7660
Sök

Lite frågor ang. Hyra i andra hand

Försäljare inom Bilmultimedia
434 Inlägg
13 mars 2010
Trådstartare
Tjena hej !

Jag o tjejen hyr en lägenhet i andra hand. Och i förrgår fick vi ett brev som var adresserat till den som äger lägenheten i fråga. Där fanns uppgifter om den egentliga hyran, som låg på 1203 :- i månaden, och vi betalar 4300 till våran hyresvärd, får han ta ut så mkt i hyra? det är ju lixom en diff på 3 tusen i månaden. Tycker det låter lite mkt iaf.

Anledningen att jag öppnade brevet var att vi hade missat att lämnat nycklarna till en besiktning av lägenheten och trodde det var nåt angående det !

Försöker iaf
12 819 Inlägg
13 mars 2010
Ja det är väl fri prissättning i sverige?
Förövrigt hoppas jag att ni har ett kontrakt och den riktiga hyresvärdens tillstånd för annars hyr ni illegalt och kan stå er dyrt.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (13 mars 2010)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

945 Inlägg
13 mars 2010
hks__ skrev:
Tjena hej !

Jag o tjejen hyr en lägenhet i andra hand. Och i förrgår fick vi ett brev som var adresserat till den som äger lägenheten i fråga. Där fanns uppgifter om den egentliga hyran, som låg på 1203 :- i månaden, och vi betalar 4300 till våran hyresvärd, får han ta ut så mkt i hyra? det är ju lixom en diff på 3 tusen i månaden. Tycker det låter lite mkt iaf.

Anledningen att jag öppnade brevet var att vi hade missat att lämnat nycklarna till en besiktning av lägenheten och trodde det var nåt angående det !

Att först inte visa någon ånger sen ni öppnat ett brev som tillhör eran hyresvärd för att sen kritisera personen
då ni anser att han tjänar för bra på eran hyra han begär ut - Är riktigt värdelöst av er.

Hoppas han höjer hyran. smile

Annars så låter det vettigt att leta efter ett annat boende om hyran inte passar.
Att sen fråga oss Hur Han kan ta ut så "mycket" i hyra är inget vi tyvärr kan svara till.
Slutligen klassas detta som ett bloggmaterial. Enjoy!

8 921 Inlägg
13 mars 2010
te_wik skrev:
Ja det är väl fri prissättning i sverige?
Förövrigt hoppas jag att ni har ett kontrakt och den riktiga hyresvärdens tillstånd för annars hyr ni illegalt och kan stå er dyrt.

Mvh Tommy

Fel! Hyran måste vara skälig och läser man inlägget så står det citat:
"i förrgår fick vi ett brev som var adresserat till den som äger lägenheten i fråga."
och då är det ju ganska klart att han/hon får hyra ut förutsatt att det finns tillstånd i från föreningen.

När man bedömer vad som är en skälig hyra för en bostadsrätt så gör man en bedömning av vad en motsvarande hyresrätt skulle ha för hyra.
Skälig hyra för en bostadsrätt är alltså inte vad du själv betalar för lägenheten i form av lånekostnader!

Att sen öppna post som inte är ens egen är rent ut sagt förjävligt men hör inte till tråden.

Fotograf på Tierp iDag

VW-nörd?
4 332 Inlägg
14 mars 2010
"Du ska inte betala för hög hyra. Hyran ska vara skälig i förhållande till lägenhetens bruksvärde. Det betyder att hyran ska vara jämförbar med en hyra för en motsvarande lägenhet i allmännyttan. Om du misstänker att du betalar för mycket har du möjlighet att få hyran prövad gratis i hyresnämnden. Det finns blanketter och anvisningar på deras hemsida Ansökan måste lämnas senast tre månader efter utflyttningen ur lägenheten."

"Det är tillåtet att lägga på 10-15% på hyran om lägenheten hyrs ut fullt möblerad, samt för de faktiska kostnader för el, Internet, tv,  p-plats och liknande."

Konsumentverket
Senast redigerat av Mortalis (14 mars 2010)

4 005 Inlägg
14 mars 2010
Mortalis skrev:
"Du ska inte betala för hög hyra. Hyran ska vara skälig i förhållande till lägenhetens bruksvärde. Det betyder att hyran ska vara jämförbar med en hyra för en motsvarande lägenhet i allmännyttan. Om du misstänker att du betalar för mycket har du möjlighet att få hyran prövad gratis i hyresnämnden. Det finns blanketter och anvisningar på deras hemsida Ansökan måste lämnas senast tre månader efter utflyttningen ur lägenheten."

"Det är tillåtet att lägga på 10-15% på hyran om lägenheten hyrs ut fullt möblerad, samt för de faktiska kostnader för el, Internet, tv,  p-plats och liknande."

Konsumentverket

Yes, kan instämma detta. Dock kan man få ta ut lite högre än 15% om du har en väldigt mkt högre "levnadsstandard". Men inga 100-200% iaf. smile

Har själv hyrt ut för dyrt och betalade tillbaka den extra summan till hyresgästen.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
14 mars 2010
linuslinje skrev:
Mortalis skrev:

Konsumentverket

Yes, kan instämma detta. Dock kan man få ta ut lite högre än 15% om du har en väldigt mkt högre "levnadsstandard". Men inga 100-200% iaf. smile

Har själv hyrt ut för dyrt och betalade tillbaka den extra summan till hyresgästen.

Svårt dock när det är en bostadsrätt. Kan inte bara rätt o slätt säga att hyran ska vara 1200 eller 2000, kan ju faktiskt vara så att lägenheten ligger i en central del där motsvarande hyresrätt ligger på 4-5000 vilket inte är omöjligt, och då är ju hyran helt rimlig

Vi lever i en orättvis värld..
560 Inlägg
15 mars 2010
Hyr själv en bostadsrätt i andra hand men ägaren har inte lagt på en krona, (2300) - jag får hans hyresavier hit i lådan och betalar. Beror väl helt på vad man bestämmer innan. Men varför hyr ni en bostadsrätt i andrahand när ni kan ha en hyresrätt för den kostnaden?

Och sen undrar jag bara, varför öppnade ni hans brev? Hade ni någon sån överenskommelse?

Even fools they say, can find a way out of the dark.

Knegare
719 Inlägg
15 mars 2010
Jag har absolut ingen koll på läget..
Men kollar man på lägenheter som ligger runt Viktoria och Daniels bröllop är det fullt "lagligt" att ta ut tiotusentals kronor bara över helgen..

William 2009-02-20

214 Inlägg
15 mars 2010
Om man har lån på säg, 400´000 på lägenheten så måste man ju få ta ut extra för att täcka ens egna räntekostnader som hör till bostaden... Eller? Funkar det inte så?
Senast redigerat av blixtn (15 mars 2010)

Försäljare inom Bilmultimedia
434 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
jo, det är ju en bostadsrätt. Anledninen till att jag startade tråden var att jag undrade om personen i fråga som hyr ut lägenheten har rätt att ta ut 3000 kr över ordinarie hyra. Angående att jag öppnade brevet, så skulle jag ett par dagar innan haft besiktning på lägenheten, men jag missade att lämna ut nycklarna.

Och då trodde jag att brevet var angående detta, då det kom från föreningen. Hade det inte varit från föreningen hade jag aldrig öppnat det. Visserligen var det dumt att öppna det, Men har en tendens att öppna brev innan ja kollar om dom är adresserade till mig. Och eftersom dom kom från föreningen trodde jag väl automatiskt att det var till mig. Så nu räcker det med klagomål om det ! Ni skulle säkert kunna göra likadant.  Sen skiter jag i om han tar ut 3 tusen varje månad över ordniarie hyra, ville som sagt bara veta om han har RÄTT att göra det, har han det så är det fine by me.

Mvh

Hks__

Sök