6410
Sök

Vilka inställningar ska jag ha för en bra bild på lampor i mörkret? Canon eos 450D

Yrkeschaufför
165 Inlägg
1 december 2009
Trådstartare
Tjena!

Jag har försökt fota dioder som jag satt in i bilen när det är mörkt men det blir bara skit! Antingen blir dem jätte suddiga eller så blir det med blix och då försvinner hela efekten tongue   

Så vilka inställningar skall jag använda på kameran?

Tack på förhand smile

Lageransvarig/Montör
378 Inlägg
1 december 2009
Jag tror att det som kommer hjälpa dig mest är att använda ett stativ. Då kan du ställa kamran i P-läget så tar den automatiskt men du slipper att blixten ploppar upp.

___
\__
___o__|

fotograf
119 Inlägg
1 december 2009
svårt att avgöra vilka inställningar du ska ha när man inte vet förutsättningarna, va är största bländare på ditt objektiv?, hur mörkt är det ute när du fotar?

Yrkeschaufför
165 Inlägg
1 december 2009
Trådstartare
Det är inte svart ute, typ svagt ljus av gatlyktorna, vet fan inte va bländare är, kan det va det där det står f25? då är 25 högst och 4.0 minst?

det är min flickväns kamera men hon vet inte heller tongue

fotointresserad
2 307 Inlägg
1 december 2009
Som sagt svårt när man inte vet hur ljuset ser ut men ställ in kameran på M (manuell inställning) och välj den största bländaröppningen. För din del 4.0 alltså. Sen vrid upp iso-talet en del och testa dig fram med slutartiden. Så skulle jag ha gjort iaf.

Blir det ändå för mörkt eller att du inte klarar av att hålla handhållet eftersom slutartiden blir för lång rekommenderar jag dig att skaffa ett stativ eller ett ordentligt stöd att ha kameran mot.

Motborgare
1 099 Inlägg
2 december 2009
danne9108 skrev:
Tjena!

Jag har försökt fota dioder som jag satt in i bilen när det är mörkt men det blir bara skit! Antingen blir dem jätte suddiga eller så blir det med blix och då försvinner hela efekten tongue   

Så vilka inställningar skall jag använda på kameran?

Tack på förhand smile

Som flera andra har nämd här, så är ett stativ nästan alfa och omega för att få en bra bild.

Jag hade valt en tid när himlen nästan går mot svart, men med lite ljus kvar. (klart väder) Sen hade jag exponerat med ett f-stop på 8-10 nånstans. På en Canon blir det då att sätta hjulet på Av och strypa aperturet till f/10. (När du ökar f-numret så stryps aperturet)

Om du tycker att exponeringen blir för ljus eller mörk kan du justera det med EV, eller att du använder manuell exponering och sätter exponeringstiden för hand också. Det kräver lite mer tålamod och insikt i fotograferingen, men det kan vara interessant att laborera med. Om du har valt rätt tidpunkt får du nu en djupblå himmel som bakgrund.

Men stativ, och hälst en trådutlösare, så du inte rubbar kameran när du skjuter, är essensielt!

Och ISO då. När du fotar stationära objekt med stativ, så kan du sätta ISO-talet så lågt som möjligt för att få den bästa bildkvaliten. Öka iso gör man för att tvinga ner slutartiden för att det inte skall bli suddigt vid handhållet, eller om nåt rör på sig. Man kan också korta ner slutartiden vid att öppna aperturet (mindre F-tal) men man får mer oskärpa i bilden då. De flesta linser är skarpast rundt f/8 - f/10, fast det varierar.

-- K
Senast redigerat av Kavli (2 december 2009)

Sök