Saab 9-5 Aero, Tutljudet vid låsning av bilen.

Liljengard
18 maj 2009 · 24 Inlägg

Hejsan,

Sitter och funderar på ljudet som kommer från bilen när man låser den. Gissar på att en elektrisk signal åker fram till tutan och avger ett litet tut.

Jag undrar om någon har mer information om det här? Jag funderar nämligen på att kidnappa signalen och skicka den till en annan ljudkälla. Om det nu är möjligt smile.


Tack på förhand.

Beeenny
18 maj 2009 · 982 Inlägg

de sitter nog en separat tuta..oftast i någon innerskärm fram eller på torped väggen !

Jockessaab
18 maj 2009 · 248 Inlägg

Min saab tutar också till ibland ! Har också undrat varför, den här tråden ska jag bevaka smile

Andy_S4
18 maj 2009 · 57 Inlägg

Det är ganska enkelt..

Trycker du en gång på låsningsknappen på fjärrkontrollen låser den dörrarna vanligt, slår man sönder rutan kan man öppna utifrån. Trycker du 2 ggr så tutar den till och du kan inte låsa upp med hjälp av knappen eller handtaget inne i bilen. Så står det i instruktionsboken i alla fall

// Andy

Kia Ceed SW (2014)
Swinge Kung
19 maj 2009 · 191 Inlägg

Andy_S4 skrev:
Det är ganska enkelt..

Trycker du en gång på låsningsknappen på fjärrkontrollen låser den dörrarna vanligt, slår man sönder rutan kan man öppna utifrån. Trycker du 2 ggr så tutar den till och du kan inte låsa upp med hjälp av knappen eller handtaget inne i bilen. Så står det i instruktionsboken i alla fall

// Andy

som sagt, trycker man en gång så låser den vanligt: du kan slå sönder rutan och öppna inifrån. dubbeltryck och du kan inte öppna dörren alls.
Tutljudet kommer från tutorna innanför grillen. Skulle larmet gå, kommer det från en separat dosa framför vänster framdäck.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
19 maj 2009 · 6 170 Inlägg

Angående själva "tutningen" så är det TWICE eller DICE som tar emot nyckelns signal och säger till SIDen över bussen att aktivera tutan då knappen trycks in två gånger varpå bilen tutar en gång (oftast).

Anledningen till att jag skriver oftast är att man kan ändra om bilen ska tuta eller inte och hur många gånger med en Tech2 så alla bilar kasnke inte är programmerade likadant när det gäller larmbekräftelse.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
michieff ljudfantast
19 maj 2009 · 1 372 Inlägg

mitt larm tutar till en kort gång när jag låser om någon av sensorerna vid antingen dörr, huv eller baklucka inte är stängda ordentligt. Stänger jag allt så låter inget ljud vid låsning.

-Mackan- Fire And Silk
19 maj 2009 · 2 254 Inlägg

michieff skrev:
mitt larm tutar till en kort gång när jag låser om någon av sensorerna vid antingen dörr, huv eller baklucka inte är stängda ordentligt. Stänger jag allt så låter inget ljud vid låsning.

Låter som ett eftermaknadslarm närmare bestämt  från CarGard, kanske 950s? tongue

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Liljengard
19 maj 2009 · 24 Inlägg

Det jag vill med den här tråden är ju att ta reda på hur jag byta ut ljudsignalen till något annat.

Lättast att kidnappa från SID:en? eller vad tror ni?

michieff ljudfantast
20 maj 2009 · 1 372 Inlägg

-Mackan- skrev:

michieff skrev:
mitt larm tutar till en kort gång när jag låser om någon av sensorerna vid antingen dörr, huv eller baklucka inte är stängda ordentligt. Stänger jag allt så låter inget ljud vid låsning.

Låter som ett eftermaknadslarm närmare bestämt  från CarGard, kanske 950s? tongue

ja det skulle jag gissa på att det är, fyfan vad det låter och blinkar och har sig när det går av.

Andy_S4
1 mars 2010 · 57 Inlägg

-Mackan- skrev:

michieff skrev:
mitt larm tutar till en kort gång när jag låser om någon av sensorerna vid antingen dörr, huv eller baklucka inte är stängda ordentligt. Stänger jag allt så låter inget ljud vid låsning.

Låter som ett eftermaknadslarm närmare bestämt

Det är Saab original. Inget konstigt, det är som vi skrivit ovan. Trycker man 2 ggr så tutar det.

en om det går att tjuva signalen till annan ljudkälla vet jag inte. Men förmodligen går det.

Kia Ceed SW (2014)
Aerocombi Xenoholic
1 mars 2010 · 2 559 Inlägg

Kan bara säga det, att det som tutar är originaltutan i grillen smile
Edit; såg att det var en gammal tråd nu tongue

Senast redigerat av Aerocombi (1 mars 2010)

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang