Varför lyser TCS Ctrl-lampan?

Robbie9000 Fartblind
31 augusti 2006 · 35 Inlägg

Jag har en Saab 9000 2.3l Turbo från -92.
För ett litet tag sen började TCS Ctrl-lampan lysa & strypa motoreffekten. Men den brukar slockna om man stänger av bilen & låter den stå ett tag eller om man trycker ner gasen i botten ett par gånger. Ska tilläggas att bilen är chippad,om det kan ha nåt med felet att göra.

Vad är det för fel & hur åtgärdar man det?
Tacksam för hjälp.

bumpe Lastbilsmekaniker
31 augusti 2006 · 3 878 Inlägg

Hej, kan va nåt skit me abs:en som gör det, kolla givare och se om det hjälper... Chippet borde inte påverka då det styr soppa/tändning och styrboxen tar ac och abs...

Trozzo Oekonomisk, ja visst
31 augusti 2006 · 966 Inlägg

TCS står väll för Traction Control System, allså Anti-spinn, så det kan ju ha med chippet att göra.
Vart är den chippad, av dig själv eller är det "proffs", om den är "proffschippad" så borde du kunna höra med dom om det

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824
Volkswagen Corrado VR6 "Kamelia" (1993)
Robbie9000 Fartblind
2 september 2006 · 35 Inlägg

Det är inte jag som chippat den, köpte den chippad men vet inte vart det är gjort.
Finns det nåt man kan testa göra för att se om den blir bättre?

LazerHawke
2 september 2006 · 1 268 Inlägg

fick du inga kvitton på vad som gjorts????

MrLila
2 september 2006 · 355 Inlägg

Haj!

Det brukar väll vara lite problem med TCS å en bil som har fått annan programvara om jag inte minns helt fel. SOm sagt kan ju vara uten i skogen å cykla.

Kan ju ställa frågan här å kolla.
http://forum.saabturboclub.com/index.php


Mvh Jonas

Mvh Jonas
Robbie9000 Fartblind
2 september 2006 · 35 Inlägg

Kvitton har jag inga. Tror inte att det var förra ägaren som gjort det, utan nån ägare innan honom.
Har själv haft bilen i över ett år & det är först för ett par månader sen som problemet uppstått.
Kan även tilläggas att "Check Engine"-lampan kan lysa lite till & från. Nu verkar det även som att den börjar dricka lite olja. Kan de sakerna ha nåt med problemet att göra kanske?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang