3744
Sök

Volvo 940 dricker enormt med bensin. Hjälp?

14 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
#1
Jag har en Volvo 940 -91 med B230FB.
Har ett problem med den, och det är att det dricker enormt med bensin.
Ibland över 1,5 liter milen!
Jag har kollat felkoder och får fel koden:
2-3-2, Bränsletillförsel för dålig eller för rik vid tomgång.
Men det som är konstigt är att den går hur fint som helst på både tomgång och alla varv.

Jag har kollat:
*Lambdasonden - Funkar
*Avgasläckage framför katen - Inga läckage
*Lite annat

Vad kan vara felet?
Skulle behöva en massa olika saker jag kan kolla,
för det blir rätt dyrt i längden med en bil som bensinen rinner rakt igenom.
Tacksam för många svar!

Whatever :)
1 652 Inlägg
5 januari 2010
#2
Bilen är inte chippad med något B chip?
Min var sån när jag köpte min.. 2.5 liter milen.. slet ur chipen och vipps 1 liter milen.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

14 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
#3
De kan ja aldrig tro, så slö som den är tongue
Ja skulle tro att de är något som börjar bli slitet, men vad?

14 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
#4
Någon annan som vet?

Jävel
2 018 Inlägg
6 januari 2010
#5
1.5 drar typ min med? fast jag har inga felkoder o en nyrenoverad motor. är de fel eller ska de vara så?

You got to risk it, to get the biscuit :)

4 Inlägg
6 januari 2010
#6
Min drog 2 liter/milen men jag hade läck på bensinfiltret! testa och byt luftmängdsmätare och se, har du nåt sportfilter så släng det och sätt dit original


140 Inlägg
6 januari 2010
#7
Lyft på högerfoten;)
Långt har bilen gått?

Min brors volvo 745 har 45000 mil på nacken och den ligger runt 1 /1.5 liter milen, rätt normalt med ökad bränsle förbrukning annars vi höga miltal!
Gör en service på bränsle tillförseln annars.

MvH


4 005 Inlägg
7 januari 2010
#8
fyll tanken, kör motorväg i 90. Fyll den igen. Räkna ut bränslekostnaden.

byt luftfilter
kolla tändstift
kolla alla slangar för luftinsug
Lämna in bilen till ngn som kan ställa in tändning.
Lyft bilen, kolla om hjulen kan snurra lätt eller bromsar ligger på.
Kör på höga växlar, kör aldrig över 3000 i varv såvida du inte accelerarar. Acca fort upp till rätt hastighet, sedan underhållsgasa bara. Segdra aldrig gasen (tex öka 1km/h var tionde sekund9


Jao. Sådana saker kan ju hjälpa lite.


Whatever :)
1 652 Inlägg
7 januari 2010
#9
Hochland skrev:
Lyft på högerfoten;)
Långt har bilen gått?

Min brors volvo 745 har 45000 mil på nacken och den ligger runt 1 /1.5 liter milen, rätt normalt med ökad bränsle förbrukning annars vi höga miltal!
Gör en service på bränsle tillförseln annars.

MvH

Oj de var mycket de... min Volvo 16v snurrade ca 55.000mil och på full tank åkte jag ca 75-80 mil.. förbrukningen låg på 0.6-0.8 .. har aldrig haft en så billig bil..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
7 januari 2010
#10
XeptiQ skrev:
Hochland skrev:
Lyft på högerfoten;)
Långt har bilen gått?

Min brors volvo 745 har 45000 mil på nacken och den ligger runt 1 /1.5 liter milen, rätt normalt med ökad bränsle förbrukning annars vi höga miltal!
Gör en service på bränsle tillförseln annars.

MvH

Oj de var mycket de... min Volvo 16v snurrade ca 55.000mil och på full tank åkte jag ca 75-80 mil.. förbrukningen låg på 0.6-0.8 .. har aldrig haft en så billig bil..

roll Sniffande bakom lastbilar kanske...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

1 808 Inlägg
7 januari 2010
#11
Opelmadness skrev:
XeptiQ skrev:
Hochland skrev:
Lyft på högerfoten;)
Långt har bilen gått?

Min brors volvo 745 har 45000 mil på nacken och den ligger runt 1 /1.5 liter milen, rätt normalt med ökad bränsle förbrukning annars vi höga miltal!
Gör en service på bränsle tillförseln annars.

MvH

Oj de var mycket de... min Volvo 16v snurrade ca 55.000mil och på full tank åkte jag ca 75-80 mil.. förbrukningen låg på 0.6-0.8 .. har aldrig haft en så billig bil..

roll Sniffande bakom lastbilar kanske...

Bogserad bakom lastbilar kanske mer troligt roll

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.

140 Inlägg
7 januari 2010
#12
XeptiQ skrev:
Hochland skrev:
Lyft på högerfoten;)
Långt har bilen gått?

Min brors volvo 745 har 45000 mil på nacken och den ligger runt 1 /1.5 liter milen, rätt normalt med ökad bränsle förbrukning annars vi höga miltal!
Gör en service på bränsle tillförseln annars.

MvH

Oj de var mycket de... min Volvo 16v snurrade ca 55.000mil och på full tank åkte jag ca 75-80 mil.. förbrukningen låg på 0.6-0.8 .. har aldrig haft en så billig bil..

Kan inte mena allvar med att du körde lika billigt som Volvos nya v70 Drive?


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
7 januari 2010
#13
Hochland skrev:
XeptiQ skrev:
Hochland skrev:
Lyft på högerfoten;)
Långt har bilen gått?

Min brors volvo 745 har 45000 mil på nacken och den ligger runt 1 /1.5 liter milen, rätt normalt med ökad bränsle förbrukning annars vi höga miltal!
Gör en service på bränsle tillförseln annars.

MvH

Oj de var mycket de... min Volvo 16v snurrade ca 55.000mil och på full tank åkte jag ca 75-80 mil.. förbrukningen låg på 0.6-0.8 .. har aldrig haft en så billig bil..

Kan inte mena allvar med att du körde lika billigt som Volvos nya v70 Drive?

80 mil på en 60liters tank är ju 0.75 liter milen å är inte så ovanligt i en gammal välskött volvo

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Whatever :)
1 652 Inlägg
7 januari 2010
#14
Tack Turboforssen!
Den bilen var mycket väl skött MEN förra ägaren bytte aldrig kamrem och spänn rulle, De vart bilens död.


Åter till ämnet, Har han lokaliserat felet eller testar han fortfarande ?
Senast redigerat av XeptiQ (7 januari 2010)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

140 Inlägg
7 januari 2010
#15
Ja det finns säkert någon gammal volvo som ska klara det, aldrig träffat någon som kört så billigt med en 740 bara!wink


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
7 januari 2010
#16
Hochland skrev:
Ja det finns säkert någon gammal volvo som ska klara det, aldrig träffat någon som kört så billigt med en 740 bara!wink

bara för att man inte träffat nån, så betyder det inte att dom inte finns:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
7 januari 2010
#17
men till ts så kolla så det inte finns nån läcka på bränsle rören ( brukar rosta sönder bak vid armaturen)
bränsletrycksregulatorn kan ju ha pajat med
lmm

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Whatever :)
1 652 Inlägg
7 januari 2010
#18
turboforssen skrev:
men till ts så kolla så det inte finns nån läcka på bränsle rören ( brukar rosta sönder bak vid armaturen)
bränsletrycksregulatorn kan ju ha pajat med
lmm

Du menar inte detta rör som går från tanken ner mot bakaxel? som sen går till filter och pump? för de är väl till 90% att den skiten rostar sönder med årens lopp.

Jo regulator kan ha lagt av men han kan ju dra ur vacuum slangen till regulatorn och se om bilen går sämre. om inte så kan de vara den...
Lmm kan de ju med vara han får helt enkelt dra ur kontakterna och se om bilen går sämre eller bättre smile så har man ju kollar upp dessa två faktorer.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
7 januari 2010
#19
Gronwalls skrev:
Opelmadness skrev:
XeptiQ skrev:

Oj de var mycket de... min Volvo 16v snurrade ca 55.000mil och på full tank åkte jag ca 75-80 mil.. förbrukningen låg på 0.6-0.8 .. har aldrig haft en så billig bil..

roll Sniffande bakom lastbilar kanske...

Bogserad bakom lastbilar kanske mer troligt roll

lol
Min farbror låg alltid bakom lastbilar med sin 740. Han kom ner i 0,65 ibland då, men endast bakom lastbilar..
Annars gick den aldrig under 0.85.. Den bilen var snikkörd rejält och han köpte den ny 87.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
7 januari 2010
#20
XeptiQ skrev:
turboforssen skrev:
men till ts så kolla så det inte finns nån läcka på bränsle rören ( brukar rosta sönder bak vid armaturen)
bränsletrycksregulatorn kan ju ha pajat med
lmm

Du menar inte detta rör som går från tanken ner mot bakaxel? som sen går till filter och pump? för de är väl till 90% att den skiten rostar sönder med årens lopp.

Jo regulator kan ha lagt av men han kan ju dra ur vacuum slangen till regulatorn och se om bilen går sämre. om inte så kan de vara den...
Lmm kan de ju med vara han får helt enkelt dra ur kontakterna och se om bilen går sämre eller bättre smile så har man ju kollar upp dessa två faktorer.

jo det är dom rören jag menar smile har fått laga dom på alla 740:is å 760:is jag haft så lär inte va nån skillnad på 940

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/


Sök