_77 skrev:
Nu har det gått ett år.

Men tror ni att 740 kommer bli skattebefriade fordon?

Vet inte varför du nämner just 740 i och med att det gäller alla bilar som fyller 30 år. Jag tror att detta kommer att leva kvar då skatterna från 30 år gamla bilar är en droppe i havet. Dock kommer vi säkert få se "miljözoner" där äldre bilar inte får åka in i storstäderna (det hänger på dubbdäcksförbudet vilket verkar ha gått igenom).

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Volvo850-92
1 682 Inlägg
26 oktober 2009
Slash skrev:
Diesel_77 skrev:
Nu har det gått ett år.

Men tror ni att 740 kommer bli skattebefriade fordon?

Vet inte varför du nämner just 740 i och med att det gäller alla bilar som fyller 30 år. Jag tror att detta kommer att leva kvar då skatterna från 30 år gamla bilar är en droppe i havet. Dock kommer vi säkert få se "miljözoner" där äldre bilar inte får åka in i storstäderna (det hänger på dubbdäcksförbudet vilket verkar ha gått igenom).

Det kommer säkert bli att alla bilar som inte har katt. kommer bara för köras 300 mil per år.
Tur att min har katt. tongue

129 Inlägg
26 oktober 2009
Alla mina bilar är skattebefriade, men jag skulle utan tvekan kunna tänka mig att betala höga skatter för dessa, då jag värderar körglädjen högre. Dessutom nyttjar jag mina bilar mycket.
Min PV 444 ifrån 54 kan jag njuta av 1000 mil på en säsong. Min 544:a rullar nog en 2000 mil per år.
Forden ett par hundra mil kanske.

Jag är lycklig så länge jag får använda mina bilar, och då spelar det ingen roll vad det kostar.
Man får prioritera helt enkelt.

128 Inlägg
26 oktober 2009
Rspeter skrev:
Vi kanske får bättre vägar om fler är med o betalar. Bort med skattebefriade gamla bilar, dom utnyttjar ju oxå vägarna.

fan man måste tänka längre än näsan räcker. min 142 rullade 70 mil denna sommar. slitaget på vägen måste varit enormt. Född fri, skattad till döds.

Burn IF performance

Fd Bannad
657 Inlägg
26 oktober 2009
Svenska skattesystemet är ju sjukt, bara att tänka lite.

Få din lön, ge bort 30%, spara den skitiga lönen som är kvar, Ge bort 20% för att köpa bilen man vill ha. Efter det ska under 30 års tid bilen beskattas med 1500-2000 per år, och man ska också ge bort 10 000 i bensinskatt varje år. efter det måste man köpa nya, säkra vinterdäck som ska se till att man inte krockar med gånggängare och annat skräp, men säkerheten ska självklart beskattas med 20% först.

svenska staten verkar ju ha ett huvudintresse att suga ut svenska folket på pengar, och det verkar inte som om det finns något att göra åt saken eftersom varenda skitparti är lierat med djävulens allra största pedofilstyrka, miljöpartisterna! att lämna sverigedemokraterna eller piratpartiet vid makten ser jag tyväär inte som någon utväg, då dem lär sätta sverige i bankrutt istället.

så vad gör man? startar ett eget parti? jodå, får jag garagets samtliga 100 000 medlemmar att rösta på Pannkakor med sylt och socker partiet eller vad man ska kalla det så lovar jag att ställa upp, men landets ekonomi lär ju bli lika bra som min, och det är ingen bra ide!

dom bilar som har blivit skattade i 30 år har betalat sin del av skatten, och så borde det få vara, sparka inte på dem gamla rostiga.

Ang Museum kommer jag definitivt att betala in mig och kolla när det finns något att se, men att betala för att se en 500 år gammal möggelpråm från stockholm känns ju lagom lockande, här uppe finns det ju iaf ett flygmuseum, 37 Viggen är häftig!

Märkesbög

284 Inlägg
26 oktober 2009
Hedning skrev:
så vad gör man? startar ett eget parti? jodå, får jag garagets samtliga 100 000 medlemmar att rösta på Pannkakor med sylt och socker partiet eller vad man ska kalla det så lovar jag att ställa upp, men landets ekonomi lär ju bli lika bra som min, och det är ingen bra ide!

Count me in! smile (Men släng in lite grädde oxå.)
/Aga_Diff

/Anna
Det man inte vet har man ingen aning om..

5 111 Inlägg
26 oktober 2009
Tycker det nuvarande systemet fungerar alldeles utmärkt. Det ligger också på is för närvarande att ta bort eller frysa skattebefrielsen. De enda problemen som finns är skapade av ren inbillning. För det är väl aldrig någon som tror att det kommer bli lägre skatt på deras skattepliktiga bilar om den tas bort? Eller att det blir bättre vägar med de skatteintäkterna? Nä, det kan man glömma.

Skulle nu en och annan enstaka Volvo eller Mercedes (mmm, det är inte många andra bilar som överlevt 30 år i nåt större antal) användas för vardagskörning av nån så må väl det vara sak samma. Den som kör många mil per år och nöter på vägarna mest brukar köpa nyare bilar för att det inte är värt att spara nån tusenlapp med den försämringen i komfort och andra egenskaper. Och hur ofta ser man ändå en fin W123 idag? Eller en fin tidig 240? Så ofta är det inte. Andra bilar ska vi bara inte tala om, de har nästan totalt försvunnit. Kanske att de är lite för nya ännu för att vara intressanta men det kommer ska ni få se. De fina exemplar som överlever kommer att vara nåt man hajar till över snart. Och de risiga kommer vara på skroten eller renoveras.

För 15 år sen var en Amazon ofta en sån där bil som var på sluttampen i sitt liv, rostig och dän, köpt för nån tusenlapp att köras slut på på vintern. Idag är det en ovanlig syn i trafiken som faktiskt gör en på bra humör när man ser en.

1 754 Inlägg
26 oktober 2009
Vi behöver inte MER skatt. Behåll lagen FFS.

Jag kan inget om allt.

4 586 Inlägg
26 oktober 2009
I tyskland har dom tänkt på ett annat sätt. Knappt någon skatt på nya bilar sedan dyrare på dom äldre.

587 Inlägg
26 oktober 2009
har precis skaffat mej skattebefriad bil . gött å slippa betala skatt o fint att bara behöva besikta vartannat år ( synd att den inte är tillräckligt gammal för att vara bes. befriad också ) samt inte dyr att försäkra.

tycker själv det är konstigt att bilarna bara behöver besiktas vartannat år när de är så gamla för det borde ju vara tvärtom egentligen : gamla grejer som kan gå sönder nästan närsom o bli trafikfarliga men såklart är det ju upp till den som äger fordonet att se till att den är fullt körduglig.

Jag tror däremot att det kommer tas bort det här med skattebefrielse men har ingen motivering till varför egentligen.

127 Inlägg
26 oktober 2009
ska inte säga högt vad jag tror dom mesta skatte pengarna man betalar går till men dom flesta kanske förstår ändå

Forummoderator
9 299 Inlägg
26 oktober 2009
Lazurblau_Metallic skrev:
ska inte säga högt vad jag tror dom mesta skatte pengarna man betalar går till men dom flesta kanske förstår ändå

Nej jag förstår inte.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

VD :=)
90 Inlägg
26 oktober 2009
Hedning skrev:

Få din lön, ge bort 30%, spara den skitiga lönen som är kvar, Ge bort 20% för att köpa bilen man vill ha. Efter det ska under 30 års tid bilen beskattas med 1500-2000 per år, och man ska också ge bort 10 000 i bensinskatt varje år. efter det måste man köpa nya, säkra vinterdäck som ska se till att man inte krockar med gånggängare och annat skräp, men säkerheten ska självklart beskattas med 20% först.

svenska staten verkar ju ha ett huvudintresse att suga ut svenska folket på pengar, och det verkar inte som om det finns något att göra åt saken eftersom varenda skitparti är lierat med djävulens allra största pedofilstyrka, miljöpartisterna! att lämna sverigedemokraterna eller piratpartiet vid makten ser jag tyväär inte som någon utväg, då dem lär sätta sverige i bankrutt istället.

dom bilar som har blivit skattade i 30 år har betalat sin del av skatten, och så borde det få vara, sparka inte på dem gamla rostiga.

Ang Museum kommer jag definitivt att betala in mig och kolla när det finns något att se, men att betala för att se en 500 år gammal möggelpråm från stockholm känns ju lagom lockande, här uppe finns det ju iaf ett flygmuseum, 37 Viggen är häftig!

dagens bästa inlägg! och som föregående talare vet vi nog alla vilka som tar alla vora surt förvärvade korvören.  men va ska man göra?
on topic: tror inte dem kommer ta väck skattebefriningen, dem vet nog att alla gorgare skulle bli vansinniga :p

Är duktig på nyare peugeot bilar skicka pm om ni vill ha hjälp. bakhjulsdrivet sen födslen:p

Fd Bannad
657 Inlägg
27 oktober 2009
Nazse89 skrev:
Hedning skrev:

dagens bästa inlägg! och som föregående talare vet vi nog alla vilka som tar alla vora surt förvärvade korvören.  men va ska man göra?
on topic: tror inte dem kommer ta väck skattebefriningen, dem vet nog att alla gorgare skulle bli vansinniga :p

Om man leker lite med ider så kan man ju även tänka så här.

Skatter höjs-Dyrare att ha anställda-mer arbetslöshet-mindre pengar i statskassan-höjda skatter-folk har mindre pengar att handla för, mindre momsinkomst-för att kompensera måste det till fler höjningar, and the game is on.

Tror att svenska staten skattar på lönen för hårt, om dom släppte på det så skulle dem få in mer pengar på momsen, och allting skulle bli bättre för alla i stort sett.

Märkesbög

517 Inlägg
28 oktober 2009
Jag skummade igenom hela tråden utan att hitta någon fakta eller vettig information sad

Men här har ni iaf...
http://www.birf.org/Dokument/entusiast_ … 071126.pdf

Någon som vet hur det gick med detta förslag?

Sök