vagnskada eller kollision?? Fråga Snabba svar!

jiMz Wrench
28 februari 2008 · 82 Inlägg

Tja, som rubriken lyder.. Om jag blivit "påkörd" en annan bil som skrapat i min dörrsida.. Går de då in som vagnskada eller kollision?? Jävla atava som ska vara så krångliga :S

kwansa Hmm, vet inte?
28 februari 2008 · 1 775 Inlägg

vagnskada ska väll vara om du kört in i en lyktstolpe tex?

kollision måste det vara om du blivit på körd? hmm

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Gulmun * Klåpare
28 februari 2008 · 1 718 Inlägg

Kollision. Vagnskada är om du t.ex. helt plötsligt tappar bakaxeln när du är ute å åker...

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
jiMz Wrench
28 februari 2008 · 82 Inlägg

Gulmun skrev:
Kollision. Vagnskada är om du t.ex. helt plötsligt tappar bakaxeln när du är ute å åker...

Hahahahahhah cool
Ok,ok. Tog vagnskada ialf :S citat: "Vagnskadeförsäkringen ersätter yttre skador på din bil om du krockar, råkar ut för skadegörelse eller skadar bilen av en ren olyckshändelse."

mangedif Snäll pöjk
2 april 2010 · 703 Inlägg

Under vilken rubrik är det högst självrisk, vagnskada eller kollision?

Ack vet jag förgasarmotorer!
gamlingen
2 april 2010 · 5 198 Inlägg

vagnskada ? dumt att utnyttja sin egen försäkring om det är nån annans fel..

Nausea Avstängd
2 april 2010 · 598 Inlägg

mangedif skrev:
Under vilken rubrik är det högst självrisk, vagnskada eller kollision?

Beror på försäkringsbolaget. Du betalar ingen självrisk om nån annan är vållande men då måste du kunna visa hur skadorna uppstått.

gamlingen
2 april 2010 · 5 198 Inlägg

Nausea skrev:

mangedif skrev:
Under vilken rubrik är det högst självrisk, vagnskada eller kollision?

Beror på försäkringsbolaget. Du betalar ingen självrisk om nån annan är vållande men då måste du kunna visa hur skadorna uppstått.

är det nån okänd så skall trafikförsäkringsföreningen utnyttjas.. den ska gå in när den andra smitit eller  inte har försäkring.

mickecorrado Bilplåtslagare
2 april 2010 · 1 036 Inlägg

jiMz skrev:
Tja, som rubriken lyder.. Om jag blivit "påkörd" en annan bil som skrapat i min dörrsida.. Går de då in som vagnskada eller kollision?? Jävla atava som ska vara så krångliga :S

Vad är kollision? har bara hört talas om vagnskada.

Smoke Tires Not Drugs.
gamlingen
2 april 2010 · 5 198 Inlägg

mickecorrado skrev:

jiMz skrev:
Tja, som rubriken lyder.. Om jag blivit "påkörd" en annan bil som skrapat i min dörrsida.. Går de då in som vagnskada eller kollision?? Jävla atava som ska vara så krångliga :S

Vad är kollision? har bara hört talas om vagnskada.

Kollision = trafik ? att användas till motpartens skador om man är vållande.

mangedif Snäll pöjk
2 april 2010 · 703 Inlägg

Ganska dåligt system.. Många kan ju luras då och hela tiden säga att någon annan orsakat skador och sedan smitit fast det egentligen är en själv som gjort det..?

Ack vet jag förgasarmotorer!
gamlingen
2 april 2010 · 5 198 Inlägg

mangedif skrev:
Ganska dåligt system.. Många kan ju luras då och hela tiden säga att någon annan orsakat skador och sedan smitit fast det egentligen är en själv som gjort det..?

Säkerligen.. ,men dom kräver en polisrapport samt att bilen inte får flyttas innan polisen gjort sitt.

mickecorrado Bilplåtslagare
2 april 2010 · 1 036 Inlägg

gamlingen skrev:

mickecorrado skrev:

jiMz skrev:
Tja, som rubriken lyder.. Om jag blivit "påkörd" en annan bil som skrapat i min dörrsida.. Går de då in som vagnskada eller kollision?? Jävla atava som ska vara så krångliga :S

Vad är kollision? har bara hört talas om vagnskada.

Kollision = trafik ? att användas till motpartens skador om man är vållande.

Kör du och krockar tar du det på vagnskadan.

Lämnar in bilen på verkstad och får bilen lagad. Under tiden avgörs det om du eller motparten är vållande.

Bilen är klar på verkstaden och du hämtar bilen. Är vållandefrågan klar så är det inga problem, är det ditt fel så betalar du självrisken. Är inte vållande frågan klar betalar du din självrisk och hämtar ut bilen, när det sen visar sig att du inte är vållande får du tillbaka självrisken.

Alternativ 2 är att vänta med att lämna bilen på lagning tills vållandefrågan är löst.


Får du din bil skadad tar du det på vagnskadan om det går under brand, glas, maskin mm.

Senast redigerat av mickecorrado (2 april 2010)

Smoke Tires Not Drugs.
mangedif Snäll pöjk
2 april 2010 · 703 Inlägg

Det är vagnskada om man kör in i en stolpe själv? Är denna självrisk hög, råkade nämligen ut för en olycka härmodagen tongue hmm

Ack vet jag förgasarmotorer!
volvoentusiasten
2 april 2010 · 4 005 Inlägg

mangedif skrev:
Det är vagnskada om man kör in i en stolpe själv? Är denna självrisk hög, råkade nämligen ut för en olycka härmodagen tongue hmm

Ledsen att säga det, men har du ens läst ditt försäkringsbolags försäkringsvillkor och regler? Där står all information du behöver veta. Kolla även i ditt kontrakt vad det står där.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang