3358
Sök

Strömkabel - Aluminium eller koppar, stor skillnad?

210 Inlägg
28 januari 2010
Trådstartare
#81
Fuck.. Får hoppas att d funkar nice ändå med 33mm2 kabel sista max 50cm till steget, eftersom ja beställt 50mm2 kabel så d precis räcker till d ja hade tänkt.
Förbannelse över kabeldimensioner!
Tack för hjälpen allesammans!

The best part of fighting is the make up sex

stRaend
29 januari 2010
#82
michieff skrev:
stRaend skrev:
Softis skrev:
Min 70mm2 kabel är ca 13mm i diameter utan höljet

min är 19 med hölje ^^ haha.

ja är det inte 3mm isolering give or take?

vad menar du nu ? roll

210 Inlägg
29 januari 2010
Trådstartare
#83
Fråga!
Kan man dra dubbla jordningskablar till samma punkt lr bör man ha två seperata punkter?

The best part of fighting is the make up sex

stRaend
29 januari 2010
#84
du kan ha samma punkt.

3 466 Inlägg
30 januari 2010
#85
prylboeg skrev:
Fråga!
Kan man dra dubbla jordningskablar till samma punkt lr bör man ha två seperata punkter?

Det bästa är att ha EN riktigt bra punkt.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

21 761 Inlägg
30 januari 2010
#86
Att ha två kabelskor ovanpå varandra innebär egentligen större risk för glapp av något slag, men om man drar åt sakerna ordentligt så visst fungerar det att ha så. Finns det en rejäl metallyta som rymmer flera kabelskor bredvid varandra så är det förstås bättre ur kontaktsynpunkt att sätta dem separat. smile

560 Inlägg
31 januari 2010
#87
Jag håller inte riktigt med.

Det bästa är att ha flera punkter där arean på jorden blir jättestor, då pratar vi bra jordpunkt anser jag.

Men för "normalt" bruk så funkar det med en punkt såklart smile

M_icke_ skrev:
prylboeg skrev:
Fråga!
Kan man dra dubbla jordningskablar till samma punkt lr bör man ha två seperata punkter?

Det bästa är att ha EN riktigt bra punkt.

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

ljudfantast
1 372 Inlägg
31 januari 2010
#88
M_icke_ skrev:
prylboeg skrev:
Fråga!
Kan man dra dubbla jordningskablar till samma punkt lr bör man ha två seperata punkter?

Det bästa är att ha EN riktigt bra punkt.

varför micke?

3 466 Inlägg
31 januari 2010
#89
michieff skrev:
M_icke_ skrev:
prylboeg skrev:
Fråga!
Kan man dra dubbla jordningskablar till samma punkt lr bör man ha två seperata punkter?

Det bästa är att ha EN riktigt bra punkt.

varför micke?

Har fått rekommendationer om att det bästa skulle vara att hitta en riktigt bra punkt, som att tex svetsa fast en bult i karossen och sen köra alla jordar på den.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

21 761 Inlägg
31 januari 2010
#90
Ja, att ha en riktigt rejäl jordpunkt är att föredra, men däremot bör man inte stapla kabelskor på varandra. Jag tror att jimmyostrom och jag menar samma sak, dvs en enda jordpunkt men den ska ha tillräckligt stor yta så att man kan sätta kabelskorna separat. smile

210 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
#91
https://www1.garaget.org/gallery/archive/135138/850854_xzydbi.jpg
Mitt kopplingsschema, som inte funkar..



Jag kopplade på detta viset, steget och basen pumpade på som vanligt men det var inte ett liv i kondensatorn.
Jag laddade kondensatorn med motståndet, och jag märkte att det hade dragit ström från batteriet.
Varför vill inte kondensatorn fungera?

Jättetacksam för svar så jag äntligen kan få ordning på det!

The best part of fighting is the make up sex

stRaend
1 februari 2010
#92
inte riktigt rätt tråd att skriva i hmm

3 466 Inlägg
3 februari 2010
#93
prylboeg skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/135138/850854_xzydbi.jpg
Mitt kopplingsschema, som inte funkar..



Jag kopplade på detta viset, steget och basen pumpade på som vanligt men det var inte ett liv i kondensatorn.
Jag laddade kondensatorn med motståndet, och jag märkte att det hade dragit ström från batteriet.
Varför vill inte kondensatorn fungera?

Jättetacksam för svar så jag äntligen kan få ordning på det!

Enligt kopplingschemat saknar du jord på batteriet...lol

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

210 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
#94
M_icke_ skrev:
prylboeg skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/135138/850854_xzydbi.jpg
Mitt kopplingsschema, som inte funkar..



Jag kopplade på detta viset, steget och basen pumpade på som vanligt men det var inte ett liv i kondensatorn.
Jag laddade kondensatorn med motståndet, och jag märkte att det hade dragit ström från batteriet.
Varför vill inte kondensatorn fungera?

Jättetacksam för svar så jag äntligen kan få ordning på det!

Enligt kopplingschemat saknar du jord på batteriet...lol

Lol skrev inte ut det då originaljorden sitter där, varav bilen fungerar tog jag det för givet att det skulle förstås smile

The best part of fighting is the make up sex


Sök