940/960 ägare?

jao_joo
27 september 2006 · 244 Inlägg

okej... det låter bra, ska tänka på detta, några mer "bra att tänka på" vid köp? det lutar ju mer och mer åt en 960 iaf...

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa
andreas_940
28 september 2006 · 498 Inlägg

detta är taget från 7/9klubbens forum

Funderar du på att köpa en 960/965, S/V90 från 1995 & uppåt?

Här finns några punkter & lite bra att veta att gå igenom & titta på innan du slår till!

Chassi/transmission:
* Dessa bilar har ju rak sexa under huven=framtung! Kolla därför upp bussningar/dämpare i framvagnen
då dessa slits hårt. Att krängningshämmarstagen "klapprar" vid små gupp tex, är också en "klassiker"
Dock inte svåra att byta, ej heller dyra. Är bilen sänkt är det ett plus, då en sänksats kostar dyra pengar.
Räkna med minst 6-7 tusen oavsett pirat eller originalgrejer!

* Nivomater sitter på dom flesta bilarna, Fanns med i utrustningspaketen.
Dessa bör man kolla noga att dom är ok, då dom är svinigt dyra att Köpa nya, kostar ca 3000:- styck! Ett par steg för att kolla att dom är ok:kika på bilen när man ser den första gången, är dom dåliga brukar bilen ha hängrumpa. Titta på bilen bakifrån om den står snett tex. Åla in under bilen & kika så inte dämparna är fuktiga av olja. Bli inte förvånad när du tittar på dämparna, vissa modeller sitter "upp & ner"!

*växellådorna verkar vara rätt hållbara, har själv inte hört många som rasat en. Elfel på dessa kan dock vara rätt vanligt. Ett "standardfel" är att den orange pilen i instrumentpanelen blinkar & bilen känns seeeeg. lådan har då gått in i "limp home mode" & använder bara 3:e växeln. Oftast är det då smuts/oxid i kontaktstyckena på högersidan av lådan, dessa sitter i skitspruten från framhjulet och kan lätt rengöras vilket brukar hjälpa.

Motor.
*3 motoralternativ finns, 3,0 på 204HK, 3,0 på 180HK som kom -97 och ersatte 2,5:an på 170HK. Stora 3-litersmotorn finns enbart med automatlåda (finns säkert nån testbil men manuell som slunkit igenom) & 2,5:an & 180HK 3,0:an finns med automat & manuell som blev förstärkt -96. Ett vanligt fel på dessa är att vevhusventilationen sätter igen sig. Inte svårt eller dyrt att byta, men nödvändigt då motorn annars kan få för sig att börja skjuta ut packboxar på andra ställen. Flamfällan sitter på insugsslangen precis innan gasspjället. Ventillyftarna kan ha en förmåga att börja ticka på dessa motorer också, ingen livsfara, men irriterande... Renovera kan man göra själv men som allt annat till dessa modeller så kostar det en del! Kamrem är också nåt man bör kika på när den var bytt senast! går den av kostar det massor!! kontollera även att tomgången är ok, & att bilen svarar på gasen & inte tvekar.


Rost.*är sällsynt på dessa modeller, så det behöver man inte leta efter, dock har ju endel gått en bra bit, så dom "vanliga" ställena kan man ju kolla, såsom skärmkanter mm.

Trimma/styla.
Många vägar finns att gå här, men för att göra det enkelt så finns det inte mycket. Chip finns att få tag på, tex hos: http://www.sct-tuning.com/ Avgassystem, filter finns också att få tag på hos lite olika leverantörer. Styling finns att få tag på hos:http://www.spoilerkit.se/ Finns säkerligen på fler ställen.

Kostnader.* Ja, som sagt, Vissa saker är dyra till denna bilmodell. Men i det stora hela håller dom i mitt tycke bättre! Oftast köper man inte en sån här bil för att gasa vid rödljusen eller för att åka billigt, då dom varken är några raketer eller snåljåpar!  Men söker du en bil med underbar komfort & som går i princip lika tyst som en modern större bil så är den perfekt!

Sen är det dom vanliga grejorna att kolla: första intrycket, prisvärd, luktar/drar läcker olja, mm mm.

jao_joo
28 september 2006 · 244 Inlägg

man får tacka så mkt smile ska ha detta i åtanke...

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang