5866
Sök

Meka med bilar som är helbilsgodkända ?

fälg fantast
1 086 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
har kollat runt men inte hittat svar,

har en bil som är helbilsgodkänd, har bytt till sportsystem, går denna igenom besikningen ändå eller inte ?

mvh

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

16 197 Inlägg
1 mars 2010
Lowenhart skrev:

har en bil som är helbilsgodkänd, har bytt till sportsystem, går denna igenom besikningen ändå eller inte ?

mvh

ska man följa lagen, NEJ.

men du kan ha tur smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

fälg fantast
1 086 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
Lowenhart skrev:

mvh

ska man följa lagen, NEJ.

men du kan ha tur smile

håller med fullständigt där evil audio, tänkte om någon annan vart i samma sits

x40
1 209 Inlägg
1 mars 2010
själv har man inte haft problem än och hoppas på att få heller!! men som evilaudio skriver så e det rätt.. allt gäller att ha tur och få en snäll gubbe på besikning..

Volvo S40 turbo.

352 Inlägg
1 mars 2010
borde inte vara några större problem att få den igenom om den har "normalhög" ljudnivå, men som sagt.. det beror mycket på vilken gubbe man får

"You can have any brew you want, as long as it's a Corona"

Jävel
2 018 Inlägg
1 mars 2010
Jag la upp en tråd om exakt samma ämne.. o fick samma svar smile så jag byggde om mitt avgasystem o tog bort en dämpare. Det var inga problem.. Så ringde jag bilprovningen och frågade lite, då sa dom att det var lugnt så länge bullernivån var okej.

You got to risk it, to get the biscuit :)

fälg fantast
1 086 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
Plankpojk skrev:
Jag la upp en tråd om exakt samma ämne.. o fick samma svar smile så jag byggde om mitt avgasystem o tog bort en dämpare. Det var inga problem.. Så ringde jag bilprovningen och frågade lite, då sa dom att det var lugnt så länge bullernivån var okej.

jasså okej, tack så mkt

164 Inlägg
1 mars 2010
beror ju oxå på om bilen i fråga har uppgifter på ljudnivå. en helbilsgodkänd bil KAN ha specifika ljudvärden som bilen måste klara

på besiktningen är det dessa värden + 5db

tex om bilen har 84db från fabrik vid 3750rpm så underkänns den på bilprovningen om den har över 89db vid 3750rpm

Mvh

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
1 mars 2010
Ska man gå efter reglerna  får du inte byta ett skit på en helbilsgodkänd bil. dvs inget nicx nada..

Men så hårt följs ej dessa regler i verkligheten. t.ex ditt avgas system kommer inte vara några problem så länge bilen håller en rimlig ljudnivå.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

fälg fantast
1 086 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
myran skrev:
Ska man gå efter reglerna  får du inte byta ett skit på en helbilsgodkänd bil. dvs inget nicx nada..

Men så hårt följs ej dessa regler i verkligheten. t.ex ditt avgas system kommer inte vara några problem så länge bilen håller en rimlig ljudnivå.

kan erkänna att det har blivit lite lite dovare ljud men knappt märkbart, det jag hakade upp mig på är att det sitter 2 tums original och har satt dit ett 2.5 tums istället,

men men återkommer om detta efter bes

KHRacing
1 mars 2010
Lowenhart skrev:
Plankpojk skrev:

jasså okej, tack så mkt

Bara tänk på det att eftersom Bilprovningen i killen stad sade ja, betyder det inte att det e lagligt.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
1 mars 2010
ska bli kul och se de där helbilsgodkända bilarna om 10 år när de börjar bli riktigt gammla hur många som just köper märkes original prylarna till dom då ..efter som de är ju bara dom som är lagliga

se vad snutarna och bilprovningen kommer göra åt saken då

500 Inlägg
1 mars 2010
myran skrev:

Nja sanning med modifikation. Man får byta till eftermarknadsdelar om dessa motsvarar original.

NissanMotorsport
1 mars 2010
Finns ju vissa grejer man får ändra på som jag läst om, man får ha andra fälgar, fjädrar, och sänka?  först var det inte så, men sen ändrade dom lagen om just dom sakerna.. men det är vad jag läst någonstans i en tråd här..minns inte vilken dock.

fälg fantast
1 086 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
NissanMotorsport skrev:
Finns ju vissa grejer man får ändra på som jag läst om, man får ha andra fälgar, fjädrar, och sänka?  först var det inte så, men sen ändrade dom lagen om just dom sakerna.. men det är vad jag läst någonstans i en tråd här..minns inte vilken dock.

har också läst detta

3 059 Inlägg
1 mars 2010
Förr när reglen/lagen kom sa man såhär: "- Ändras däckdimensionen, så påverkas bilens egenskaper i flera olika direktiv, t.ex. bränsleförbruknings-, buller- och hastighetsmätardirektiven. I registreringsbeviset framgår vilka fälg- och däckdimensioner, som är godkända. Inget annat får användas."

Visst det kan ju vara ändrat på senare år men det är fler saker som spelar in förutom att bara byta fälgar o däck.. det medför som sagt en del andra saker också som gör att det inte blir godkänt kanske.

Tillomed när reglen/lagen var ny fick man göra ändringar inom en viss tid på ett par månader där man fick montera draganordning, taxi- och handikapputrustning .

För ett tag sedan var reglerna ang fälgar/däck t.ex.:
1. Rullningsomkretsen:
Rullningsomkretsen påverkar hastighetsmätaren. Därför tillåts inte avvikelser mer än +-5%.
Bränsleförbrukning och motorslitage kan påverkas om för stort eller litet däck monteras, beroende på att varvtalet påverkas av rullningsomkretsen. Bäst är det när rullningsomkretsen ej avviker mer än +-2%. 5% är ett max värde. Var noga med denna regel och kontrollera att utbytesdäcket ligger inom +-5%.

2. Fälgbredden:
Varje däckdimension är tillverkad för en bestämd fälg, men man tillåter montering på några alternativa fälgbredder. Om Du byter hjul, som ger en ökning av spårvidden jämfört med originalutförandet som är större än 15 mm, måste bilen inställas för registreringsbesiktning om biltillverkaren ej anger något annat.

3. Belastningen
Montera aldrig däck som ej klarar belastningen! Utbytesdäcket måste klara den aktuella belastningen, och då avser man den maximalt tillåtna axelbelastningen. Varje däckdimension har sitt eget belastningstal.(Enligt STRO-norm P 131.01 kan dock vissa radialdäck ha något olika belastningstal - varierar från fabrikat till fabrikat.)  Obs! För ZR däck gäller speciella regler. Kontakta däcktillverkaren.

Och för nått år sedan skrev man istället det såhär:
En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser m.m.). Saknas uppgift om detta, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.

Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken
- är typgodkända,
- uppfyller kraven på belastningsförmåga,
- uppfyller kraven på hastighetskapacitet och
- är av samma typ.

Dessutom skall däck och fälg
- ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser,
- ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning,
- ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren och
- täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.
Senast redigerat av Smajly (1 mars 2010)

Sök