Vilken betydelse har ohmstyrkorna?

Ralf Med lem
2 mars 2010 · 475 Inlägg

för att enkelt återgå till grabbens fråga och svara på den:
Ohmstyrkorna har den rollen att ju HÖGRE ohmstyrka (om vi snackar 1-4ohm) ju Lättare är det att hantera basen så har du 4ohm i kretsen så är det enklare för slutsteget att hantera basen och 1ohm så är det svårare

Men för att komplicera det ännu mera så är vissa steg Gjorda för att hantera olika ohmstyrkor olika, så det finns dom stegen som hanterar basar bättre i 1ohm än i 4ohm det steget sägs vara "1ohms stabilt" med andra ord ska du "helst" lasta steget med 1 ohm
oftast anges det inte och då är det "bäst" att köra efter att ju högre ohm desto bättre kontroll men då behövs det starkare slutsteg om du har effektkrävande högtalare

för att inte komplicera det mer med ohm, ampere, volt mera så är det så att SLUTSTEGEN är inte sagt att dom ska leverera en specifik WATT på alla ohmtal utan att den använder en specifik AMPERE så kollar du på slutsteg ser du att det t.ex levererar 3 olika Watt styrkor i de 3 mest använda ohmstyrkorna 1, 2 och 4 ohm.. vi tar ett exempel med DLS A6 mono amp:
1 x 500 Watt 4Ω 
1 x 870 Watt 2Ω 
1 x 1200 Watt 1Ω 
Stromförbrukning
Max förbrukning 140 A <-----

där ser ni Max förbrukning av steget, mer KAN du inte få in vilket kommer bestämma de WATT siffror du får ut (läs att wattstyrkorna där är RMS inte max)

så vi säger så att Steget ja drog i exemplet är 2ohm stabilt (för att leka med tanken), då ska du helst köra 2ohms krets och får ut 870W
MEN du kan belasta ner det till 1 ohm och få ut 1200W istället. men då kan dom inte garantera samma kontroll av högtalarna som i 2ohm..
många stirrar sig blint på effekten hela tiden utan att ta reda på eller bygga efter stabiliteten och kontrollen av högtalare

så ohmtalen har 2 betydelser, kontroll och effekt

Lonefox Bad music kills good sound
2 mars 2010 · 7 241 Inlägg

Jerk-R skrev:
Stort tack till Lonefox för förklaringen! Jag famlade visst lite i mörkret där...

Skall jag vara brutalt ärlig nu?

Har man minsta intrese för bilstereo tycker jag att man iaf skall lära sig elgrunderna wink
Det underlättar en del då smile

Men varsegod smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Jerk-R
2 mars 2010 · 593 Inlägg

Lonefox, Ärlighet är aldrig fel.. Jag kanske måste erkänna att jag faktiskt har gått elprogrammet och "kunde" det jag höll på med då, men det var flera år sedan och jag upptäckte idag hur mycket jag glömt bort och helt enkelt inte kan längre..

Du får gäna kommentera och rätta mina inlägg åt mig för min egen skull! Men de kasnke vi borde ta i PM för att inte skräpa ner tråden allt för mycket!

//Jerker

_DamnIt R1 driver!
2 mars 2010 · 5 128 Inlägg

M_icke_ skrev:

Lonefox skrev:
Sedan värt att tänka på.....

Lägre motstånd = krävs mer ström för samma effekt.

Att stegets effektivitet sjunker något kan ju hända men så stor skillnad borde det inte vara..?
Tänker på en viss Ohms lag:
Effekt = Spänning x Ström
(Watt = Volt x Ampere)
tongue

Om jag räknade rätt på det, så skulle mitt steg som är på 2x200w leverera 900w! tongue
(Tog 12vx75a, då steget är avsäkrat med 3x25a säkringar)

Jerk-R
2 mars 2010 · 593 Inlägg

Och varför sitter det 3 säkringar istället för en 75a då?

Det kan vara så tex att 1 25a går till ena kanalens slutsteg, en 25a till andra kanalens slutsteg och den sista till resten av slutstegets funktioner osv?

12x25=300*0,7(för effektivitet) = 210.. Det låter ganska realistiskt, men jag har väl säkert fel här också.. Det är bara en lös teori smile

Ralf Med lem
2 mars 2010 · 475 Inlägg

_DamnIt skrev:

M_icke_ skrev:

Lonefox skrev:
Sedan värt att tänka på.....

Lägre motstånd = krävs mer ström för samma effekt.

Att stegets effektivitet sjunker något kan ju hända men så stor skillnad borde det inte vara..?
Tänker på en viss Ohms lag:
Effekt = Spänning x Ström
(Watt = Volt x Ampere)
tongue

Om jag räknade rätt på det, så skulle mitt steg som är på 2x200w leverera 900w! tongue
(Tog 12vx75a, då steget är avsäkrat med 3x25a säkringar)

ptja... är det 2x200W i 2ohm? 4ohm ? vad levererar steget i 1ohm? wink

_DamnIt R1 driver!
2 mars 2010 · 5 128 Inlägg

Ralf skrev:

_DamnIt skrev:

M_icke_ skrev:

Att stegets effektivitet sjunker något kan ju hända men så stor skillnad borde det inte vara..?
Tänker på en viss Ohms lag:
Effekt = Spänning x Ström
(Watt = Volt x Ampere)
tongue

Om jag räknade rätt på det, så skulle mitt steg som är på 2x200w leverera 900w! tongue
(Tog 12vx75a, då steget är avsäkrat med 3x25a säkringar)

ptja... är det 2x200W i 2ohm? 4ohm ? vad levererar steget i 1ohm? wink

I 4ohm, och tydligen samma i 2ohm, och tål inte 1ohm vad jag vet! tongue

Sharky
2 mars 2010 · 10 287 Inlägg

Jag är redan besserwisser så det räcker....roll

Det räcker så bra med din utläggning.

/Göran

Lonefox skrev:
Mer om detta ämne kan säkert Jonas eller Göran fördjupa sig i betydligt mer än vad jag kan, det skall erkännas.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Lonefox Bad music kills good sound
2 mars 2010 · 7 241 Inlägg

Sharky skrev:
Jag är redan besserwisser så det räcker....roll

Det räcker så bra med din utläggning.

/Göran

Lonefox skrev:
Mer om detta ämne kan säkert Jonas eller Göran fördjupa sig i betydligt mer än vad jag kan, det skall erkännas.

Förenklade dock VÄLDIGT mkt.......mest bara för att visa förhållandet spänning/ström kontra effekt. Vilket jag tror gick fram wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
M_icke_
2 mars 2010 · 3 466 Inlägg

Lonefox skrev:

Sharky skrev:
Jag är redan besserwisser så det räcker....roll

Det räcker så bra med din utläggning.

/Göran

Lonefox skrev:
Mer om detta ämne kan säkert Jonas eller Göran fördjupa sig i betydligt mer än vad jag kan, det skall erkännas.

Förenklade dock VÄLDIGT mkt.......mest bara för att visa förhållandet spänning/ström kontra effekt. Vilket jag tror gick fram wink

Var ett par år sen jag läste detta i skolan, nu när jag läste igenom så får jag väll skämmas och erkänna att jag har fel tongue hehe

Senast redigerat av M_icke_ (2 mars 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang