2885
Sök

13c turbo på b230f motor.

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
hej!

jag har en åkerbil jag tänkte döda så jag tänkte slänga ditt min 13c turbo jag har på den det e en 245:a med b230f motor.

det jag undrar är hur reagerar bilen med orginal boxar och med turbon om man laddar ungefär 0,5
man byter inga spridare eller liknade endast turbo.

eller skall man slänga ditt turbospridarna jag har med? då borde vell bilen få för mycket soppa för boxarna inte är byggd för dessa spridare?

inge kommentarer varför jag gör det,vill endast ha fakta.

mvh david

Montör
664 Inlägg
2 februari 2010
Jag har tyvärr inte fakta på just det du söker, men lite teorier.

En B230F lämnar runt 185nm, och skall därmed vid 0.5bars övertryck lämna ~277nm vid örörd kompression, något som original sug-bosch-LH-program/spridare knappast klarar av att mata bränsle för.

Därför skulle jag kunna tänka mig att det är en bra idé att stoppa dit turbospridarna. Det ger originalboxen en möjlighet att fetta på blandningen om den känner att den börjar gå tunt, vilket den ju lär göra om du matar på såpass mycket extra luft. Visserligen kommer den ju säkert gå lite tjockt hela tiden, men det är ju alltid bättre än att den går på för tunn blandning. Det är smällar som detta man får ta när man skall köra med originalprogram...

En vanlig budget-konvertering brukar ju oftast innebära större spridare och en ställbar bränsletrycksregulator, så att man kan lura boxen någorlunda, men bilen lär ju gå framåt även med bara större spridare, om än kanske inte jättebra.

Testa och se! Men jag hade som sagt inte kört med originalspridare.

//Jens

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

308 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
berthelsen skrev:
Jag har tyvärr inte fakta på just det du söker, men lite teorier.

En B230F lämnar runt 185nm, och skall därmed vid 0.5bars övertryck lämna ~277nm vid örörd kompression, något som original sug-bosch-LH-program/spridare knappast klarar av att mata bränsle för.

Därför skulle jag kunna tänka mig att det är en bra idé att stoppa dit turbospridarna. Det ger originalboxen en möjlighet att fetta på blandningen om den känner att den börjar gå tunt, vilket den ju lär göra om du matar på såpass mycket extra luft. Visserligen kommer den ju säkert gå lite tjockt hela tiden, men det är ju alltid bättre än att den går på för tunn blandning. Det är smällar som detta man får ta när man skall köra med originalprogram...

En vanlig budget-konvertering brukar ju oftast innebära större spridare och en ställbar bränsletrycksregulator, så att man kan lura boxen någorlunda, men bilen lär ju gå framåt även med bara större spridare, om än kanske inte jättebra.

Testa och se! Men jag hade som sagt inte kört med originalspridare.

//Jens

okej. jo det är så jag tänkt ungefär. men hur mycket tror du att man kmr kunna ladda med orginalboxar? med orginal spridare?

308 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
finns det någon som har testat detta som kan säga lite ungefär hur bilen reagerade?

Montör
664 Inlägg
4 februari 2010
Jag vet faktiskt inte. Har hört något om att på bilar med Bosch K-Jet så kan man ladda 0.4bar övertryck innan man bottnar originalspridare (men jag kan minnas fel), så det borde kanske vara något liknande på LH-jet, men det känns inte helt troligt. 0.2-0.3bar kanske, men detta är en ganska ren gissning.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

308 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
okej.
jag får testa att se:D

761 Inlägg
6 februari 2010
skaffa ett original turbo chip och sen byt till turbo spridarna (glöm inte förkopplingsmotståndet för då bränner du boxen) så har precis rätt mappning hela vägen, förutsatt att du använder IC också.

308 Inlägg
19 mars 2010
Trådstartare
hej!

jag satt på turbo och ic och avgasrör rätt genom huven... det visa sig funka riktigt bra men orginal spridare laddade 0.5
bara så ni vet:)

Sök