BMW 530i (e34) -93 Just nu: Besiktning bokad, koppling fixad och nytt ljud 2xJBL 8" med RF slutsteg

Rquired Allmänt envis
12 augusti 2009 · 12 512 Inlägg

Pitoya skrev:

Decibel skrev:
Hum, skjuta lådan framåt? Du har en motor där tongue
Lättare att ta ner axeln, sitter i några bult bara. Passa på att checka stödlagret och hardyskiva samtidigt.

Sen underlättar en växellådslyft då det är tunga as. En stödbalk under lådan och sen bara rocka på.
Ett tips är att "köpa" verkstadshandboken, eller sök på google efter: bmw e34 filetype:pdf

Haha, jag menar såklart bakåt tongue är lite snurrig nu första veckan efter semestern lol

jo jag har en verkstadshandbok där jag har läst lite i nu och det står precis som du säger. ta bort axeln, ta bort lådan och byta koppling. även avgasrören måste tas bort för att komma åt. Jag hade hoppats på att man kunde klara sig utan att behöva lyfta ner lådan då jag inte har en växellådslyft. Har dessutom bara domkraft och pallbockar för att höja upp bilen. Det som gör saken ännu svårare är ju att jag dumt nog lät en bilfirma göra en idiotlagning av avgassystemet. Vilket innebär att jag måste ta bort kattar och hela skiten från grenröret. sad

Rquired skrev:
9K?! Går att ordna betydligt billigare, Bmw i stan skulle ha en dryg tredjedel av det för byte på en 525a. Gå till icke auktoriserade verkstäder också, mycket billigare och du har ju ändå ingen garanti på en E34 så smile

jag åkte till två andra bilverkstäder, aros auto och nån mekonomen verkstad här i västerås båda gav mig pris på runt 7,5. Det är ju en klar förbättring men fortfarande lite mer pengar än vad jag vill lägga. har fått ett tips på en bilverkstad som tydligen ska vara billig och bra som jag ska besöka imorgon.

Tråkigt när plånboken får ta en smäll, men V8an är kanske krångligare att byta på än sexan? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Darkie dARKiE
12 augusti 2009 · 5 031 Inlägg

Synd du inte bor närmre så hade jag hjälp dig.

Sitter ungefär exakt likadant som på E36:an, har ju haft E34 också innan som du vet. Men vet inte hur det är med v8:an, Men tror inte den är värre eller svårare..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Pitoya
13 augusti 2009 · 67 Inlägg

Tror inte jag byter koppling själv. Vill inte riskera att vara billös om något skulle gå åt skogen... har iaf hittat en firma som ska ha 7100 kr (fast pris) för att fixa det, 4000 mer än vad det skulle kosta att fixa själv men då vet man att det kommer funka och man slipper alla problem. Men tack för alla tipsen! Hade man bara haft ett garage och en till bruksbil så hade det nog kunna gått o fixa

Och till lite roligare saker. En kille på jobbet funderade på att sälja sitt billjud till mig så det kanske blir ett litet ljudbygge inom en snar framtid. Han ville sälja två 8" JBL med ett Rockford steg. tror att det kan passa bra på hatthyllan. De tolvor jag har i skuffen nu låter inte alls som jag vill. Sedan så är ju dessa bilar ganska bra ljudisolerade så jag har insett att man måste få in högtalarna i kupén för att det ska bli bra.

Mitt e34 projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106088
If you can't love me for who i am, at least love me for my car
Johan_S Bmw!
17 augusti 2009 · 101 Inlägg

Dags för update Robin wink
Inte tröttnat på kopplingen ännu? Märkt att din körning blivit lidande. smile
Mvh

Pitoya
22 augusti 2009 · 67 Inlägg

Johan_S skrev:
Dags för update Robin wink
Inte tröttnat på kopplingen ännu? Märkt att din körning blivit lidande. smile
Mvh

Jo min körning har verkligen blivit lidande sad  känns som att köra en slö 518i lol
Har bokat tid för kopplingsbyte den 3 september. Så snart kan man få alla 211 hästar till bakhjulen igen.

Mitt e34 projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106088
If you can't love me for who i am, at least love me for my car
Rquired Allmänt envis
22 augusti 2009 · 12 512 Inlägg

Pitoya skrev:

Johan_S skrev:
Dags för update Robin wink
Inte tröttnat på kopplingen ännu? Märkt att din körning blivit lidande. smile
Mvh

Jo min körning har verkligen blivit lidande sad  känns som att köra en slö 518i lol
Har bokat tid för kopplingsbyte den 3 september. Så snart kan man få alla 211 hästar till bakhjulen igen.

218 stycken har du, det är noga med sådant wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Pitoya
22 augusti 2009 · 67 Inlägg

Rquired skrev:
218 stycken har du, det är noga med sådant wink

Muahaha, du har helt rätt! Jag har alltid trott att det var 211 men det var ju de gamla 535orna som hade det  tongue

och vem skulle någonsin kunna nöja sig med en sådan (no offence Johan) wink

Mitt e34 projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106088
If you can't love me for who i am, at least love me for my car
Johan_S Bmw!
25 augusti 2009 · 101 Inlägg

Pitoya skrev:

Rquired skrev:
218 stycken har du, det är noga med sådant wink

Muahaha, du har helt rätt! Jag har alltid trott att det var 211 men det var ju de gamla 535orna som hade det  tongue

och vem skulle någonsin kunna nöja sig med en sådan (no offence Johan) wink

Rak sexa är manligt Robin, särskilt om den har en turbo som trycker på lite! VÄNTA och se! Alfred, återgå till din kammare och stanna där tills jag plingar i klockan. Karlslusk! wink

Henk3
28 augusti 2009 · 369 Inlägg

Pitoya skrev:
Tror inte jag byter koppling själv. Vill inte riskera att vara billös om något skulle gå åt skogen... har iaf hittat en firma som ska ha 7100 kr (fast pris) för att fixa det, 4000 mer än vad det skulle kosta att fixa själv men då vet man att det kommer funka och man slipper alla problem. Men tack för alla tipsen! Hade man bara haft ett garage och en till bruksbil så hade det nog kunna gått o fixa

Och till lite roligare saker. En kille på jobbet funderade på att sälja sitt billjud till mig så det kanske blir ett litet ljudbygge inom en snar framtid. Han ville sälja två 8" JBL med ett Rockford steg. tror att det kan passa bra på hatthyllan. De tolvor jag har i skuffen nu låter inte alls som jag vill. Sedan så är ju dessa bilar ganska bra ljudisolerade så jag har insett att man måste få in högtalarna i kupén för att det ska bli bra.

Enda riktiga felet du kan göra är ju att vända lamellen fel väg, vet en som lyckades!
Testa själv istället första gången tar det lite tid men sen kan du ju, du sparar kanske många tusenlappar i framtiden?
Hade gärna bytt åt dig för en tusenlapp om du inte bodde så långt bort wink

Edit: annars köp en bruksbil för 3000 och hyr ett garage för en tusenlapp big_smile

Senast redigerat av Henk3 (28 augusti 2009)

BMW 740 ia "Hamann M7" (1995)
Pitoya
29 augusti 2009 · 67 Inlägg

Henk3 skrev:
Enda riktiga felet du kan göra är ju att vända lamellen fel väg, vet en som lyckades!
Testa själv istället första gången tar det lite tid men sen kan du ju, du sparar kanske många tusenlappar i framtiden?
Hade gärna bytt åt dig för en tusenlapp om du inte bodde så långt bort wink

Edit: annars köp en bruksbil för 3000 och hyr ett garage för en tusenlapp big_smile

om det ändå vore så enkelt. att köpa bruksbil för 3000 går väl men garage... har kollat runt lite och det billigaste jag kan hitta här i trakterna är ca 3000kr/månad vilket känns ganska mycket

Mitt e34 projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106088
If you can't love me for who i am, at least love me for my car
Fredrik_Rangert Egenföretagare
29 augusti 2009 · 999 Inlägg

Garage? palla upp bilen på närmsta asfaltsplätt big_smile

Henk3
29 augusti 2009 · 369 Inlägg

Pitoya skrev:

Henk3 skrev:
Enda riktiga felet du kan göra är ju att vända lamellen fel väg, vet en som lyckades!
Testa själv istället första gången tar det lite tid men sen kan du ju, du sparar kanske många tusenlappar i framtiden?
Hade gärna bytt åt dig för en tusenlapp om du inte bodde så långt bort wink

Edit: annars köp en bruksbil för 3000 och hyr ett garage för en tusenlapp big_smile

om det ändå vore så enkelt. att köpa bruksbil för 3000 går väl men garage... har kollat runt lite och det billigaste jag kan hitta här i trakterna är ca 3000kr/månad vilket känns ganska mycket

Jo men du behöver det max en vecka big_smile Synd att det börjar bli höst annars hade du ju kunnat vara ute, själv tänker jag försöka hinna slipa ner bilen inför lack nu innan snön faller men idag regna det och då kan man inget göra hmm

BMW 740 ia "Hamann M7" (1995)
Pitoya
1 oktober 2009 · 67 Inlägg

Nu kommer en äntligen en update

Bilen är nu körbar efter att kopplingen byttes. Nu är det bara toppbussningarna på de bakre stötdämparna som ska bytas, ska nog boka tid för detta med, var tydligen inte så dyrt.

Som jag tror jag nämnde tidigare så var det en kille på jobbet som ville sälja sitt ljudsystem till mig. Så nu har jag slagit till. Två stycken JBL 8" i sluten låda med ett litet Rockford Fosgate steg på 150W RMS i fyra ohm. Anledningen till att jag byter från tolvor till åttor är att jag vill ha ett mer "tajt" ljud samt att jag vill ha ljudet direkt in i kupén och inte bara i bakluckan.

Jag har även lagat lite rost, men det har jag inga bilder på tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/97752/large/775006_etifz0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/97752/large/775008_nglqxx.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/97752/large/775009_e9v1ao.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/97752/large/775012_updrvq.jpg

Nu ska jag bara täcka över hatthyllan med tyg så det blir lite mindre stöldbegärligt. just nu är det som en kille sa på jobbet "kom och stjäl." Har iaf ett bra larm så jag hoppas att det ska hålla borta alla idioter ett tag.

Blev grymt nöjd med ljudet. Det blev MYCKET bättre än de två tolvorna som jag hade förut.

Mitt e34 projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106088
If you can't love me for who i am, at least love me for my car
Johan_S Bmw!
1 oktober 2009 · 101 Inlägg

ÄNTLIGEN! Som Gert Fykling sade. Verkar bli kanon det där!

Johan_S Bmw!
3 december 2009 · 101 Inlägg

Nå Robin, kommer bilen gå brett i vinter? wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang