3676
Sök

Turbon viner lågt

177 Inlägg
30 augusti 2006
Trådstartare
Har en Audi 100 Avant Turbo Quattro -88

Turbon har börjat vina litet, Inget högt ljud känns nästan som det låter mer inifrån coupen än utifrån.
Har precis monterat ett 3" system också, Har varit ganska försiktig vid montering så det inte ska trycka på bakifrån med vikt m.m på downpipen.

Ljudet uppstår vid högre laddtryck, Och man hör ganska tydligen när turbon går ner i varv efter släpp på gasen. Dumpventil sitter monterad mellan spjällhus och IC.

Är det läckage som låter?
Jag är totalt novice gällande just Turbo, Vore tacksamt med lite tips om vad det kan vara.

Mvh /T

Over and out!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
30 augusti 2006
Hej stäng av ac och koppla ur fläkten och så ber du en kompis sätta sig i och lägga motorn på 1500-200 rpm och slira på kopplingen, läcker det mycket så hörs det... Men en turbo ska ju vina, tänk dej själv 150000 varv per min... Är det samma drag i bilen som innan?? Kan ju vara så att avgassyetmet dämpar turboljudet mindre än original bara...

177 Inlägg
30 augusti 2006
Trådstartare
bumpe skrev:
Hej stäng av ac och koppla ur fläkten och så ber du en kompis sätta sig i och lägga motorn på 1500-200 rpm och slira på kopplingen, läcker det mycket så hörs det... Men en turbo ska ju vina, tänk dej själv 150000 varv per min... Är det samma drag i bilen som innan?? Kan ju vara så att avgassyetmet dämpar turboljudet mindre än original bara...

AC'n är urkopplad sedan tidigare.
Jag ska testa låta polaren gasa lite, Men jag är rädd att han sticker iväg och kommer aldrig mer tillbaka big_smile
Nä skämt åsido, Det var ett bra förslag!
Effekten har inte minskat i allafall, Däremot gett lite ökning i.o.m 3" systemet.

Och det kan ju vara så att originaldämparna har dämpat ljudet tidigare, Fast ljudet verkar komma framifrån.
Har inte heller märkt att den tar mer olja än vanligt heller, Jag har bra oljetryck. Ligger på dryga 5'an vid lite mer varv, Går aldrig under 2'an heller.

Tack för tipset!

Over and out!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
30 augusti 2006
Det låter som att det inte är någon fara då... Bra med oljetryck e aldrig fel... Gör som det står i annonser, ta flickvän eller polare i pant tongue

1 489 Inlägg
30 augusti 2006
Tänk på att turbovinet hörs betydligt mycker mer när man monterar 3" avgas. Så om ljudet kom efter det så är det bara och säga grattis ! Lyssna och njut av turbosången wink

• Även den starka måste ta i när han skiter

177 Inlägg
30 augusti 2006
Trådstartare
MarcusL skrev:
Tänk på att turbovinet hörs betydligt mycker mer när man monterar 3" avgas. Så om ljudet kom efter det så är det bara och säga grattis ! Lyssna och njut av turbosången wink

jag är inte ensam om att njuta av ljudet, Varenda jäkel på gatorna vänder sig om direkt man kommer big_smile
Ska för den delen montera en till dämpare i mitten någonstans lämpligt.. Det är lite väl mycket ljud nu, Och blå tittar alltid efter mig tongue

Det finns lite bilder på bygget i mina gallerier och projekt:
http://www.garaget.org/mypage/?user=gra … p;cat=2732

För den som är nyfiken på hur det kan se ut.

Tack snälla alla som kommer med förslag!

Over and out!

169 Inlägg
30 augusti 2006
Hej! Kör också en 100 TQ och även min turbo har börjat vina vid högre laddtryck. Nu har inte jag bytt avgassystem utan satt i ett JR insatsluftfilter. Antar att det vinade ljudet alltid finns där bara att det hörs mer om man byter system eller luftfilter, eller??? Man har ju hört att en turbo som håller på och klappa ihop också viner. Varför gör den det isåfall?

Mvh Mattias

177 Inlägg
31 augusti 2006
Trådstartare
Jag pratade just med en polare som håller på med turbo.

Man kan demontera luftinsuget till turbon och känna på axeln, Det ska finnas lite spel, Knappt så man känner det alls.

Glappar det upp och ned så är det nog dags att tänka på renovering,
Glappar det fram och tillbaka så bör man inte köra mer alls, Då är totalraset nära.

Det är vad jag fick för tips iaf.

Over and out!

5 710 Inlägg
31 augusti 2006
granada75 skrev:
Glappar det upp och ned så är det nog dags att tänka på renovering,
iaf

Turbon SKA glappa upp och ned (radiellt) annars är det nått fel, dock skall det inte var så mycket.
När du endå är där o river kan du inspektera kondisionen på impellern, skall vara hel o fin utan brutna hörn eller vingar.

Vinande ljud kan oxo vara obalans.

Misstänker du läckage är det provtryckning (med kompressor) som gäller.

MVH Jonas
..............

177 Inlägg
31 augusti 2006
Trådstartare
jonTe skrev:
Vinande ljud kan oxo vara obalans.

Misstänker du läckage är det provtryckning (med kompressor) som gäller.

Nu tycker jag att du får förklara lite mer ingående om obalans?
Hur provtrycker man en turbo?

Mvh /T

Over and out!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
31 augusti 2006
Hej, täpp igen systemet och sätt tryck med en kompressor... Typ ett bar....
Glapp ska den ju inte vara, bara spel åt rätt håll, vet inte vad du snackade om där jonte.. Obalans uppkommer ofta av skadat turbin/kompressor...

5 710 Inlägg
1 september 2006
bumpe skrev:
Glapp ska den ju inte vara, bara spel åt rätt håll, vet inte vad du snackade om där jonte..

Är inte spel o glapp samma sak....? i min värd iaf wink

granada75 skrev:
Nu tycker jag att du får förklara lite mer ingående om obalans?

Som bumpe skrev uppkommer obalans vid skador på de roterande delarna, en avbruten vinge eller ett skadat "hörn" pga  möte av nått "okänt"  kan vara orsaken.

granada75 skrev:
Hur provtrycker man en turbo?

Slit av slangen ut från turbon (kompressorn) och koppla på luft via en plugg som passar i slangen.
En strypning av luften kan vara lämpligt till en nivå strax över ditt normala laddtryck.
Leta läckage med öron, känsel och en flaska med såpvatten.

MVH Jonas
..............

Sök