4050
Sök

Hur stor är maxförbrukningen ström på en bil?

506 Inlägg
7 september 2006
Trådstartare
Hejsan! Jag och polare ska göra ett projektarbete i skolan och nu behöver vi ett relä som ska bryta hela matningen till bilen. Hur kraftigt räcker det att det är? Har kollat på elfa och där har jag hittat ett bilrelä som ska tåla ifall jag tolkat det rätt vid intrycktläge 30 Ampere. Borde detta räcka för att kunna starta bilen, ha alla lysen på bromsa tuta. ja Releäet ska inte brinna upp när man startar bilen och har helljuset på.

MVH

Johan

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
7 september 2006
Starten drar runt 100+ A, så 30 amperes relä känns lite litet..
Satsa på om ni kan hitta ett runt 150 - 200A.

10 287 Inlägg
7 september 2006
Varför behöver ni bryta plus mellan batteri och solenoid?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

506 Inlägg
7 september 2006
Trådstartare
Sharky skrev:
Varför behöver ni bryta plus mellan batteri och solenoid?

/Göran

Vi ska nämligen göra något sådant här.

Projektet kommer heta "startspärr kodvisitkort"

Det går ut på att man genom att stoppa in ett kort i en kortläsare trycka in en giltig kod (för närvarande en 5 siffrig kod) Sedan kunna få ström till bilen och kunna vrida på tändninge.

Alltså man ska inte ha något liv alls i varkens startmotor,belysning eller något.

En ganska simpel men lite rolig startspärr. Vi håller på att fundera lite på hur vi ska få reläna att släppa när man stänger av bilen så man måste sätta i kortet på nytt och skriva in koden för att starta igen men det kommer vi nog på med tiden.

MVH

Johan

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

671 Inlägg
7 september 2006
Tips: Studera hur elen till en startmotor funkar. Sen kommer du förstå Sharkys fråga.

Sen kan man diskutera hur bra stöldskydd det blir. Ni kan sätta kodlås och DNA spårning eller vad ni vill men sålänge det bara är att rycka ett relä och ersätta det med en kabelstump så blir det lätt att sno bilen.
Senast redigerat av Daniel (7 september 2006)

10 287 Inlägg
7 september 2006
Och en sak till, skall ni göra detta till en nyare bil försedd med elektroniskt insprut så skall man inte bryta all matning till bilen. Dom flesta databoxar till bilar vill helst ha ström hela tiden för att man skall slippa att dom ligger och adapterar om när dom får tillbaka strömmen.

/Göran

RaGnaR RattmuFF skrev:
Hejsan! Jag och polare ska göra ett projektarbete i skolan och nu behöver vi ett relä som ska bryta hela matningen till bilen. Hur kraftigt räcker det att det är? Har kollat på elfa och där har jag hittat ett bilrelä som ska tåla ifall jag tolkat det rätt vid intrycktläge 30 Ampere. Borde detta räcka för att kunna starta bilen, ha alla lysen på bromsa tuta. ja Releäet ska inte brinna upp när man startar bilen och har helljuset på.

MVH

Johan

(Groucho Marx).

personbilstekniker
147 Inlägg
8 september 2006
Andvänd er annars av signalströmarna och spärra dom, då hanterar du mycket mindre ström. Och ifrågan om säkerheten med ett kodlås av detta slag är kanske inte världens säkraste men det är ju helt klart en kul grej.
Och som sharky sa, om bilen har can eller bus system skall inte strömen brytas helt då förlorar boxarna bara minne och börjar i värsta fall krångla! Även i ett vanligt inspr system vill gärna boxen ha ström för att hålla minne.

10 287 Inlägg
8 september 2006
Tipset är att bryta tre punkter.
- Terminal 50 till solenoiden
- Styrningen till soppapumpsreläet
- Styrningen till , eller matningen till, tändslutsteget.

/Göran

(Groucho Marx).

Sök