1798
Sök

Audi 100 C4 92, AAR 2.3L 5cyl, tempmätare död

Montör
664 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
Tjena. Har köpt mig en Audi C4 med AAR 5cyl motor på 2.3L med k-jet om jag inte fattat det hela fel.

Har ett irriterande problem. Temp/vattentempmätaren i instrumentpanelen är stendöd. Vet inte om det är själva mätaren eller om det är sensorn i motorrummet.

Någon som vet om mätaren skall röra sig allt även om sensorn är stendöd? Att den klickar till och rör sig lite när man slår på strömmen eller någonting? För denna är absolut död. Nålen ligger helt still i botten. Motorn blir varm och oljetemperaturen går upp fint, så det är inte det att motorn är kall. Kylarvätska finns, och motorn överhettar inte, och därmed cirkulerar alltså vattnet, som förövrigt ser fint ut. Så allting är som det skall, förutom mätaren.

Sen undrar jag med, vilken sensor i motorrummet är det som styr denna mätare? Finns förjävla många tycker jag, och mekonomen har ett gäng olika i sitt sortiment på hemsidan också, och det står ingen direkt beskrivning där. Finns 3st artiklar där som jag kan tänka mig att det kan vara:

Dessa 2 första ligger under kategorin "Kontakter"

* Vattentempgivare/lampa  2-polig, ersätter grå  (23-540056) (242kr)
* Vattentempgivare/lampa  2-polig, ersätter vit (23-540085) (345kr)

Sen finns det en tredje som ligger under "Bränsle/motorstyrning"

* Temperatursensor  2 -polig kontakt, ersätter svart (14-0280130053) (591kr)

Någon som kan lite om detta? Är det samma sensor till motorstyrning som till mätaren?

Tack på förhand, Mvh Jens

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
20 april 2010
Har du ingen fyrpolig givare? Å sprutet heter nog KE3-Jettronic, men de finns så många olika versioner så e inte säker.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (20 april 2010)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Montör
664 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
Jo, det sitter en 4-polig givare där övre kylarslangen går in i motorn. Och under den sitter det en 2-polig, som liknar den som mekonomen säljer för 591kr. Men den 4-poliga verkar ju inte mekonomen sälja iallafall.. Men är det den tror du som styr mätaren i panelen?

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
20 april 2010
berthelsen skrev:
Jo, det sitter en 4-polig givare där övre kylarslangen går in i motorn. Och under den sitter det en 2-polig, som liknar den som mekonomen säljer för 591kr. Men den 4-poliga verkar ju inte mekonomen sälja iallafall.. Men är det den tror du som styr mätaren i panelen?

Ok. Ja det är den som skickar signaler till styrenheten samt tempmätaren. Är du osäker på att den är trasig går det alltid att mäta den. Kan även vara kabelbrott när du säger att mätaren är helt död.

Något som inte heller är helt ovanligt är att själva mätaren i instrumenteringen glappar. Detta oftast beroende på att de två små muttrarna (7mm?) som håller den på plats har vibrerat lös, så ta väck instrumenthuset och testa dra åt muttrarna lite.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (20 april 2010)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Sök