"Eco-driving" kräver ju att man motorbromsar i ett läge när man närmar sig en korsning. Det krävs att man tittar långt fram och planerar. Målet är att aldrig behöva stanna helt. Närmar jag mig ett rödljus i 70 km/h lägger jag i fyran på lagom avstånd, och när varvet börjar krypa ned mot ~1200 lägger jag i trean osv. Detta för att undvika att bränsleinsprutningen hoppar igång igen, vilket den gör runt 1200 rpm på min bil. Oftast slipper man faktiskt stanna om det inte är allt för mycket trafik, och körningen blir betydligt mjukare. Ettan motorbromsar man inte på, det blir fruktansvärt ryckigt. Tvåan kan man ha ligga i så länge bilen fortfarande rör på sig, och sluttar det utför kan man även starta på den.
Motorbroms är inte skadligt, varken för motor eller drivlina så länge man håller sig på rimliga varv och inte släpper upp kopplingen så fort man kan. Att växla från 5:an till 2:an i 90 är ju t ex en mycket dum idé, men att istället växla till 4:an går utmärkt. Hur gör du annars när du växlar ned inför omkörning?
Senast redigerat av Andromeda (10 maj 2010)