Sänkning volvo 850, hjälp?!

v0MPi
22 februari 2010 · 39 Inlägg

Heey!

tänkte sänka min 850 och köra på 60/40 men jag är fan osäker på om den verkligen får ner bilen tillräckligt framtill, för den är så extremt hög fram. och det ser riktigt ful ut, så måste få ner bilen på marken!
är det någon som kört med 60/40 och det blev bra? annars hur blir det om man kapar ner fjädrarna lite? blir det bra? isåfall hur många varv? tacksam för hjälp big_smile

Marlboroman
22 februari 2010 · 8 229 Inlägg

Jag är nöjd med 60/40 men det beror ju lite på hur lågt du vill ha den med.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
v0MPi
22 februari 2010 · 39 Inlägg

okej, nej men tycker fortfarande att den är lite hög ''/ skulle vilja ha lite lägre..
någon ANNAN som kapat något varv på sänkningssatsen? hur blev det?
eller ska man skippa kapning?

Jerk-R
22 februari 2010 · 593 Inlägg

Köp coilovers? eller skaffa andra topplagringar?

johnblund i bött
22 februari 2010 · 17 Inlägg

köp 60/40 och kapa ett varv på fjädrarna fram d blir perfekt gjorde iaf så på min 850 ja hadde

Åker hällre färdtjänst än att köra saab
v0MPi
22 februari 2010 · 39 Inlägg

okeey! jo jag kör nog fan på det alltså, men hur satte du fast fjädrarna fram?
så att dom håller sig i ''skålen''?

johnblund i bött
22 februari 2010 · 17 Inlägg

drog slang klämma genom skålen och runt fjädern

Åker hällre färdtjänst än att köra saab
v0MPi
22 februari 2010 · 39 Inlägg

okej, tacktack! smile

Bjornn
22 februari 2010 · 749 Inlägg

Ett tips när du väl har sänkt bilen, som jag har funderat på för att spara länkarmslagringarna(standardlagringar).
Lossa länkarmsbultarna fram och gunga ner bilen, dra åt bultarna igen, bilen ska vila på hjulen under hela jobbet.
Det kanske kan rädda länkarmslagrningarna så de håller längre?
Syftet är att den inre delen av bussningen ska återgå till "viloläge" när bilen står i körläge/normalhöjd efter sänkningen.
För om man sänker bilen så borde man väl ändra på läget lagringarna är "inställda" för eftersom länkarmen då kommer stå högre upp pga sänkningen och då orsaka spänningar i lagringarna.

Tänkte på detta eftersom jag sj precis bytt lagringar på min och de är ganska ömtåliga.

Senast redigerat av Bjornn (22 februari 2010)

v0MPi
22 februari 2010 · 39 Inlägg

tack så mycket för tippset ska kika på det där när jag väl får ork att beställa hem fjädrar, känns inte så lockande just nu då det är så jävla kasst plogat överallt! men tackar! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang