Fråga om extra ljus relä

sandehn
25 december 2009 · 17 Inlägg

hej!
Fick tre extra ljus igår och har en fråga angående relä. endel säger att man ska ha två till tre och endel säger att de går me ett. sitter ett i bilen nu som de har haft innan till tre vet ej om ja ska sätta in ett till eller ha de så?

Volvo V70 D5 "R Diesel" (2004)
Drönirettab
25 december 2009 · 21 761 Inlägg

Det beror ju också på hur kraftiga lampor man har i extraljusen. Den strömtålighet som brukar stå på reläna är deras maximala ström vad jag vet, vilket gör att om man belastar med den strömmen så är risken stor att relätungorna efter ett tag "svetsar ihop" pga värmen+gnistbildningarna när relät aktiveras och avaktiveras.

Har man 3 st 55 W lampor så ska ett 30-40 A relä fungera, har man 3 st 100 W lampor så bör man ha åtminstone två relän. smile

joakim89
25 december 2009 · 1 265 Inlägg

har kört flera år med 1st 30amp relä till 3st 100watt utan problem, helst ska man ha 2st eller ett större relä.

Expoze
25 december 2009 · 2 024 Inlägg

Sen kan man tillägga att det är en jävla skillnad på relä och relä faktiskt, ett Bosch-relä märkt med 30A förefaller ha både längre livslängd och klarar mer belastning utan att tungan bränner fast än de flesta billigare reläer jag testat.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Aerocombi Xenoholic
25 december 2009 · 2 559 Inlägg

Har provat med tre 100w på ett relä (bosch) , och jag kan bara säga att det är en tidsfråga innan det "hänger" sig och dom du möter har tre extraljus som bländar dem, inte kul sad
Kör nu med ett till varje (jo det räcker med två till 300w) x-ljus. Kostar ju inte mycket extra wink


Edit mitt 1000:e inlägg big_smile

Senast redigerat av Aerocombi (25 december 2009)

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Melin Trafikledare
25 december 2009 · 563 Inlägg

Det beror ju på vad du har för watt antal på lamporna i extraljusen.
Om du har en bil med 12 volts elsystem och har 3 st 55 watts lampor så drar dom 13,75 A.
Har du 3 st 100 watts lampor så drar dom 25 A.

MEN jag har själv märkt/uppfattat att om man har lite strörre relä än vad som krävs så lyser det lite bättre..
Jag har ett 100 A relä till mina tre extralysen med 100 watts lampor i.. tongue

Senast redigerat av Melin (25 december 2009)

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
25 december 2009 · 5 650 Inlägg

kör volvos original extraljus kopplingar med 3 st 100W funkar prima .
och då är volvo kopplingarna enbart anpassade efter 2 st 55W tror ja de va

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
VW_67
28 december 2009 · 446 Inlägg

ett 40A bosch fungerar utmärkt, 30A håller inte lika länge på grund av att en lampa drar mycket mer än 100W precis i tändögonblicket vilket ger för stor gnistbildning i relät.

och ja, jag pratar vanliga glödlampor tongue 100W är effekt vid varm lampa...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang