6846
Sök

Trasig MIG-svets

+Uppfinnare+
643 Inlägg
24 februari 2010
Trådstartare
Hej, jag köpte för två år sedan en liten Esab origo c140 (jävla skräp, köp den inte, satsa på trefas direkt).
När jag skulle svetsa lite häromdagen så började svetsen att låta högt och konstigt när jag slog på den, och det började att ryka ur svetshandtaget. Antagligen så har den väl kortslutits någonstans, men frågan jag ställer är: var ska börja felsöka? Har aldrig varit inne i en svets och pillat förut. Jag kör på flusstråd om det kan hjälpa någon.

Mvh Rikard

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

Försöker iaf
12 819 Inlägg
24 februari 2010
Skulle tro att det är slangpaketet som har gett upp?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

+Uppfinnare+
643 Inlägg
24 februari 2010
Trådstartare
te_wik skrev:

Mvh Tommy

okej, var någonstans tro?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
25 februari 2010
Evil_90 skrev:
te_wik skrev:

Mvh Tommy

okej, var någonstans tro?

Är slangpaketet trasigt, om det har smält ihop eller så brukar man byta ut hela den.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

+Uppfinnare+
643 Inlägg
25 februari 2010
Trådstartare
Jag får väl öppna upp handtaget och se hur det ser ut smile

832 Inlägg
25 februari 2010
Evil_90 skrev:
Jag får väl öppna upp handtaget och se hur det ser ut smile

Du kan ju börja med det men är allt normalt där så är det nog enklast att byta hela paketet.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

GREASEMONKEY
822 Inlägg
28 februari 2010
Om du nu tycker att det är en jävligt skräpig svets, så borde du kanske investera i en 3-fas ?

Mvh S.Österdahl

+Uppfinnare+
643 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
770_EVOLVE skrev:
Om du nu tycker att det är en jävligt skräpig svets, så borde du kanske investera i en 3-fas ?

Jo, men det visste jag inte för två år sedan, nu har jag testat ett antal trefassvetsar och jämfört med

261 Inlägg
28 februari 2010
Fast å andra sidan är det där med flusstråd ren skit, och kan säkert bidraga till att den känns taskig...
GAS är det enda som gäller, när det gäller trådsvetsning!

Till ochmed min gamla skitsvets från jula kändes okej när man kopplade på gasen (Och bytte till 0.6 tråd istället för flussfylld skit)

EDIT:
Apropå en annan sak!  MXL 150v (som ditt slangpaket heter, och går att köpa som reservdel från en återfösäljare)  Klarar tydligen inte trådtjocklek över 0.8mm...   Dom flesta flusstrådar jag har sett är 0.9mm  och kan då mycket väl har fastnat inuti trådledaren, som då naturligtvis slits ut cool

Sist jag kollade, skulle ett nytt slangpaket (Förvisso storebror, MXL200) kosta under 500kr..
Senast redigerat av 945TurboMS (28 februari 2010)

832 Inlägg
28 februari 2010
945TurboMS skrev:
Fast å andra sidan är det där med flusstråd ren skit, och kan säkert bidraga till att den känns taskig...
GAS är det enda som gäller, när det gäller trådsvetsning!

Till ochmed min gamla skitsvets från jula kändes okej när man kopplade på gasen (Och bytte till 0.6 tråd istället för flussfylld skit)

EDIT:
Apropå en annan sak!  MXL 150v (som ditt slangpaket heter, och går att köpa som reservdel från en återfösäljare)  Klarar tydligen inte trådtjocklek över 0.8mm...   Dom flesta flusstrådar jag har sett är 0.9mm  och kan då mycket väl har fastnat inuti trådledaren, som då naturligtvis slits ut cool

Sist jag kollade, skulle ett nytt slangpaket (Förvisso storebror, MXL200) kosta under 500kr..

Skulle tro att det funkar bra att köra 0,9 tråd i den trådledarn ändå men vill man vara helt seriös så kan man ju byta mattarhjulen oxå då annars räcker det nog med kontaktmunstycke. På jobbet kör vi med 1,4 tråd i ledare för upp till 1,2 utan problem. Har kört med flussstråd i min svets länge och det har inte krånglat så mycket mer än att tråden bränner fast i munstycket lite för ofta. Men det har man kanske kunnat löst om man haft en svets som det gått att ställa burnback på.

261 Inlägg
28 februari 2010
Naturligvis behöver det inte va just det!  Och det finns ju också en möjlighet att det går bra att köra med 1mm också..

Men det kan ju va nåt som spelar in ändå.
Varför skulle dom annars speca max 0.8mm för?

832 Inlägg
28 februari 2010
Vad jag har förståt så är det specat för 0,8 för att det sitter kontaktmunstycket och matarhjul för den dimensionen som standard. Kan ju vara så att det sitter trådledare för max 0,8 oxå men det går nog att köra en 0,9 tråd ändå. Annars har ju Esab en flusstråd som ligger på 0,8. Tror den heter Tubrod 14.16

261 Inlägg
28 februari 2010
Jag kollade bara specen på själva slangpaketet, direkt på esabs hemsida!  OM det går att köra med 0.9 tråd, det tänker jag inte lova nåt om...
Tycker ändå det är en dum ide å köra med 0.9 om inte slanpaketet är avsett för det (utan å veta om TS verkligen gjort det el ej)

+Uppfinnare+
643 Inlägg
5 mars 2010
Trådstartare
jo jag har kört på 0.9 tråd, men det står i min specifikation att man kan köra upp till 1 mm tråd i den maskinen, så bara man har rätt kontaktmunstycke så ska det inte vara några problem. Och jag har funderat väldigt ofta på att skaffa gas, men det är ju rätt dyrt även med den lilla tuben hmm

Sök