Koppla in voltmeter av märket EQUUS

Sotar_n81 Svetsare/Smed/Skrotnisse
13 april 2010 · 206 Inlägg

Hittar inget inlägg på detta så skapar ett nytt. Har kommit över en riktigt gammal voltmeter av märket EQUUS som jag tänkt sätta i min gamla kadett för att få en tidstypisk mätare tillsammans med den gamla varvräknaren jag satt i. Dock har jag fått lite huvudbry. Det finns tre anslutningar på mätaren plus två till lampan. Har koll på + och - men vad betyder S? Vart ska den kopplas till? Den anslutningen är inte använd tidigare utan bara avklippt men undrar givetvis vad den är till. Tacksam för hjälp?

"Den kan vara bra att ha"
blabban85 Svensk Mästare Bassrace 129,9
13 april 2010 · 111 Inlägg

startström?! till tändningslåset! skulle jag gissa iaf!

Volkswagen Transporter T3 "CampingFyrkant" (1983)
Sotar_n81 Svetsare/Smed/Skrotnisse
14 april 2010 · 206 Inlägg

blabban85 skrev:
startström?! till tändningslåset! skulle jag gissa iaf!

Men till vad isf? Mätaren funkar ju så fort den får ström. Utan S-anslutningen alltså.

"Den kan vara bra att ha"
Sotar_n81 Svetsare/Smed/Skrotnisse
14 april 2010 · 206 Inlägg

Kan det vara så att + och - både från lampan och mätaren kopplas på samma? Dvs + från lampa o mätare till något som ger + när tändningen är på och - till jord. Sen kopplas S-anslutningen till generatorn? Kan det stämma?

"Den kan vara bra att ha"
Sotar_n81 Svetsare/Smed/Skrotnisse
14 april 2010 · 206 Inlägg

Har nu kollat biltemas hemsida och manual till deras voltmätare. På deras mätare finns det också en anslutning som heter "S" men som inte kopplas till nåt. Får väl sluta bry mitt lilla huvud om detta men hade vart kul att få veta vad den är till.

"Den kan vara bra att ha"
VW_67
14 april 2010 · 446 Inlägg

för att mätaren ska visa så korrekt batterispänning som möjligt ska S kopplas till batteriet.. men fungerar den ändå så behöver du ju inte bemöda dig med den operationen wink

Sotar_n81 Svetsare/Smed/Skrotnisse
14 april 2010 · 206 Inlägg

VW_67 skrev:
för att mätaren ska visa så korrekt batterispänning som möjligt ska S kopplas till batteriet.. men fungerar den ändå så behöver du ju inte bemöda dig med den operationen wink

Ja alltså mätaren "ger utslag" så fort man kopplar in den men vill ju att den ska visa så korrekt som möjligt. Ska man göra nåt så ska man ju göra det ordentligt! smile Tack för hjälpen!

"Den kan vara bra att ha"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang