Köpråd: BMW m3 e46 vs Mitsubishi lancer EVO vs Porsche 911 c2

Zeen_
19 augusti 2009 · 50 Inlägg

MiWi skrev:

Zeen_ skrev:
Evo 9:ans största fördel är just motorn och den 6-växlade lådan. Motorn har Mivec som jobbar precis som BMW´s Vanos samt Hondas Vtec. Åter igen, varför Mitsubishi valde bort den 6-växlade manuella lådan för Evo 10 har jag inte en aning om, väldigt tråkigt tycker jag.

Det måste ju ha med hållbarheten att göra att de återgick till 5-växlat igen?

Jag har inte läst något dåligt om den 6-växlade lådan, jag vet att det finns folk som tryckt ner den lådan i exempelvis Evo 6: or och med massa hästar, 450-500 hk. Finns ett antal Evo 9 också med lika mycket hk och mer därtill.

Lars Husballe ifrån Danmark kör sin 1000+ hk Evo 9 och lådan ställer inte till med några bekymmer, så man undrar ju varför dom skippade den.

Madick1
19 augusti 2009 · 125 Inlägg

Zeen_ skrev:

MiWi skrev:

Zeen_ skrev:
Evo 9:ans största fördel är just motorn och den 6-växlade lådan. Motorn har Mivec som jobbar precis som BMW´s Vanos samt Hondas Vtec. Åter igen, varför Mitsubishi valde bort den 6-växlade manuella lådan för Evo 10 har jag inte en aning om, väldigt tråkigt tycker jag.

Det måste ju ha med hållbarheten att göra att de återgick till 5-växlat igen?

Jag har inte läst något dåligt om den 6-växlade lådan, jag vet att det finns folk som tryckt ner den lådan i exempelvis Evo 6: or och med massa hästar, 450-500 hk. Finns ett antal Evo 9 också med lika mycket hk och mer därtill.

Lars Husballe ifrån Danmark kör sin 1000+ hk Evo 9 och lådan ställer inte till med några bekymmer, så man undrar ju varför dom skippade den.

Jag hade gärna haft en 6 vxl i min i alla fall. Speciellt när man bytte från en 6 vxl. V8 till min nuvarande plastikraket. Min GTO 6,0 gick 3000/varv på 6 vxl. vid 170km/h ungefär.

MiWi
19 augusti 2009 · 442 Inlägg

Zeen_ skrev:
Jag har inte läst något dåligt om den 6-växlade lådan, jag vet att det finns folk som tryckt ner den lådan i exempelvis Evo 6: or och med massa hästar, 450-500 hk. Finns ett antal Evo 9 också med lika mycket hk och mer därtill.

Lars Husballe ifrån Danmark kör sin 1000+ hk Evo 9 och lådan ställer inte till med några bekymmer, så man undrar ju varför dom skippade den.

Ja, då är det lite utav ett mysterium att göra så... Kanske för att premiera sin DSG-låda mer så att man som kund väljer det före den manuella? Tätare utväxling samt dubbelkoppling lockar antagligen lite fler kunder om standardversionen enbart erbjuder en 5-växlad manuell.

Madick1
19 augusti 2009 · 125 Inlägg

MiWi skrev:

Zeen_ skrev:
Jag har inte läst något dåligt om den 6-växlade lådan, jag vet att det finns folk som tryckt ner den lådan i exempelvis Evo 6: or och med massa hästar, 450-500 hk. Finns ett antal Evo 9 också med lika mycket hk och mer därtill.

Lars Husballe ifrån Danmark kör sin 1000+ hk Evo 9 och lådan ställer inte till med några bekymmer, så man undrar ju varför dom skippade den.

Ja, då är det lite utav ett mysterium att göra så... Kanske för att premiera sin DSG-låda mer så att man som kund väljer det före den manuella? Tätare utväxling samt dubbelkoppling lockar antagligen lite fler kunder om standardversionen enbart erbjuder en 5-växlad manuell.

Inte om man vill trimma då locker den inte:-)

Evolution_6SiC6 MitsuNörd
20 augusti 2009 · 880 Inlägg

Zeen_ skrev:

MiWi skrev:

Zeen_ skrev:
Evo 9:ans största fördel är just motorn och den 6-växlade lådan. Motorn har Mivec som jobbar precis som BMW´s Vanos samt Hondas Vtec. Åter igen, varför Mitsubishi valde bort den 6-växlade manuella lådan för Evo 10 har jag inte en aning om, väldigt tråkigt tycker jag.

Det måste ju ha med hållbarheten att göra att de återgick till 5-växlat igen?

Jag har inte läst något dåligt om den 6-växlade lådan, jag vet att det finns folk som tryckt ner den lådan i exempelvis Evo 6: or och med massa hästar, 450-500 hk. Finns ett antal Evo 9 också med lika mycket hk och mer därtill.

Lars Husballe ifrån Danmark kör sin 1000+ hk Evo 9 och lådan ställer inte till med några bekymmer, så man undrar ju varför dom skippade den.

http://www.garaget.org/?car=118195

Om du läser specen där så har han Drenth Dogbox with 5 gear
När du kör strippen vill du ha annan utväxling, bör läggas på minnet!

You can't piss on what you can't catch...
...::[Carsound]::[DailyFresh]::...
BringItOnMedia - Min foto sida
Lexus GS 430 "Dailyfresh - VIP" (2002)
Mitsubishi Colt GLX "Carosund.se" (2000)
Mitsubishi Eclipse GSX "Total Eclipse" (1998)
davel
20 augusti 2009 · 347 Inlägg

Tycker nog som många andra har skrivit att du inte ska trimma en porsche. Klart det går:

http://www.youtube.com/watch?v=0CwlJaeKQ_k

Men det känns liksom inte rätt att göra det på något sätt.
Är också som endel säger att man blir rejält uttittad när man kör runt i en porsche och får endel lite onödig uppmärksamhet som iallafall jag hade klarat mig utan. Nästan varje gång man är ute är det nån BMW,Audi eller plastraket som ska racea.
Har ingen erfarenhet av varken BMW eller EVO men kan väl säga att mitt porsche-ägande har varit väldigt behagligt och har ännu bara bytt slitdelar på bilen efter 3 år och inget har faktiskt gått sönder på den förutom lampor under den tiden. Det är också fortfarande så att varje gång jag ska ut å köra så halvspringer jag nästan ut till den för att det ska bli så roligt och varje vinter är abstinensen brutal efter att få mullra runt lite.

Porsche 928 S4 "The Shark" (1990)
Zeen_
20 augusti 2009 · 50 Inlägg

MiWi skrev:

Zeen_ skrev:
Jag har inte läst något dåligt om den 6-växlade lådan, jag vet att det finns folk som tryckt ner den lådan i exempelvis Evo 6: or och med massa hästar, 450-500 hk. Finns ett antal Evo 9 också med lika mycket hk och mer därtill.

Lars Husballe ifrån Danmark kör sin 1000+ hk Evo 9 och lådan ställer inte till med några bekymmer, så man undrar ju varför dom skippade den.

Ja, då är det lite utav ett mysterium att göra så... Kanske för att premiera sin DSG-låda mer så att man som kund väljer det före den manuella? Tätare utväxling samt dubbelkoppling lockar antagligen lite fler kunder om standardversionen enbart erbjuder en 5-växlad manuell.

Det är möjligt att man gjorde så, för att kunna få folk att rikta in sig mer på dubbelkopplingslådan men isåfall är det en väldigt ful grej, man ska ju få välja själv vad man vill ha smile


Evolution_6SiC6 skrev:

Zeen_ skrev:

MiWi skrev:

Det måste ju ha med hållbarheten att göra att de återgick till 5-växlat igen?

Jag har inte läst något dåligt om den 6-växlade lådan, jag vet att det finns folk som tryckt ner den lådan i exempelvis Evo 6: or och med massa hästar, 450-500 hk. Finns ett antal Evo 9 också med lika mycket hk och mer därtill.

Lars Husballe ifrån Danmark kör sin 1000+ hk Evo 9 och lådan ställer inte till med några bekymmer, så man undrar ju varför dom skippade den.

http://www.garaget.org/?car=118195

Om du läser specen där så har han Drenth Dogbox with 5 gear
När du kör strippen vill du ha annan utväxling, bör läggas på minnet!

Jag har inte hållt mig helt uppdaterad men det pratades om originallåda i ett annat forum, nu har det iofs hänt en del saker för 2009 för hans del så dogbox är det som gäller. Det finns dock 9 sekunders, ja t.o.m 8 sekunders Evo 9 i staterna med helt originala bilar till det yttre och inre, bara motorjobb och dom kör originallåda.

hedley Saaboholic
20 augusti 2009 · 3 129 Inlägg

HereComesTrouble skrev:
Rquired>>Innan du hunnit snacka tillräckligt med skit, har du ens haft en M-modell? Du är ju bara ännu en forums råtta som sitter och snackar skit och inte har nån egen erfarenhet alls.

Sätt punkt på dig själv innan du har gjort bort dig totalt, man ser dig i varenda jävla BMW tråd, skrivandes samma skit:BMW ÄR FANTASTISKT.

Tro det eller ej, men killen här ville veta fakta, troligen från såna som ägt bilen i fråga och inte tomtar som dig som bara försöker hylla sitt märke till skyarna gång på gång!

Haha=)

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Kayhan
3 september 2009 · 407 Inlägg

zeen_ Jag tycker du gott kan berätta vad du har för bil om du vill.. Jag vet, och jag vet också att zeen_ vet vad han snackar om. Han har en kunskap om bmw m bilar och evos med mera som iaf jag skulle vilja ha!

Rquired Allmänt envis
3 september 2009 · 12 512 Inlägg

Kayhan skrev:
zeen_ Jag tycker du gott kan berätta vad du har för bil om du vill.. Jag vet, och jag vet också att zeen_ vet vad han snackar om. Han har en kunskap om bmw m bilar och evos med mera som iaf jag skulle vilja ha!

Alltid kul när och om det finns folk som vet vad de pratar om, men jag tycker att han ger intrycket av att veta vad han pratar om utan att avslöja vad han kör för något. Det viktiga är att det han skriver stämmer eller verkar rimligt, sedan ger jag fan i om han kör en mopedbil eller en Veyron smile

Hellre en sådan användare än någon som bevisligen ägt ett par riktiga sportbilar och därmed tror sig veta bättre än alla andra...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
JR-racing
3 september 2009 · 161 Inlägg

Har själv kört alla av dessa 3 bilar och min åsikt är:
Bmw= bra på allt.
Evo 9= roligast av dessa 3.
Porsche= boxer 6:an ylar fint men....

Volkswagen GOLF GTI 16V "Hermann the German" (1990)
Wilsgaard
23 januari 2010 · 560 Inlägg

brandt_ skrev:
Hejsan,

Är väldigt intresserad av någon av dessa bilar:
Bmw m3 e46 03-
Mitsubishi Lancer Evolution 8 eller 9
Porsche 911 carrera 2

Och vill veta lite mer om dem. Kommer använda bilen till rejs för det mesta, några bandagar om året och efter ett tag kommer jag att trimma bilen, med 5-600hk som mål, med BMWn blir det en ESS kompressor, och evon finns det ju rätt mycket trim till, men Porschen vet jag inte riktigt? någon som vet något företag som trimmar Porsche?

Vill även veta skillnaderna mellan Evo 8 och 9 ? för hur mycket effekt håller växellådorna på dom? har hört att 8an har bättre växellåda, är det sant? vad annars skiljer dem åt?

M3 e46an kommer jag i så fall köpa med SMG låda, hur mycket håller den för? Har läst på autopower om den och gillar den som fan, har alltid älskat BMW(Och Porsche för den delen..).

Tack på förhand.

Ja för fan, köp en Porsche Carrera 996! Bästa bilen, solklart!! Och ja de finns de som trimmar Porsche! Några jag hört vara jävligt bra är en firma nere i Tyskland. SharkWerks kallas de... kan du ju passa på att ta ett varv runt Nürburgring samtidigt!!

Rquired Allmänt envis
23 januari 2010 · 12 512 Inlägg

Det har gått ett halvår, så jag tror TS är måttligt intresserad av denna tråd numera...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Sir_x
23 januari 2010 · 945 Inlägg

Rquired skrev:
Det har gått ett halvår, så jag tror TS är måttligt intresserad av denna tråd numera...

Dock så har han vad jag kan se ingen bil... Jag tror att det var drömmar bara. Som nästan alla köprådstrådar här på garaget är.

Volvo S40 "1.8i 2000 mil." (1997)
brandt_ Impossible Is Nothing
24 januari 2010 · 128 Inlägg

Sir_x skrev:

Rquired skrev:
Det har gått ett halvår, så jag tror TS är måttligt intresserad av denna tråd numera...

Dock så har han vad jag kan se ingen bil... Jag tror att det var drömmar bara. Som nästan alla köprådstrådar här på garaget är.

jag har bil, inte upplagd på garaget bara, och du har heller ingen bil ser jag så öppna inte munnen.

Sir_x
24 januari 2010 · 945 Inlägg

Men lilla vän. Jag har haft ett gäng bilar. Och anledningen till att jag inte har bil idag är för att jag inte behöver en.

Volvo S40 "1.8i 2000 mil." (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang