7807
Sök

Mutant MT1007X i bandpass låda?

1 071 Inlägg
26 februari 2010
Trådstartare
Tja tänke om det finns nån här på forumet som provat att ha mutant basarna i bandpass låda och om det låter bra och iaf lådvolym till 2st basar

Skriver in teknisk data om någon skulle kunna räkna ut en låda åt mig

10" 25,4cm
Impedans 4 ohm

Max rek. slutstegseffekt 500W peak
Max rek. slutstegseffekt 250W rms
Känslighet 87,9 dB 1W/1M
Frekv.omf. 35 - 2500 Hz
VAS: 20,021
Qts: 0,609
Fs: 38,542Hz
Xmax: 13,5mm
BL faktor: 12.304 Tm
Monteringsdjup 14cm

Onödigt inlägg^^

21 761 Inlägg
26 februari 2010
Jag har inte provat den basen och vet inte hur den fungerar i bandpass, men i ett beräkningsprogram ser den dock ut att fungera bra.

Har räknat på en trekammars bandpass med portad mittenkammare, basen är inräknad i kammarvolymerna men porten är inte inräknad i den portade kammaren eftersom jag inte vet hur långt in i kammaren porten ska sitta.

Sluten kammare (per bas): 27 liter, dämpmatta på innerväggarna.
Portad kammare: 45 liter, dämpmatta på innerväggarna.
Port: 6", själva röret ska vara 11 cm långt och sedan sätts trattar i båda ändar.

Porten kan kortas av med några cm om du vill, men det borde gå bra med den där längden. smile

1 071 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
Tack så mycket dröni.
Kan man ha båda basarn i samma kammare om man ökar slutna kammaren till dubbla volymen?

Onödigt inlägg^^

21 761 Inlägg
1 mars 2010
Ja, så kan man göra.

2 914 Inlägg
1 mars 2010
rekomenderar dock att ha 2 separata slutna kammare tongue

1 071 Inlägg
13 mars 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag har inte provat den basen och vet inte hur den fungerar i bandpass, men i ett beräkningsprogram ser den dock ut att fungera bra.

Har räknat på en trekammars bandpass med portad mittenkammare, basen är inräknad i kammarvolymerna men porten är inte inräknad i den portade kammaren eftersom jag inte vet hur långt in i kammaren porten ska sitta.

Sluten kammare (per bas): 27 liter, dämpmatta på innerväggarna.
Portad kammare: 45 liter, dämpmatta på innerväggarna.
Port: 6", själva röret ska vara 11 cm långt och sedan sätts trattar i båda ändar.

Porten kan kortas av med några cm om du vill, men det borde gå bra med den där längden. smile

Vad kommer den bli avstämd till?

Onödigt inlägg^^

21 761 Inlägg
13 mars 2010
Runt 60 Hz är det tänkt. smile

3 466 Inlägg
13 mars 2010
kalle_kalle skrev:
rekomenderar dock att ha 2 separata slutna kammare tongue

Varför?

Man kan ju lika gärna bygga en stor sluten kammare och ha en portad kammare framför, alltså en enda baffel. Kan behövas stagas lite inne i lådan men borde bli enklare att bygga då du har färre väggar i lådan.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Sök