940/960 ägare?

jao_joo
25 september 2006 · 244 Inlägg

Vill ha lite allmäna tips om vad jag ska skaffa för nästa bil.
Står mellan 940 ltt, 960 2,5 och 960 3,0 (alla: årsmodell -95 och framåt)
vad tycker ni om era bilar? är det stor skillnad mellan 2,5 och 3,0 som exempel?
Hur är bränsleförbrukningen och hållbarheten? Bilen kommer gå ca 3000 mil/år...
Ge mig ris och ros om era bilar (finns det bara ros är ju det en fördel tongue)

MVH Niclas

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa
940R
25 september 2006 · 1 567 Inlägg

Ja va skall man börja...Jag kör ju en volvo 940ltt!!Och anledningen till att jag valde den var nog att jag hadde en likadan 940 innan fast utan turbo.Funderade först på nissan 200sx (S13) men det hadde redan ett flertal polare så jag skippa det och valde VOLVO 940ltt.

Varför jo den är lättmekad,billigare försäkring trots att den är samma bil/motor som hos fulltryckturbon,99%av alla verkstäder i sverige kan skruva på en sådan.Inget som är speciellt dyrt att laga eller byta ut.

Lättrimmad 200hk men enkla medel är inget svårt eller speciellt dyrt.

Körkänslan i en orginal 940 är som många andra volvo mjukt och tryggt.Men någon racebil  är det ej,,,En säkning, bredare fälgar gör mycket på körkänslan.

+ Lätt att trimma /serva
+ Alla kan meka med dom
+ Lätt att hitta reservdelar
+ Billig försäkring(ltt)
+ Hyffsad prestanda med lite trim
+ Bra hållbarhet
+ Bekväm på långa resor
+ Körbarheten
+ Bra lastutrymme.

- Drar mycket bensin
- Kan kännas tråkig/gammaldags
- Kantig/klumpig
- Väghålling vinter
- En mängdbil/Svenssonbil

Kan skriva flera sidor om min bil men jag tog det som jag kom på nu..

Mvh Pontus

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
jao_joo
25 september 2006 · 244 Inlägg

okej, jag får tacka så mycket för tipsen. just förbrukningen är det som kan hindra mig från ett köp av just snurrbon... hur är den i förhållande till t ex 960 2,5/3,0? alla ord om dessa bilar är av värde!

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa
940R
25 september 2006 · 1 567 Inlägg

jao_joo skrev:
okej, jag får tacka så mycket för tipsen. just förbrukningen är det som kan hindra mig från ett köp av just snurrbon... hur är den i förhållande till t ex 960 2,5/3,0? alla ord om dessa bilar är av värde!

Tror inte du kommer billigare undan ovasett vad du väljer för bil/motoralternativ.

LTT ,2.5 och 3.0 liters motorena alla drar dom runt/över litern ovasett hur du kör.Men för mest valuta för varje liter bensin får du ju om du väljer turbon.Volvos sexor ä ju inga racemaskiner direkt utan mer starka symaskiner som du inte märker så mycket av...Skall du trimma så är ltt det bästa alternativet.

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
jao_joo
25 september 2006 · 244 Inlägg

940R skrev:
Tror inte du kommer billigare undan ovasett vad du väljer för bil/motoralternativ.

LTT ,2.5 och 3.0 liters motorena alla drar dom runt/över litern ovasett hur du kör.Men för mest valuta för varje liter bensin får du ju om du väljer turbon.Volvos sexor ä ju inga racemaskiner direkt utan mer starka symaskiner som du inte märker så mycket av...Skall du trimma så är ltt det bästa alternativet.

Jo men det är även det jag är lite småsugen på... vill ha en skön pendlarbil... har 5.5 mil till jobbet och vill åka bekvämt... så det är ingen racebil... ska jag köra fort har jag mc tongue
så det kan ju väga in lite att jag vill åka bekvämt till jobbet... finns det fler än en 940/960 ägare här på garaget tro? tongue

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa
puff
25 september 2006 ·

Jag tycker att inte min drar så väldans mycket, inte vid långkörning iaf.
Bra med ltt är att den är billigare i försäkring, och inga problem att få den till fulltryckare.
Finns riktigt mkt reservdelar ifall något skulle gå sönder.
Mvh

heli
25 september 2006 · 112 Inlägg

Nu är ju inte jag just en 940/960 ägare (men har vart). Men kan kanske bidra med något iaf!
Ska du ha en bekväm pendlingsbil tycker jag du ska kika på 960. En stor skillnad på bilarna är att 960 har en delad bakaxel (multilink) vilket enligt mitt tycke gör att den går skönare på vägen. Dessutom har den en snyggare och lite modernare interiör jämfört med 940, lite mer åt 850 hållet faktiskt.

Oavsett vilken du väljer så får du en riktig slitvarg, men jag skulle satsa mina slantar på en fin 960 2.5 med manuell låda (3.0 finns bara med automat). Lycka till!

jao_joo
25 september 2006 · 244 Inlägg

puff skrev:
Jag tycker att inte min drar så väldans mycket, inte vid långkörning iaf.
Bra med ltt är att den är billigare i försäkring, och inga problem att få den till fulltryckare.
Finns riktigt mkt reservdelar ifall något skulle gå sönder.
Mvh

okej... någon som vet hur det är med reservdelar till 960 då?

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa
jao_joo
25 september 2006 · 244 Inlägg

v70power skrev:
Nu är ju inte jag just en 940/960 ägare (men har vart). Men kan kanske bidra med något iaf!
Ska du ha en bekväm pendlingsbil tycker jag du ska kika på 960. En stor skillnad på bilarna är att 960 har en delad bakaxel (multilink) vilket enligt mitt tycke gör att den går skönare på vägen. Dessutom har den en snyggare och lite modernare interiör jämfört med 940, lite mer åt 850 hållet faktiskt.

Oavsett vilken du väljer så får du en riktig slitvarg, men jag skulle satsa mina slantar på en fin 960 2.5 med manuell låda (3.0 finns bara med automat). Lycka till!

okej... automaten gör en del både på förbrukning och kraft antar jag?

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa
940R
25 september 2006 · 1 567 Inlägg

Finns många 940/960 ägare här!!Men svårt att få ut info ifrån dom....Tycker du skall provköra de olika bilarna och se vilken du känner mest för..

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
jao_joo
25 september 2006 · 244 Inlägg

det kan vara en bra idé... jag har ju sett att bsr verkar ha ett bra paket till ltt 205 hk och 330nm eller vad det va... men förbrukningen om man jämför 2.5 med ltt är rätt så likvärdig då eller?

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa
Rally86 Skåne
25 september 2006 · 269 Inlägg

jao_joo skrev:
det kan vara en bra idé... jag har ju sett att bsr verkar ha ett bra paket till ltt 205 hk och 330nm eller vad det va... men förbrukningen om man jämför 2.5 med ltt är rätt så likvärdig då eller?

allting hänger på hur tung höger fot du har, kör du i 110-120km/h så är den relativt billig men ska du upp i 140km/h så börjar det suga i tanken!

Man lever bara en gång......
jao_joo
25 september 2006 · 244 Inlägg

jo det vet jag redan nu tongue kör omkring i en 740 nu... fast en sexa kanske drar mer om man trycker ner foten lite?

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa
Addekarlsson Kontot inaktivt
27 september 2006 · 104 Inlägg

Jag köpte en 960 -95 för 2½ vecka sen. Den har B6304S (ja, S, inte F, min är miljöklassad enligt klass 2, vad det nu innebär?) och automat, 204 hk enligt regbeviset.
Med min inspirerade körning har den hittills legat på 1.34 i snitt. Men då är det många kickdowns och drag från korsningar mm.
Farthållaren lägger jag på 110 när jag åker till och från jobbet.
Så som sagt, min gasglada högerfot är orsaken till förbrukningen på min.  big_smile

Har hittills inget ris att ge den, även om jag kostat på den över 10 000 kr redan. Det är bara jag som bytt en massa delar samt servat den, för att slippa en massa reparationer ett tag, utöver vanlig service alltså.
Åker som en gud i den, i 110 hör jag inte motorn ens.

Så jag kan i dagsläget bara rekomendera en 960 -95 eller nyare med 3.0 liters motorn.

Mvh/ Adde

mrcelica
27 september 2006 · 1 639 Inlägg

Har en polare som har en 960-95 2,5 med automat, han har ett soppakonto på ca 3k/månaden och ändå kör han mest inne i staden, skatten ligger en bit över 2000/år
ÄR ingen större skillnad på 3,0 o 2,5, de är båda lika törstiga och 3,0 går bara maginellt bättre !
Nyligen har han haft följande små problem:
Skuren AC-kompressor, trasiga bakstötar (svindyra p.g av nivåregleringen), trasig servomotor till ECC'n, trasig givare till ABS, felaktigt C-lås, läckande kondensor, trasig el-stol (förare), skramlande avgas-system, Autmatlådan signalerar felkod och vägrar byta växelprogram, antislir (TRACS) ur funktion m.m.m.m
Totalt har hans reparationskostnader överstigit inköpspriset på bilen, men han anser att man åker skönt i den...
Bilen har gått ca. 17k mil

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
stilren personbilstekniker
27 september 2006 · 147 Inlägg

Jag har en 960 3.0 95 som har gått 36000mil utan större problem dock har jag ju inte ägt den hela tiden, men några tusen mil har jag iafl åkt. Å då har jag åkt som en kung!
Bensin förbrukning är inte så farlig, jag kör den på 1,2/mil blandad körning och då "gubbkör" jag inte hela tiden.
Mkt fin bil att åka och glazig att glida omkring i, men det är ju klart dom är ju inga racer maskiner.

Hakan_J
27 september 2006 · 380 Inlägg

Tjena,om du väljer en 960 så får du helt klart en komfortbil,har själv alldrig kört nån 2.5:a men har hört från andra att dom är slöa?har själv en 3.0:a automat gjorde en långtur igår med släpkärra,åkta väll 100 km/h i stitt å hade då en föbrukning på 1.2,hade en 945 fullturbo förut å den drog ungefär lika mycket soppa den.

jao_joo
27 september 2006 · 244 Inlägg

mrcelica skrev:
Har en polare som har en 960-95 2,5 med automat, han har ett soppakonto på ca 3k/månaden och ändå kör han mest inne i staden, skatten ligger en bit över 2000/år
ÄR ingen större skillnad på 3,0 o 2,5, de är båda lika törstiga och 3,0 går bara maginellt bättre !
Nyligen har han haft följande små problem:
Skuren AC-kompressor, trasiga bakstötar (svindyra p.g av nivåregleringen), trasig servomotor till ECC'n, trasig givare till ABS, felaktigt C-lås, läckande kondensor, trasig el-stol (förare), skramlande avgas-system, Autmatlådan signalerar felkod och vägrar byta växelprogram, antislir (TRACS) ur funktion m.m.m.m
Totalt har hans reparationskostnader överstigit inköpspriset på bilen, men han anser att man åker skönt i den...
Bilen har gått ca. 17k mil

det här va intressant... någon mer som har nåt att säga om detta? sånt krångel, har det hänt även med 3,0? det låter ju inte som motorrelaterat men jag vill gärna höra mer sånt här...har hitills bara hört bra saker om 960... skönt att få höra lite negativt också!

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa
Xoff Volvo tönt... =)
27 september 2006 · 2 344 Inlägg

det jag kan tillägga, har dock inte ägt/kört en 960 men funderat på köp många gånger...

2.5 liters motorn tar mer soppa än 3.0an, så mycket vet jag, å instrument brädan är från 760 med lite ändringar, lika så kommer multilinken också från 760 men med bladfjädrar av glasfiber?! på 960...

Senast redigerat av Xoff (27 september 2006)

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
stilren personbilstekniker
27 september 2006 · 147 Inlägg

jao_joo skrev:

mrcelica skrev:
Har en polare som har en 960-95 2,5 med automat, han har ett soppakonto på ca 3k/månaden och ändå kör han mest inne i staden, skatten ligger en bit över 2000/år
ÄR ingen större skillnad på 3,0 o 2,5, de är båda lika törstiga och 3,0 går bara maginellt bättre !
Nyligen har han haft följande små problem:
Skuren AC-kompressor, trasiga bakstötar (svindyra p.g av nivåregleringen), trasig servomotor till ECC'n, trasig givare till ABS, felaktigt C-lås, läckande kondensor, trasig el-stol (förare), skramlande avgas-system, Autmatlådan signalerar felkod och vägrar byta växelprogram, antislir (TRACS) ur funktion m.m.m.m
Totalt har hans reparationskostnader överstigit inköpspriset på bilen, men han anser att man åker skönt i den...
Bilen har gått ca. 17k mil

det här va intressant... någon mer som har nåt att säga om detta? sånt krångel, har det hänt även med 3,0? det låter ju inte som motorrelaterat men jag vill gärna höra mer sånt här...har hitills bara hört bra saker om 960... skönt att få höra lite negativt också!

Din polare måste haft lite otur med sin bil. Men vissa problem är vanligt förekommande fel för 960 som tex. Nivåreglering/stötdmp bak, läckande kylmedel till ac och skramlande avgassytem, så om man köpa en 960 ska man kolla upp om dessa komponenter är bytta/renoverade. Det gäller även flera andra volvo modeller.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang