2575
Sök

Köra med ett bara halvljus, hur vågar ni?

Olika
907 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
#21
Slash skrev:
NordstromJ skrev:
fredriq skrev:

Kan möta samma bil varenda vecka i flera månaders tid med bara ett halvljus.

Då rör det sig om ren lathet, eller om pengar.

fredriq skrev:
Alla vägar består inte av "filer" i vårt avlånga land, en väg på "landet" som normalt är smal har inte plats för 2 filer när snödrivorna är högre än du kan se över dem. Att möta någon på en sådan väg i snöstorm är inga problem så länge det är ett tvåhjuligt fordon men jag hoppas du inser problemet med ett fyrhjuligt dito utan fungerande belysning på sin vänstersida...

Men eftersom du nu är så medveten om att såpass många bilister kör med bara ett fungerande halvljus så borde du vara mer än beredd på att det är en bil du möter och inte ett tvåhjuligt fordon (nu hur vanligt det är att motorcyklister är ute i snön och far)

Exakt big_smile

fredriq, lägg ner problemet med att möta enögda bilar där problemet är att du inte vet om det är tvåhjuligt eller ej, åker du förövrigt på en smal väg bör du anpassa hastigheten så den misstänkta R1:an mitt i vintern kan i själva verket vara en enögd Jeep Cherokee så inte problem uppstår wink Däremot finns ett annat problem du inte tagit upp som oftast gäller bilar med xenonlampor där den ena lagt av, då har jag märkt att den andra oftast antingen lyser starkare eller bli felinställd så att den bländar. Visst bilar med xenon bländar, hur man än gör, men med enbart en, då blir det ännu mer bländande hmm

Om ni släpper tangentbordet och gör ett studiebesök i verkligheten utanför er centraluppvärmda lägenhet inser ni att allt inte är så svart eller vitt.

Att en R1 skulle framföras vintertid finner jag som osannolikt, däremot förekommer det tex snöskotrar, vissa av dem är iofs som en R1 men med bättre drivning avseende vinterväglag...
Det är inte heller omöjligt att möta tex en våghalisg 15-åring på en moped.
Kör i snöstorm när det är mörkt ute så upptäcker du hur svårt det är att se mötande bil, oavsett hastighet, du har fullt upp med att hålla koll på din egen bil när sikten är begränsad till kanske 3 meter framför motorhuven.

Bilar med xenonlmapor får varken starkare ljus eller felaktigare ljusbild för att en av lamporna går sönder, däremot uppfattar du det så som mötande.
Den dagen du själv har xenonlmapor på din bil kommer du inte uppfatta mötande bilar med xenonlampor som fullt lika irriterande, det är så mänskligheten funkar!

Mvh
Fredrik

1 335 Inlägg
22 februari 2010
#22
Jag har alltid med mig en "reservlampsbox" Bra grej de smile

1 772 Inlägg
22 februari 2010
#23
fredriq skrev:
Om ni släpper tangentbordet och gör ett studiebesök i verkligheten utanför er centraluppvärmda lägenhet inser ni att allt inte är så svart eller vitt.

Vedspisuppvärmda villa annars.

fredriq skrev:
Att en R1 skulle framföras vintertid finner jag som osannolikt, däremot förekommer det tex snöskotrar, vissa av dem är iofs som en R1 men med bättre drivning avseende vinterväglag...
Det är inte heller omöjligt att möta tex en våghalisg 15-åring på en moped.
Kör i snöstorm när det är mörkt ute så upptäcker du hur svårt det är att se mötande bil, oavsett hastighet, du har fullt upp med att hålla koll på din egen bil när sikten är begränsad till kanske 3 meter framför motorhuven.

Bilar med xenonlmapor får varken starkare ljus eller felaktigare ljusbild för att en av lamporna går sönder, däremot uppfattar du det så som mötande.
Den dagen du själv har xenonlmapor på din bil kommer du inte uppfatta mötande bilar med xenonlampor som fullt lika irriterande, det är så mänskligheten funkar!

Herregud, klart jag vart ute och kört bil i mörker i snöstorm. Dock verkar jag inte lida lika mycket av att möta en "enögd" bil som du gör.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

Forummoderator
26 568 Inlägg
22 februari 2010
#24
En lite lustig anektot till ämnet i tråden:
Såg nåt lustigt på vägen hem igår från föräldrarna. Står i kast med att svänga ut på E45 på väg mot Östersund, och väntar på att ett par bilar skall passera. Sist i kön - av tre bilar - så kommer en Xc70 av nyare modell med helljus plus tre extraljus påslaget. Nåväl, inget konstigt tyckte jag med det. Han kanske precis hade kommit ikapp kön?
Men efter ett visst antal kilometer i denna kö så har gubben fortfarande inte slagit av helljuset. Skall berätta att det även var mörkt då det var kväll, så hur sjutton kunde han inte se att han hade på helljuset och formligen lös upp hela röven på husbilen framför?
Efter att tre mötande bilar blinkade åt personen så kom han tydligen på att han hade helljuset påslaget, och det var väl tur det för fjärde fordonet vi mötte var en långtradare..

Vart jag ville komma med detta är: en del är slöa. En del är snåla. En del tycks vara blinda, och en del tycks se allt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 101 Inlägg
22 februari 2010
#25
Fredriq har du möjöligtvis råkat ut för en olycka med en "enögd" bil?

Jag ser inte enögda bilar som ett direkt problem.

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet

Olika
907 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
#26
NordstromJ skrev:
fredriq skrev:
Om ni släpper tangentbordet och gör ett studiebesök i verkligheten utanför er centraluppvärmda lägenhet inser ni att allt inte är så svart eller vitt.

Vedspisuppvärmda villa annars.

fredriq skrev:
Att en R1 skulle framföras vintertid finner jag som osannolikt, däremot förekommer det tex snöskotrar, vissa av dem är iofs som en R1 men med bättre drivning avseende vinterväglag...
Det är inte heller omöjligt att möta tex en våghalisg 15-åring på en moped.
Kör i snöstorm när det är mörkt ute så upptäcker du hur svårt det är att se mötande bil, oavsett hastighet, du har fullt upp med att hålla koll på din egen bil när sikten är begränsad till kanske 3 meter framför motorhuven.

Bilar med xenonlmapor får varken starkare ljus eller felaktigare ljusbild för att en av lamporna går sönder, däremot uppfattar du det så som mötande.
Den dagen du själv har xenonlmapor på din bil kommer du inte uppfatta mötande bilar med xenonlampor som fullt lika irriterande, det är så mänskligheten funkar!

Herregud, klart jag vart ute och kört bil i mörker i snöstorm. Dock verkar jag inte lida lika mycket av att möta en "enögd" bil som du gör.

Hur många snöstormar skulle du ha kunnat hinna med annat än den som eventuellt kan ha varit i helgen?
Med tanke på din ålder lär ditt körkort vara ganska färskt...

Mvh
Fredrik

1 772 Inlägg
22 februari 2010
#27
fredriq skrev:
NordstromJ skrev:
fredriq skrev:
Om ni släpper tangentbordet och gör ett studiebesök i verkligheten utanför er centraluppvärmda lägenhet inser ni att allt inte är så svart eller vitt.

Vedspisuppvärmda villa annars.

fredriq skrev:
Att en R1 skulle framföras vintertid finner jag som osannolikt, däremot förekommer det tex snöskotrar, vissa av dem är iofs som en R1 men med bättre drivning avseende vinterväglag...
Det är inte heller omöjligt att möta tex en våghalisg 15-åring på en moped.
Kör i snöstorm när det är mörkt ute så upptäcker du hur svårt det är att se mötande bil, oavsett hastighet, du har fullt upp med att hålla koll på din egen bil när sikten är begränsad till kanske 3 meter framför motorhuven.

Bilar med xenonlmapor får varken starkare ljus eller felaktigare ljusbild för att en av lamporna går sönder, däremot uppfattar du det så som mötande.
Den dagen du själv har xenonlmapor på din bil kommer du inte uppfatta mötande bilar med xenonlampor som fullt lika irriterande, det är så mänskligheten funkar!

Herregud, klart jag vart ute och kört bil i mörker i snöstorm. Dock verkar jag inte lida lika mycket av att möta en "enögd" bil som du gör.

Hur många snöstormar skulle du ha kunnat hinna med annat än den som eventuellt kan ha varit i helgen?
Med tanke på din ålder lär ditt körkort vara ganska färskt...

Spelar det någon roll hur många enögda bilar jag möter, eller det kanske blir jobbigare när man mött 4-5 st, vad vet jag? Jag har ju bara vart med om en snöstorm..

Hade ivilketfall körkort förra vintern också, sen behöver det inte vara en riktig snöstorm för att det ska vara jobbigt att se framför sig, räcker med att man ligger bakom en bil om de nyligen snöat.
Senast redigerat av NordstromJ (22 februari 2010)

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

Olika
907 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
#28
Woojen skrev:
Fredriq har du möjöligtvis råkat ut för en olycka med en "enögd" bil?

Jag ser inte enögda bilar som ett direkt problem.

Nej jag har tack och lov varit förskonad mot detta än så länge men det har varit nära vid några tillfällen.

Jag "stör" mig inte på att andra bara har en lampa, annat än i det avseendet som tagits upp om möte i dåligt väglag men min undran var hur ni som kör runt med bara en lampa tänker, eller rättare sagt att ni inte tänker på att det blir kolsvart när även den hela lampan går sönder.

Allt måste inte egocentriskt handla om vad man anser är ett "problem" som orsakar en själv i första läget, ibland kan man även försöka tänka sig in i någon annans situation, inte bara sin egen.

Du har inga rättigheter i trafiken, däremot en massa skyldigheter, tänk på det!

Mvh
Fredrik

Olika
907 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
#29
NordstromJ skrev:
fredriq skrev:
NordstromJ skrev:
fredriq skrev:
Om ni släpper tangentbordet och gör ett studiebesök i verkligheten utanför er centraluppvärmda lägenhet inser ni att allt inte är så svart eller vitt.

Vedspisuppvärmda villa annars.


Herregud, klart jag vart ute och kört bil i mörker i snöstorm. Dock verkar jag inte lida lika mycket av att möta en "enögd" bil som du gör.

Hur många snöstormar skulle du ha kunnat hinna med annat än den som eventuellt kan ha varit i helgen?
Med tanke på din ålder lär ditt körkort vara ganska färskt...

Spelar det någon roll hur många enögda bilar jag möter, eller det kanske blir jobbigare när man mött 4-5 st, vad vet jag? Jag har ju bara vart med om en snöstorm..

Hade ivilketfall körkort förra vintern också, sen behöver det inte vara en riktig snöstorm för att det ska vara jobbigt att se framför sig, räcker med att man ligger bakom en bil om de nyligen snöat.

Testa att hålla avstånd så minskar problemet markant med att det yrar från framförvarande bil wink

Mvh
Fredrik

1 772 Inlägg
22 februari 2010
#30
fredriq skrev:
NordstromJ skrev:
fredriq skrev:

Hur många snöstormar skulle du ha kunnat hinna med annat än den som eventuellt kan ha varit i helgen?
Med tanke på din ålder lär ditt körkort vara ganska färskt...

Spelar det någon roll hur många enögda bilar jag möter, eller det kanske blir jobbigare när man mött 4-5 st, vad vet jag? Jag har ju bara vart med om en snöstorm..

Hade ivilketfall körkort förra vintern också, sen behöver det inte vara en riktig snöstorm för att det ska vara jobbigt att se framför sig, räcker med att man ligger bakom en bil om de nyligen snöat.

Testa att hålla avstånd så minskar problemet markant med att det yrar från framförvarande bil wink

Eller så kör man om.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

RMR-Crew
478 Inlägg
22 februari 2010
#31
fredriq skrev:
Hur tänker folk som bara har ett fungerande halvljus?
Vad gör de när även det fungerande ger upp?

Värst är de som även har trasigt positionsljus, att möta en bil i mörker med endast ett fungerande halvljus gärna på höger sida av bilen är rent livsfarligt, man uppfattar lätt mötande fordon som ett tvåhjuligt och håller kanske inte ur vägen tillräckligt när vägen är smal av alla snövallar som är så här års.

Slå på helljuset och titta vad det är för ngt du möter då? eller har bilen du möter både trasig lampa, inga posljus, ingen nummerplåt och trasiga reflexer?

1 207 Inlägg
22 februari 2010
#32
fredriq skrev:
NordstromJ skrev:
fredriq skrev:

I Sverige (läs utanför 08) ligger det olika städer och det förekommer att folk pendlar mellan dem, dvs de bor i stad1 och arbetar i stad2, eftersom man åker vid samma tider varje dag möter man även samma bilar, såväl på väg till som från jobbet.

Ett exempel då, hur många gånger har du mött samma bil med trasigt halvljus + posljus som mest?

Kan möta samma bil varenda vecka i flera månaders tid med bara ett halvljus.

Det jag undrade i första inlägget var hur ni gör när även den fungerande lampan slocknar och det är mörkt ute?

Scenario:
Rallykalle med sin 240 och 8 st bigknick med 100W och 90/120W H4 med endast den ena fungerande på halvljus.
Rallykalle möter Lastbil modell XXL med 8 st bignick och upptäcker att hans dåvarande hela halvljuslampa numera är trasig när han ska blända av, ska han:
1, blända av och köra de 800 metrarna fram till lastbilen med endast sina positionsljus
2, blända av för att sedan blända på igen när han insett hans läge och:
A, Hoppas att lastbilen har överseende med Rallykalles helljuskörning?
B, Inser att lastbilen bara blinkar 2 ggr med sina 8 st bignick monterade i ögonhöjd för att sedan även han köra med helljus under mötet och inte bry sig om Rallykalle övergår från Vägverkets till Skogsstyrelsens ansvar.

Japp! Där kom den! #14 inlägg dröjde det innan "what if..."... Kan ingen på garaget föra argument utan "what if"´s?

Och sluta försöka få oss tycka synd om dig för att du bor i Falköping och inte i en lägga i 08.

Olika
907 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
#33
kawiZz skrev:
fredriq skrev:
Hur tänker folk som bara har ett fungerande halvljus?
Vad gör de när även det fungerande ger upp?

Värst är de som även har trasigt positionsljus, att möta en bil i mörker med endast ett fungerande halvljus gärna på höger sida av bilen är rent livsfarligt, man uppfattar lätt mötande fordon som ett tvåhjuligt och håller kanske inte ur vägen tillräckligt när vägen är smal av alla snövallar som är så här års.

Slå på helljuset och titta vad det är för ngt du möter då? eller har bilen du möter både trasig lampa, inga posljus, ingen nummerplåt och trasiga reflexer?

Att slå på helljus i snöstorm/snöyra är som att köra in i en mjölsäck, var det svårt att se på halvljus blir det ännu värre på helljus.
Har du sett någon vanlig bil med reflexer framåt?

Mvh
Fredrik

Olika
907 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
#34
maco skrev:
fredriq skrev:
NordstromJ skrev:

Ett exempel då, hur många gånger har du mött samma bil med trasigt halvljus + posljus som mest?

Kan möta samma bil varenda vecka i flera månaders tid med bara ett halvljus.

Det jag undrade i första inlägget var hur ni gör när även den fungerande lampan slocknar och det är mörkt ute?

Scenario:
Rallykalle med sin 240 och 8 st bigknick med 100W och 90/120W H4 med endast den ena fungerande på halvljus.
Rallykalle möter Lastbil modell XXL med 8 st bignick och upptäcker att hans dåvarande hela halvljuslampa numera är trasig när han ska blända av, ska han:
1, blända av och köra de 800 metrarna fram till lastbilen med endast sina positionsljus
2, blända av för att sedan blända på igen när han insett hans läge och:
A, Hoppas att lastbilen har överseende med Rallykalles helljuskörning?
B, Inser att lastbilen bara blinkar 2 ggr med sina 8 st bignick monterade i ögonhöjd för att sedan även han köra med helljus under mötet och inte bry sig om Rallykalle övergår från Vägverkets till Skogsstyrelsens ansvar.

Japp! Där kom den! #14 inlägg dröjde det innan "what if..."... Kan ingen på garaget föra argument utan "what if"´s?

Och sluta försöka få oss tycka synd om dig för att du bor i Falköping och inte i en lägga i 08.

Jag försöker bara få er att tänka lite längre än vad näsan räcker men det är ni väl för unga för...

Det går inte minsta nöd på mig, är inte det minsta avundsjuk på strandsatta storstadsbor vars liv verkar rasa ihop helt för att inte pendeln fungerar några dagar.
Att jag får köra i 80km/h istället för 90km/h till jobbet några veckor bekommer mig inget!

Mvh
Fredrik


Sök