7810
Sök

Frågor kring 6'9 i hatthylla. Hur mår dom av bastrycket från lådan?

731 Inlägg
26 januari 2010
Trådstartare
Hej är i full fart med att bygga hatthyllan nu. Har kommit så långt att jag bytt hyllan till en MDF skiva 8Mm.
Kapat lite i plåten så jag får ner dom, men undrar om jag måste bygga en låda / skärma av dom från bagage utrymmet? Har baslådan där och vill inte att 6 9orna ska få för mycket tryck på sig.

Vad tror ni?

stahre
26 januari 2010
har inte märkt någon form av tryck som skadar/gör att det låter illa överhuvudtaget på mina. Men det finns väl en liten risk... enligt många i alla fall. Lådorna måste nog bli ganska stora om du ska ha dom till 6x9 då det är tänkt att dom ska spela open air

731 Inlägg
26 januari 2010
Trådstartare
Jaha, får skippa lådorna då. bara mindre jobb. smile

stahre
26 januari 2010
Måste du ha 6x9or då? om jag skulle bygga idag skulle jag inte satt dit några tongue du ska ju ha baslådan, och antar attt du har ett framsystem som kan möta upp basen bra.
Senast redigerat av stahre (26 januari 2010)

731 Inlägg
26 januari 2010
Trådstartare
Du menar skippa 6´9orna helt och bara ha ett hål upp?

stahre
26 januari 2010
ja eller nåt i den stilen, blir överflödigt med 6x9 ibak då man har dessa för att spela bas mest, men det har du ju redan så det räcker.

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
26 januari 2010
Man ska INTE ha en baslåda under högtalare som hänger i hatthyllan.

Bygg låda/or eller ta bort dem.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

stahre
26 januari 2010
ExtraKim skrev:

jag har då inte märkt något alls! men men, som med allt annat är det väl olika från gång till gång, bil till bil

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
26 januari 2010
Koppla ur dina 6x9" och kolla hur mycket de slår ändå, så inser du hur mycket basen påverkar dem.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

stahre
26 januari 2010
det har jag gjort utan att märka nån märkbar rörelse från dom...

6 851 Inlägg
26 januari 2010
ExtraKim skrev:

Håller med..!!

731 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
Skippar 69orna då.

ljudfantast
1 372 Inlägg
27 januari 2010
very wise of you

stahre
27 januari 2010
Ja skippa dom, inte för att jag tror dom skulle paja (även fast dom säkert kan) utan för att det blir en skev ljudbild smile

3 466 Inlägg
27 januari 2010
Kan tillägga att i min första bil så smällde basen på 6x9orna tack vare trycket från basarna i bagaget, sedan dess har jag använt lådor till mina 6x9or.
Visst är dom gjorda för open air men funkar utmärkt även i lådor, då får man betydligt bättre tryck i de övre basregistret (iaf mina).

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

stahre
27 januari 2010
M_icke_ skrev:
Kan tillägga att i min första bil så smällde basen på 6x9orna tack vare trycket från basarna i bagaget, sedan dess har jag använt lådor till mina 6x9or.
Visst är dom gjorda för open air men funkar utmärkt även i lådor, då får man betydligt bättre tryck i de övre basregistret (iaf mina).

Hur smällde dom? alltså inte pga vad utan hur blev det?

3 466 Inlägg
28 januari 2010
stahre skrev:
M_icke_ skrev:

Hur smällde dom? alltså inte pga vad utan hur blev det?

Basarna i 6x9orna slutade fungera, talspolarna gick åt h*lvete.. hmm
Märkte det inte förren jag tog ut baslådan eftersom basarna fick 6x9ornas kon att slå och man lägger inte direkt märke till att 6x9ornas bas fösvinner när det ligger 2 tolvor precis under..
Så dom fick användas som diskant/mellanregister efter det.

Det var dessutom MDS dyrste 6x9or för ett par år sen, kommer dock inte ihåg vad dom heter.
Senast redigerat av M_icke_ (28 januari 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Sök