Hjälp Fort!! Min Volvo 850 Är Heldöd!

TUmTaSS
12 november 2009 · 80 Inlägg

Tjo! jo min 850 glt 92a är då som sagt helt tog död! har hänt en gång förut men då starta den dagen efter utan problem:S? jävligt iriterande och jag börjar jobba kl 05.45 så inge kul om den inte startar.. va kan det vara för fel? soppa pumpen går fint. å oljan e nybytt.. bra komp.. men värkar som den inte tänder? men när den går så gåren nästan som en turbo bil.. snälla hjälp mig!

Najs
12 november 2009 ·

prova luftmängdsmätaren brevid luftfiltret.
har du kolla så de inte är en gnista på stifftet?
kan va många olika grejer svårt o säga men börja me o titta gnistan har du ingen så byt tändspole o sen jobba me o försöka förstå varför den inte får gnista
kan ju även bero på att kabeln mellan tändspolen och fördelaren är trasig så ta bort den sätt ett stifft direkt i den o prova om du har gnista då. har du inte de så kan ja nästan va säker på att du behöver en ny tändspole. om de e så att den tänder så har de någe me luften eller soppan o göra o då kan man ju prova om luftmängdsmätaren funkar o den kan du ju låna av nån poolare me en 850 om du nu har de så slipper du ju byta den i onödan om de inte skulle vara de
men som sagt prova först om du har gnista på stiften

740tjejen
12 november 2009 · 351 Inlägg

Har du kollat databoxen så inte den jävlas. Känner en del som har 850 av varierande årsmodell som har krångel med boxen efter ett tag. Nått som går sönder i den.

Våga Köra Sänkt
TUmTaSS
12 november 2009 · 80 Inlägg

okeej men tycker det inte bör vara några stora fel.. för typ en timme innan så gick biljäven som fan sen vare så den hosta till sen dog. å nu nöter han bara på starten.. lmm är ny bytt så hoppas det inte e den ialf.. sen sitter det ju sport filter på den men ska de göra så mkt? gnista har jag med..kolla det nu så vet inte va det kan vara..tack endå för tipsen gärna mer av dom:D

norpan1
12 november 2009 · 1 043 Inlägg

Kamaxelgivaren är vanligt också.

TUmTaSS
13 november 2009 · 80 Inlägg

okeej kan man kolla den med enkla medel?

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
13 november 2009 · 5 650 Inlägg

min höll på och jävlades på de där viset blev så jävla sur så jag lämnade in den på volvo då va kamaxel givaren och impulsgivaren svänghjul stendöda .. vilket resulterade i att boxarna stänger av tänding och soppa fördelningen..

nya såna och den går som en raket igen..

säkert nån av dom som jävlas för dig med med tanke på symtomen då de värkar va rätt vanliga fel

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
TUmTaSS
13 november 2009 · 80 Inlägg

okeej va kosta det? men sist det hände så starta den klock rent efter några timmar:S men en tanke som har slagit mig nu e det att när motorn är varm å man trycker på så kan den "slå av" allt i ca 1 sek sen gåren igen:S kan det ha med det att göra?

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
13 november 2009 · 5 650 Inlägg

TUmTaSS skrev:
okeej va kosta det? men sist det hände så starta den klock rent efter några timmar:S men en tanke som har slagit mig nu e det att när motorn är varm å man trycker på så kan den "slå av" allt i ca 1 sek sen gåren igen:S kan det ha med det att göra?

kostade typ 3500 med felsökningen.
bara givarna 2100 nått´sånt .

min höll på jävlades så fort den va varm vips va de va dog den sen kunde den starta 2-30 minuter senare osv  enbart när den va varm..

så säkert nån av de där givarna för dig med värkar va väldigt vanliga fel.

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
TUmTaSS
13 november 2009 · 80 Inlägg

okeej..känns inge kul å slänga ut dom pengar nu då när man fan inte har råd å gå på muggen:/ men men.. stort tack för all hjälp!

nicnir90 Servicetekniker, Toyota BT
13 november 2009 · 216 Inlägg

Det första du bör göra är att kolla felkoderna!!! De kommer tala om för dig om din kamaxelgivare eller luftmassemätare är trasig.

Senast redigerat av nicnir90 (13 november 2009)

Guide! 850 Instrumentpanel demontering, allting inte bara överdelen och mätarhus. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=146291
Volvo 850 felkoder: http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf
BMW 528i E28 "Madame" (1985)
TUmTaSS
13 november 2009 · 80 Inlägg

en kompis som jobbar på volvo ska nog komma å titta på den senare i dag.. själv så kan jag inte något om att läsa ur felkoderna..hur ska man gå till väga där?

Christian S
13 november 2009 · 4 816 Inlägg

finns beskrivet i flertalet trådar om du hade använt SÖK funktionen men här är det igen för femtioelfte gången.



Det går att läsa av felkoderna själv på 850 92-95 genom att göra på följande sätt:

1. Leta reda på diagnostikenheten. Den sitter på alla 850 -1995 till höger, framtill i motorrummet, brevid påfyllningsröret till spolarvätskan.

2. Se till att tändningen är avstängd och anslut den lilla kabeln som sitter i diagnostikenheten till stiftet motsvarande den enhet du vill läsa av felkoderna i (enligt listan nedan).

3. Slå på tändningen, tryck en gång under ca 1 sek på testknappen för vald modul.

4. Räkna diodblinken och utläs i felkodslistan vad de innebär
Ett exempel. Felkod 1-1-2 i sockel A2 innebär Fel i styrenhet. 1 blinkning med 0,5 sekunders mellanrum, därefter en intervall på 3 sekunder, sedan 1 blinkning följt av 3 sekunder intervall, sedan 2 blinkningar med 0,5 sek mellanrum.




Radering av felkoder
När väl alla eventuella felkoder lästs av och noterats bör de raderas från styrenheten.
Felkoderna kan inte raderats utan att alla felkoder blinkat minst 1 gång och att den första i serien visats igen.
Låt kabeln sitta kvar i valt stift.
Tryck ner testknappen i ca 5 sek.
Då ska dioden börja blinka för att övergå till ett fast sken. När det fasta skenet kommer tryck ner testknappen i ytterligare 5 sek.
Lysdioden slocknar nu.
Stäng av tändningen och kontrollera att alla felkoder har raderats genom att sätta på tändningen igen och trycka på testknappen 1 sek.
Felkoden ska då vara 1-1-1 Inget fel upptäckt. Om någon annan kod visas så anteckna den och utför raderingen igen.



Vilken sockel är vad?
Automatlåda
Sockel A1

Bränslesystem
Sockel A2

ABS och antispinn system (TRACS)
Sockel A3

TCU
Sockel A5

Tändsystem
Sockel A6

Kombi instrument
Sockel A7

ECC
Sockel B1

Farthållare
Sockel B2

SRS
Sockel B5

Elmanövrerad stol
Sockel B6


Felkodstabell hittar du här http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf

Detta är från början taget från FAQ på http://forum.turboperformanceclub.com

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
TUmTaSS
13 november 2009 · 80 Inlägg

TACK SÅ HÄMST MYCKET!!! skall genast kollas!

nicnir90 Servicetekniker, Toyota BT
14 november 2009 · 216 Inlägg

Fanns ju också länkat i min forumsignatur;)

Guide! 850 Instrumentpanel demontering, allting inte bara överdelen och mätarhus. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=146291
Volvo 850 felkoder: http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf
BMW 528i E28 "Madame" (1985)
TUmTaSS
18 november 2009 · 80 Inlägg

kan meddela att det var kamaxel givaren som va stendöd.. har bytt den nu å det blev fan som en ny bil:d orkar mycket mer å axet e mycket bättre en va det va innan:D

Jerk-R
18 november 2009 · 593 Inlägg

Skönt att det löste sig och kul att du skrev svaret/resultatet i tråden! wink

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
18 november 2009 · 5 650 Inlägg

TUmTaSS skrev:
kan meddela att det var kamaxel givaren som va stendöd.. har bytt den nu å det blev fan som en ny bil:d orkar mycket mer å axet e mycket bättre en va det va innan:D

värkar va vanligt fel med den där givaren så ...

blir som en helt ny bil när man bytt den

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang