Bygga baslåda i en sedan

SimonFlygare
12 januari 2010 · 269 Inlägg

Länka gärna en ritning på hur jag kan bygga en enkel å bra baslåda till min sedan, blir så jäkla burkigt å flåsande ljud nu när jag har baslådan mitt på bagagegolvet eftersom jag inte kan trycka baslådan helt mot ryggstödet. försökte nyss å vrida å vända å justera steget men det låter fanimej bara sämre ju mer jag lyssnar på basen hmm

Senast redigerat av SimonFlygare (12 januari 2010)

kalle_kalle
13 januari 2010 · 2 914 Inlägg

M_icke_ skrev:

KiWmasTer skrev:
tack för svaret.  om jag vill montera 2 basar o säg att jag har portar, basarna är samma modell , behövs det en mellanvägg då?  beror kanske på vad det är för basar tongue?

Mellanvägg är inget nödvändigt, fördelen är att väggen stagar upp lådan så den blir ordentligt styv.

en till grej mellanvägg är bra till förutom att den förstärker lådan, men även om ena basen skulle gå sönder spelar den andra ostört annars så blir det att den andra basen får spela i en dubbelt så stor låda och kan därför gå sönder. och sedan är det vissa som påstår att det blir bättre ljud, inget jag experimenterat mig fram och törs lova. men kan mycket väl vara så för då är inte den andra basen och spelar och "stör" på samma sätt. smile

Senast redigerat av kalle_kalle (13 januari 2010)

primeramannen
13 januari 2010 · 907 Inlägg

kan man inte bara bygga lådan som man gör i en 240 med väggen som är mot bakluckan längre så att baslådan står uppe på knölen men väggen mot bakluckan står på den lägre delan av golvet.
hoppas du förstod min förklaring

Dodge Dart "Darten" (1965)
Frissan
13 januari 2010 · 4 693 Inlägg

kalle_kalle skrev:

M_icke_ skrev:

KiWmasTer skrev:
tack för svaret.  om jag vill montera 2 basar o säg att jag har portar, basarna är samma modell , behövs det en mellanvägg då?  beror kanske på vad det är för basar tongue?

Mellanvägg är inget nödvändigt, fördelen är att väggen stagar upp lådan så den blir ordentligt styv.

en till grej mellanvägg är bra till förutom att den förstärker lådan, men även om ena basen skulle gå sönder spelar den andra ostört annars så blir det att den andra basen får spela i en dubbelt så stor låda och kan därför gå sönder. och sedan är det vissa som påstår att det blir bättre ljud, inget jag experimenterat mig fram och törs lova. men kan mycket väl vara så för då är inte den andra basen och spelar och "stör" på samma sätt. smile

Det ska ge "finare" ljud med skiljevägg, men spela högre om alla sitter i samma låda så att säga smile

Booyakasha!
SimonFlygare
13 januari 2010 · 269 Inlägg

som någon nämnde här att montera baslådan på upphöjningen i bagaget jag har på audin men det går inte för den upp höjningen är för smal, så enda alternativen är som sagt att bygga en vägg jag monterar basarna i!?

M_icke_
13 januari 2010 · 3 466 Inlägg

SimonFlygare skrev:
som någon nämnde här att montera baslådan på upphöjningen i bagaget jag har på audin men det går inte för den upp höjningen är för smal, så enda alternativen är som sagt att bygga en vägg jag monterar basarna i!?

Nej du kan bygga en låda som inte är exakt rektangulär. Det kräver lite mer arbete men lönar sig i slutändan.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
primeramannen
13 januari 2010 · 907 Inlägg

SimonFlygare skrev:
som någon nämnde här att montera baslådan på upphöjningen i bagaget jag har på audin men det går inte för den upp höjningen är för smal, så enda alternativen är som sagt att bygga en vägg jag monterar basarna i!?

på vilket sätt är den för smal?
tänkte bara för på bilden verkar det ju vara minst en dm brevid lådan på den sidan man ser men om det är höjden du menar så behöver ju inte basarna sitta i den väggen utan dom kan ju sitta i den stora väggen som är ut mot bagaget

Dodge Dart "Darten" (1965)
M_icke_
13 januari 2010 · 3 466 Inlägg

primeramannen skrev:

SimonFlygare skrev:
som någon nämnde här att montera baslådan på upphöjningen i bagaget jag har på audin men det går inte för den upp höjningen är för smal, så enda alternativen är som sagt att bygga en vägg jag monterar basarna i!?

på vilket sätt är den för smal?
tänkte bara för på bilden verkar det ju vara minst en dm brevid lådan på den sidan man ser men om det är höjden du menar så behöver ju inte basarna sitta i den väggen utan dom kan ju sitta i den stora väggen som är ut mot bagaget

Om jag fattade detta rätt så menade han att den är för kort från ryggstödet och bakåt och inte för smal mellan hjulhusen.

Annars kan man ta den befintliga lådan och skruva på några reglar under så man får upp den i jämn höjd med upphöjningen i golvet..
Använd din kreativitet så är detta lätt löst!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
ChriZtoffer GAS democar 2018!
13 januari 2010 · 8 744 Inlägg

KimTk skrev:

M_icke_ skrev:

KimTk skrev:
Tjenare, Jag har också en sedan och ska bygga ljud i den nu i vecka. Jag tänker ta en skiva som jag monterar basen på, skruvar fast skivan mot ryggstödet i trunken med basen riktad framåt, på så vis kommer allt ljud in i bilen. Kan tilläggas att jag har en Open air bas.
Ett måste är ju nästan att du har "skidlucka" i sätet så att allt ljud kommer in i bilen ordentligt!

tongue

Detta funkar me OA basar men inget man bör göra med vanliga basar, tänk dessutom på att hälften av ljudet går förlorat rakt bakåt..

Yepp, en kunnig inom ljud sa att han lätt skulle köra med OA in mot cupen istället för att ha en baslåda att skramla i trunken. detta är ju förstås om man har sedan.

Får säkert baslåda att låta bra i sedan men då kanske man måst ha fina och kraftiga grejer vilket är dyrare än en vanlig OA bas!

Om man har skidlucka eller några stora hål i hatthyllan så kan man ju bygga en baslåda med basarna riktade mot kupén och som är tätad bakåt mot skuffen, då låter det bra även med enkla saker. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Pedaln Rättvikarn
13 januari 2010 · 142 Inlägg

Har oxå en sedan.  Har två gammla Orion 12" basar i portad låda där både basarna och portarna är bakåt. Spelar otroligt bra för å vara i en sedan.  Driver basarna med ett Mutant Monoblock på 400W RMS i 2 Ohm

If speeding is a crime, then i'm a criminal
Och Där Dog Tråden!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang