2819
Sök

Hjulmutternyckel runddragen, vart hittar jag en ny?

390 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
Hej!
Jag har en Volvo S80 (2005) som jag behöver en nyckel för att öppna muttrarna till. Det är så att nyckel(orginalet) har blivit lite runt, den jävel är inte sex kantig längre.
Så jag undrar om någon vet vart man kan få tag på en ny nyckel? Vet att Volvo har men de kostar säker mycket, skulle inte vilja betala mycket för en nyckel.
Så säg till om ni vet vart man kan köpa en nyckel till S80, jag vet inte ens vad det är för mått på muttrarna, säg ni vart man kan hitta så tar jag hand om resten.

Tack

Mvh Mastercar

*Moderatorfix i rubriken*

Nyman Motorsport
57 Inlägg
17 december 2009
menar du hylsan till låsmuttern lr hylsan till dragskaftet som är till bilen?

" Nyman Motorsport "

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
17 december 2009
MasterCar skrev:
Hej!
Jag har en Volvo S80 (2005) som jag behöver en nyckel för att öppna muttrarna till. Det är så att nyckel(orginalet) har blivit lite runt, den jävel är inte sex kantig längre.
Så jag undrar om någon vet vart man kan få tag på en ny nyckel? Vet att Volvo har men de kostar säker mycket, skulle inte vilja betala mycket för en nyckel.
Så säg till om ni vet vart man kan köpa en nyckel till S80, jag vet inte ens vad det är för mått på muttrarna, säg ni vart man kan hitta så tar jag hand om resten.

Tack

Mvh Mastercar

*Moderatorfix i rubriken*

Köp en vanlig sexkanthylsa (ofta no. 17) och ett dragskaft istället. Bilens original hjulverktyg (domkraft/ mutternyckel) är bara till för att anvädas i nödfall. Dvs. racklig kvalite och ska INTE användas varje höst-vår för hjulbyte.
Senast redigerat av hotrodder (17 december 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

733 Inlägg
17 december 2009
menar du centrumlocket? nycklen till den

Nyman Motorsport
57 Inlägg
19 februari 2010
de är 19 mm hylsa till s80 original iaf...

" Nyman Motorsport "

508 Inlägg
19 februari 2010
han menar nog låshylsan är sönder, vilket är skit som volvo säljer... fråga volvo om dem kan fixa ny låshylsa, eller alternativt, fråga en verkstad om dem kan svetsa dit en bult åt dig...

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
19 februari 2010
eller så åker han till en av volvos skadeverkstäder, de är tämligen vana vid dethär problemet och sliter utan prut loss skräpet på 5 minuter, brukar kosta 300 spänn bilen runt vill jag ha för mig, alternativet är sedan att köpa ett nytt set låsskruvar av bättre kvalitet än skräpet volvo säljer, eller helt enkelt köra med vanliga skruvar utan låsskalle...
Senast redigerat av TS_quattro (19 februari 2010)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

4 005 Inlägg
19 februari 2010
En gång volvo original låsbult - en gång aldrig mer lyder väl uttrycket?

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
19 februari 2010
linuslinje skrev:
En gång volvo original låsbult - en gång aldrig mer lyder väl uttrycket?

Är inte volvos låsmuttrar gjorda av samma fabrikat som tex bmw audi osv, altså McGuard eller vad dom nu heter?

733 Inlägg
19 februari 2010
tydligen stöld säkert eftersom inte ens ägaren kan få bort skitan:lol:

2 452 Inlägg
19 februari 2010
är så här att låsbultar skall man inte dra med full kraft varken med muttermaskin eller nått sådant tro fasen att alla sorters låsmuttrar går sönder oavset märke

döden kommer tillbaka

177 Inlägg
19 februari 2010
Håller helt med om att volvos låsmuttrar är rena dyngan, har skiftat däcken 1 gång på tjejens V70-08 och dom är redan helt kass!

Born in Germany, Built in America, Raised in Sweden! BMW X5

Sök