3953
Sök

Köpråd: coupe 30 - 100 000

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 februari 2010
#21
Svarar Bmw coupé m jag får fritt val, antingen E36 eller E46. 330i är en pärla till bil, men som du säger svår att hitta. Men även 328ci har en go motor, byt insug så har du mer än 200hp.

Annars, du sa att E36 gick bort. Men ett wild card; M3 E36. En stabil konstruktion som utan tvivel går att bruka utan att behöva besöka verkstad, förutsatt att bilen blivit rätt skött. En sådan eller en 330i hade jag valt!

Av dina alternativ lockar Alfa och Mercedes mest, Alfa för att det är en bil med så mycket själ som skänker mycket glädje. Mercedes för tysk kvalitet och fina vägegenskaper, även om Alfan förmodligen lockar till mer inspirerad körning trots FWD.

Svårt val smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

272 Inlägg
22 februari 2010
#22
2-8Injection skrev:
Nicklas-med-ck skrev:
Köp helt klart en 850, automat verkar ju vara okej? smile

http://www.blocket.se/kronoberg/BMW_850 … amp;last=1

http://www.blocket.se/stockholm/BMW_850 … 11&w=3

Haha trodde du mena Volvo 850, tänkte vafaan!?tongue

Grymt läckra bilar, men 840 kanske räcker?big_smile

Hehe, jo man tänker ju direkt på Volvo 850 när någon säger 850 smile

840 duger garanterat, som xtravagant sa så är det ju inte billigt att serva en 850. Läste någonstans att man får räkna med servicekostnader på upp till 30000/år. Men det kostar att ligga på topp, hehe wink


106 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
#23
Rquired skrev:
Svarar Bmw coupé m jag får fritt val, antingen E36 eller E46. 330i är en pärla till bil, men som du säger svår att hitta. Men även 328ci har en go motor, byt insug så har du mer än 200hp.

Annars, du sa att E36 gick bort. Men ett wild card; M3 E36. En stabil konstruktion som utan tvivel går att bruka utan att behöva besöka verkstad, förutsatt att bilen blivit rätt skött. En sådan eller en 330i hade jag valt!

Av dina alternativ lockar Alfa och Mercedes mest, Alfa för att det är en bil med så mycket själ som skänker mycket glädje. Mercedes för tysk kvalitet och fina vägegenskaper, även om Alfan förmodligen lockar till mer inspirerad körning trots FWD.

Svårt val smile

Jo, dock så lär man väl importera en m3 om man ska få ett bra pris, tror du inte det blir grymt dyr försäkring om du jämför mor en 330i tex.

Alfan för körglädjen, snygga inredningen och för själen som sagt, dock så blir det nog dyrt med dessa täta kamremsbyten och övrig service.

Vad tror du alfan eller fiaten, när det gäller körglädje(inte motorsång då är alfan svårt att klå).


Byggare Behm
562 Inlägg
22 februari 2010
#24
phillan4 skrev:
Det jag har hört, är att mercedes w124 är nästan skott säker när det gäller miltal osv.
Har 2 st släktningar som har en v6 coupe, båda har fått byta kopplingen. (kanske säger något om deras körning)

Det är väl lite gubbräser över Hyundaien och det kan väl vara en bidragande orsak till dåliga kopplingar ja.
( om man köper Beg ) Å andra sidan har man råd att köpa en ny koppling till den bilen.

Tänkte inte alls på Bmw 8-serien..  840´n ( V8 ) är det smartaste valet , v12 har mer hästar men är också tyngre, prestanda mässigt är det ingen större skillnad men servicekostnaderna skiljer en hel del.

Du skrev att det vore en dröm att ha en 850i, är det inte meningen att man ska förverkliga sina drömmar innan det är försent ? wink

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 februari 2010
#25
phillan4 skrev:
Rquired skrev:
Svarar Bmw coupé m jag får fritt val, antingen E36 eller E46. 330i är en pärla till bil, men som du säger svår att hitta. Men även 328ci har en go motor, byt insug så har du mer än 200hp.

Annars, du sa att E36 gick bort. Men ett wild card; M3 E36. En stabil konstruktion som utan tvivel går att bruka utan att behöva besöka verkstad, förutsatt att bilen blivit rätt skött. En sådan eller en 330i hade jag valt!

Av dina alternativ lockar Alfa och Mercedes mest, Alfa för att det är en bil med så mycket själ som skänker mycket glädje. Mercedes för tysk kvalitet och fina vägegenskaper, även om Alfan förmodligen lockar till mer inspirerad körning trots FWD.

Svårt val smile

Jo, dock så lär man väl importera en m3 om man ska få ett bra pris, tror du inte det blir grymt dyr försäkring om du jämför mor en 330i tex.

Alfan för körglädjen, snygga inredningen och för själen som sagt, dock så blir det nog dyrt med dessa täta kamremsbyten och övrig service.

Vad tror du alfan eller fiaten, när det gäller körglädje(inte motorsång då är alfan svårt att klå).

Visst är försäkringen markant dyrare till M3, som i rättvisans namn är en helt annan bil. Skulle däremot tro att Alfan är roligare, dels på grund av motorn.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

106 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
#26
_Jonex_ skrev:
phillan4 skrev:
Det jag har hört, är att mercedes w124 är nästan skott säker när det gäller miltal osv.
Har 2 st släktningar som har en v6 coupe, båda har fått byta kopplingen. (kanske säger något om deras körning)

Det är väl lite gubbräser över Hyundaien och det kan väl vara en bidragande orsak till dåliga kopplingar ja.
( om man köper Beg ) Å andra sidan har man råd att köpa en ny koppling till den bilen.

Tänkte inte alls på Bmw 8-serien..  840´n ( V8 ) är det smartaste valet , v12 har mer hästar men är också tyngre, prestanda mässigt är det ingen större skillnad men servicekostnaderna skiljer en hel del.

Du skrev att det vore en dröm att ha en 850i, är det inte meningen att man ska förverkliga sina drömmar innan det är försent ? wink

Självklart ska man de, dock så lär man ha något att se fram i mot när blir äldre.
Man får ta små kliv framåt.


754 Inlägg
23 februari 2010
#27
Jag hade satsat på en BMW M3 E36 eller en Porsche 944 Turbo eller S2 smile

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson

Dorifto King Peedi Balerado
386 Inlägg
23 februari 2010
#28
fyfan!

Blääää!

peugeot 406 coupe.....

Där har vi grejer, snygg som fan och går bra.
Bekväma som fan!

Peder DailyFresh

106 Inlägg
24 februari 2010
Trådstartare
#29
peder skrev:
fyfan!

Blääää!

peugeot 406 coupe.....

Där har vi grejer, snygg som fan och går bra.
Bekväma som fan!

Nja, tycker inte så mycket om Peugot(dåliga erfarenheter).
Den har ju ingen prestanda om man jämför mot en GTV eller Fiat Coupe 20vt Turbo.
Dock så är den väldigt billig.


613 Inlägg
24 februari 2010
#30
Haft 2 st 406 nu varav nu coupe och varit de mest drifsäkra ja haft smile
Kan tyvärr inte jämföra prestanda me de andra du har nämt, ingen supersport men skön motor.


106 Inlägg
24 februari 2010
Trådstartare
#31
Johnson skrev:
Haft 2 st 406 nu varav nu coupe och varit de mest drifsäkra ja haft smile
Kan tyvärr inte jämföra prestanda me de andra du har nämt, ingen supersport men skön motor.

Skadar väl inte att kolla och provköra en.
Ska väl göra en raid sen åk åka till någon stad som har både alfa, fiat, mercedesen och Peugoten. Och se vilken som faller mig in i smaken bäst.

Dock så kommer väl det ut fler couper när snön är borta


Ljud freak !
928 Inlägg
24 februari 2010
#32
Lätt fiat coupe ! riktigt sköna bilar! Bra prestanda också,


92 Inlägg
24 februari 2010
#33
jag hadde valt mercan bra komfort hyffsad prestanda
kostar int skjortan att äga eller serva.

Kolla In Våra Bilar!
WIGGE_86
WIGGE_77
WIGGE_73

347 Inlägg
24 februari 2010
#34
Får som någon tidigare sa slå ett slag för porsche 944 Turbo eller S2 eller möjligen en 968 om man hittar en bra under 100k.
Otroligt hög kvalité och gott om forum med hjälp om man behöver och delar är lätta att få tag i och inte så hemskt dyra.
Rekommenderar gärna en 928 S4,GT men tycker då att man inte ska köpa en bil för under 100k då för att slippa problem med en bil som inte blivit servad ordentligt men annars gäller samma sak 928 då delar är lätta att få tag i och billiga om man nu inte går till porsche center.

Exempel: skruvade lite en kväll på lampmekanismen och klantade mig genom att lyfta upp lamporna utan att sätta fast armen som lyfte ordentligt. Armen gick in i oljekylaren för växellådan och kapade ett rör i den rakt av. Ringde 2 samtal och fick tag i en beg. efter 20min för 1000kr i bra skick och fick samtidigt erbjudande om att köpa hela storkylen för 2000kr.
Finns ett par st specialistbutiker i USA som säljer delar till 928,924,944,968 med störst sortiment på 928 oftast och där är det riktigt billigt att handla.

Lägger ca. 31000kr per år på min bil och då är service,bensin,försäkring och skatt inräknat men kör då bara 500mil per år. vad jag har förstått så ska en 944 eller en 968 vara ännu billigare i drift och lika driftsäkra som en 928

Skulle nog bestämt avråda från att köpa en peugoet av någon modell efter mina erfarenheter med ett par bilar. Kanske mest en kompis vars 406 fick motorras när den var 2år gammal och morsans 307 med ständiga problem av alla dess slag för att nämna några exempel. Kvalitékänslan tycker jag överlag är väldigt dålig och dom känns väldigt bräckliga på något sätt. Är i allafall alldeles för många i min närhet som har haft strul med peugoet för att det ska vara en tilfällighet eler måndagsex.
Senast redigerat av davel (24 februari 2010)


106 Inlägg
24 februari 2010
Trådstartare
#35
davel skrev:
Får som någon tidigare sa slå ett slag för porsche 944 Turbo eller S2 eller möjligen en 968 om man hittar en bra under 100k.
Otroligt hög kvalité och gott om forum med hjälp om man behöver och delar är lätta att få tag i och inte så hemskt dyra.
Rekommenderar gärna en 928 S4,GT men tycker då att man inte ska köpa en bil för under 100k då för att slippa problem med en bil som inte blivit servad ordentligt men annars gäller samma sak 928 då delar är lätta att få tag i och billiga om man nu inte går till porsche center.

Exempel: skruvade lite en kväll på lampmekanismen och klantade mig genom att lyfta upp lamporna utan att sätta fast armen som lyfte ordentligt. Armen gick in i oljekylaren för växellådan och kapade ett rör i den rakt av. Ringde 2 samtal och fick tag i en beg. efter 20min för 1000kr i bra skick och fick samtidigt erbjudande om att köpa hela storkylen för 2000kr.
Finns ett par st specialistbutiker i USA som säljer delar till 928,924,944,968 med störst sortiment på 928 oftast och där är det riktigt billigt att handla.

Lägger ca. 31000kr per år på min bil och då är service,bensin,försäkring och skatt inräknat men kör då bara 500mil per år. vad jag har förstått så ska en 944 eller en 968 vara ännu billigare i drift och lika driftsäkra som en 928

Skulle nog bestämt avråda från att köpa en peugoet av någon modell efter mina erfarenheter med ett par bilar. Kanske mest en kompis vars 406 fick motorras när den var 2år gammal och morsans 307 med ständiga problem av alla dess slag för att nämna några exempel. Kvalitékänslan tycker jag överlag är väldigt dålig och dom känns väldigt bräckliga på något sätt. Är i allafall alldeles för många i min närhet som har haft strul med peugoet för att det ska vara en tilfällighet eler måndagsex.

Låter intressant, får avvakta mer mot våren då fler Porschar finns på blocket tex.



Sök