Fakta om gamla amerikanska muskelbilar

SevilleDiesel
6 december 2009 · 152 Inlägg

Fördelen är väl att om du satsar på Chevas 350 smallblock, så får du mycket motor för pengarna om du renoverar/trimmar! Billigare alternativ är svårt att hitta! Sen att de är just Chevrolet är bara att beklaga-man betalar en del extra för märket (eftertraktat). Chryslers bilar hör generellt till de dyrare att renovera, men de har ofta det lilla extra (det var det som utmärkte dem när det begav sej-tredje stösta koncernen, och inte sällan piskade de både GM och Ford som var större, och därmed hade mer budget)

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!
red442
6 december 2009 · 63 Inlägg

R1kard skrev:

red442 skrev:
Visst finns det muskelbilar för under 150, kanske inte i toppskick men bes o körklara..
Vettigt är att satsa på ett objekt kanske där man inte behöver renovera/reparera/gå igenom allt på engång..

Ok muskelbil kanske man inte ska kalla dessa bilar, men jag har i alla fall kollat lite på Chevelle eller Cutlass med 350 motor.

Eftersom du ställde frågan om amerkanska muskelbilar så antar jag att det är vad du traktar efter
Köper du en bil istället för en du egentligen ville ha är risken att man tröttnar fort..
Sedan kan man ju alltid börja med en bil och byta upp sig.
Det är mer värde i en bil med originalmonterad Bigblock och tillhörande drivlina.. även om det inte skulle vara just matching numbers .. när du trimmat en smallblock som matchar en riktig bigblockare har du ändå passerat mellanskillnaden i pris..
Man skall oxå ha klart för sig att det är väldigt få muskelbilar som körts av en gammal dam till kyrkan på söndagarna, många har fått duktigt med stryk genom åren och har haft många ägare, gamla sverige bilar renoverades sällan utan reparerades mellan de kanske 20 olika ägarna så en grundlig genomgång behövs alltid även om utsidan ser blank o fin ut.
I din situation skulle jag i lugn och ro känna av marknaden, bara för att det just idag inte finns någon annons under 150 betyder inte att de inte finns... (tyckte jag såg en Buick GS för de pengarna på blocket)
Börja med att ringa in det du vill ha ungefär..bekanta dig med modellerna, nackdelar/fördelar
Men du kanske kommer fram till att det egentligen bara var en sportig amerikanare från muskelbilsåren du ville ha...då är Cutlassen och Chevellen från "muskelbilsåren" riktigt trevliga kandidater..lägg  till pontiac lemans och buick skylark som är systermodeller.

Senast redigerat av red442 (6 december 2009)

Hedning Fd Bannad
7 december 2009 · 657 Inlägg

SevilleDiesel skrev:
Fördelen är väl att om du satsar på Chevas 350 smallblock, så får du mycket motor för pengarna om du renoverar/trimmar! Billigare alternativ är svårt att hitta! Sen att de är just Chevrolet är bara att beklaga-man betalar en del extra för märket (eftertraktat). Chryslers bilar hör generellt till de dyrare att renovera, men de har ofta det lilla extra (det var det som utmärkte dem när det begav sej-tredje stösta koncernen, och inte sällan piskade de både GM och Ford som var större, och därmed hade mer budget)

Chryslers är dyrare just för att dem är färre, och betydligt mer "Bad Ass" än dem andra märkena?
Kom igen Cheva? Fäll ner pungen och landa!

Vill man köra med bilen istället för att polera ska man väll inte satsa på någon Matching numbers bigblock bil, då vågar man ju knappt köra med bilen. Satsa på en lagom gattrimmad bil. En bekant köpte sig en Satellite -67a med 440 bigblock under huven, Helt okej muskelvagn för 75 000

Märkesbög
SevilleDiesel
7 december 2009 · 152 Inlägg

Har du renoverat en 413 nå'n gång?  ALLA delar är bland de dyraste i sortimentet, jämfört med motsvarande GM! Eller en 273? Kostar mer än både Ford 289 och Cheva 283. Och dessutom...-Chrysler har visst ofta utmärkt sej med konkurrenskraftiga motorer.
Inte nödvändigt mer BadAss, men de har ofta haft hyfsad trimningsgrad på en stor del av utbudet.

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang