Kan man montera toningsfilm på rutorna trots att det är kallt ute? (Biltemas Toning)

Oceanmist Emelie Hallberg
8 mars 2010 · 829 Inlägg

Hejsan smile

Jag ha Toning på Golfen NU!
Men kan man sätta dit den även fasst det är kallt ute? hmm
Eller är det bäst att ha den i garage?

Mvh Emelie

sandzoo
8 mars 2010 · 2 072 Inlägg

tja.. för mig har de bara funkar när de är varmt ute.. annars brukar de lossna..

Sandzoo i da house
volvoentusiasten
8 mars 2010 · 4 005 Inlägg

Beror på vilkem solfilm du använder....  lim eller inte?

Det bästa resultatet får du om bilen är ~15 grader och uppåt. Och sen ska det ju torka osv...

myran Foto/Bilnörd
8 mars 2010 · 1 541 Inlägg

All solfilm blir fruktansvärt svårjobbad vid kyla.

T.ex biltemas film går sträcka och forma delvis med värme (inte i närheten av en proffs-film men den funkar).

Hitta ett varmt garage och låna fall du ska tona.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Oceanmist Emelie Hallberg
10 mars 2010 · 829 Inlägg

Köpte en Solskyddsfilm utan lim!
Sån där avtagbar... jag vill verkligen dit med den NU big_smile
Så funderar att testa imorrn endå om det är någorlunda varmt...

Dagge88
10 mars 2010 · 629 Inlägg

Nu när tråden ändå handlar om biltemas toning....
Hur är kvaliten , vad behövs för montage tex?

Mröh
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Volvo 855 "T5r" (1995)
Opel Rekord (1982)
Erick
10 mars 2010 · 4 767 Inlägg
Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Slash Saabifierad
11 mars 2010 · 2 027 Inlägg

I och med att du använder vatten till att fästa toningsfilmen är det inte det ultimata att stå ute i kylan och tona (då det fryser) plus att själva filmen bör stelna när den får vatten på sig wink Jag rekommenderar ett varmgarage med god belysning eller vänta tills det börjar bli plusgrader ute smile Har själv stått ute i kylan (oki när det var runt 7 plusgrader) och tonat och man blir bara stel och trött tongue

Dagge88 skrev:
Nu när tråden ändå handlar om biltemas toning....
Hur är kvaliten , vad behövs för montage tex?

Jag upplever att kvalitén på biltemas toning är att liknas med bakplåtspapper, om du gör något fel då blir den nästan alltid skrynklig tongue Den är inte lika lätt att ta sönder som bakplåtspapper men den är tunn. Annan toningsfilm jag sett har en kraftigare och rejälare känsla, ungefär som en rullgardin, den blir inte skrynklig om man råkar göra fel eller måste montera om. Skrapan du får med är bara att glömma, filmen är lättrepad som tusan, fixa en gummiskrapa ifrån en målaraffär på direkten, när du ändå är där, fixa några målarknivar också (en stor och en liten, eller heter det mattknivar?) då kniven du får med blir slö efter bara ett par skärningar.
Det du sedan behöver är en blomspruta med vatten och lite diskmedel och något att göra rent rutan med.

Lyckas du väl få upp den med ett bra resultat då fungerar den bra. Faktiskt relativt lätt jobbad när den väl är uppe (förutsatt som jag sagt tidigare att man inte har fått börja om). Dock blir man lite frågande till när man väl använder en gummiskrapa med rikligt med vatten, hur den ändå lyckas blir repig hmm

Bra film för nybörjare, gör man fel är det inte heller hela världen då den är billig, men jag skulle nog inte vilja använda den till någon dyrare bil.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
volvoentusiasten
11 mars 2010 · 4 005 Inlägg

Slash skrev:
I och med att du använder vatten till att fästa toningsfilmen är det inte det ultimata att stå ute i kylan och tona (då det fryser) plus att själva filmen bör stelna när den får vatten på sig wink Jag rekommenderar ett varmgarage med god belysning eller vänta tills det börjar bli plusgrader ute smile Har själv stått ute i kylan (oki när det var runt 7 plusgrader) och tonat och man blir bara stel och trött tongue

Dagge88 skrev:
Nu när tråden ändå handlar om biltemas toning....
Hur är kvaliten , vad behövs för montage tex?

Jag upplever att kvalitén på biltemas toning är att liknas med bakplåtspapper, om du gör något fel då blir den nästan alltid skrynklig tongue Den är inte lika lätt att ta sönder som bakplåtspapper men den är tunn. Annan toningsfilm jag sett har en kraftigare och rejälare känsla, ungefär som en rullgardin, den blir inte skrynklig om man råkar göra fel eller måste montera om. Skrapan du får med är bara att glömma, filmen är lättrepad som tusan, fixa en gummiskrapa ifrån en målaraffär på direkten, när du ändå är där, fixa några målarknivar också (en stor och en liten, eller heter det mattknivar?) då kniven du får med blir slö efter bara ett par skärningar.
Det du sedan behöver är en blomspruta med vatten och lite diskmedel och något att göra rent rutan med.

Lyckas du väl få upp den med ett bra resultat då fungerar den bra. Faktiskt relativt lätt jobbad när den väl är uppe (förutsatt som jag sagt tidigare att man inte har fått börja om). Dock blir man lite frågande till när man väl använder en gummiskrapa med rikligt med vatten, hur den ändå lyckas blir repig hmm

Bra film för nybörjare, gör man fel är det inte heller hela världen då den är billig, men jag skulle nog inte vilja använda den till någon dyrare bil.

Gillar ditt svar och beskrivning av filmen. smile

Jag testade att köpa samma solfilm utan lim för att testa på 740n på lite skoj. Ska bli mäkta roligt att se om den är så värdelös som alla säger. smile

Oceanmist Emelie Hallberg
16 mars 2010 · 829 Inlägg

Köpte den där filmen för 40kr smile den funkade kanon! visst de kanske man inte sätter på vilken bil som helst, men de duger gott och väl på min Golf smile

gurra_95
16 mars 2010 · 9 Inlägg

inte alls så svårt fast mycket jobbigt när vattnet och tvålen fryser på rutan! tongue

Volvo 740 "röda faran" (1988)
SolfilmochSakerhet Mr Solfilm
8 maj 2010 · 29 Inlägg

gurra_95 skrev:
inte alls så svårt fast mycket jobbigt när vattnet och tvålen fryser på rutan! tongue

Svar : JA.

Beroende på vilken tillverkare, Biltemas = NEJ, du monterar.
Beroende på tillverkarens uppbyggnad av filmen med kllister osv.
Solar Gard sortiment kan monteras i ner till -5C grader med hjälp av sprit i vattnet.
De flesta andra solfilmer behöver minst +15C grader för att limmet överhuvudtaget skall aktiveras.

Blytung högerfot & Gasen i botten!
Motto: Kvalitet och prestanda är nr:1
Tycker att Greenlight Magazine är en ball nättidning!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang