2533
Sök

Övningskörning, tips på att växla ner

3 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
Hej!

Jag har övningskört nu ett tag, relativt nybörjade generellt inom bilkörning. Börjar komma igång rätt bra nu, men är fortfarande rätt osäker på hur jag ska bära mig åt när jag ska växla ner. Ska be om hjälp av min körskolelärare nästa lektion, men tänkte fråga er om lite tips så jag kan öva nu under helgen!

Jag vet HUR man växlar ner, men är osäker på när man ska använda det och på ett korrekt sätt. Om jag är på väg mot en korsning på tex fyrans växel, MÅSTE jag växla ner steg för steg eller kan jag bara lätta på gasen och dra i neutralen precis innan bilen stannat?

Det är detta jag är lite osäker på och skulle uppskatta tips hur ni gör när ni växlar ner och när ni växlar ner.

Mvh

Operatör
346 Inlägg
8 maj 2010
Jag växlar inte ner om jag kommer till ett rödljus och måste stanna. Släpper som sagt bara på gasen och lägger ur växeln sen jag stannat. Kopplar gör jag ju givetvis vid lämpliga varv wink

Ska man inte köra ecodriving på körskolorna nu? Då är det väl nästan ingen steg för steg växling som gäller?

"kossan" är bara en trimmad familjeräser :)

Lidhultare.
325 Inlägg
8 maj 2010
det är ju mycket snack om ekonomisk körning nu på körskolorna, så dom blir väl inte så glada om du bara låter bilen rulla på tomgång med växelläge neutral, tror dom däremot blir gladare av att du växlar ner växel för växel! fast du kan ju även hoppa i växlarna som du gör när du växlar upp. från 5an till 3an till 1an. med lagom varvtal såklart.

-Twiajävlen-

3 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
pars skrev:
Jag växlar inte ner om jag kommer till ett rödljus och måste stanna. Släpper som sagt bara på gasen och lägger ur växeln sen jag stannat. Kopplar gör jag ju givetvis vid lämpliga varv wink

Ska man inte köra ecodriving på körskolorna nu? Då är det väl nästan ingen steg för steg växling som gäller?

Gubben jag kör med har inte nämnt någonting om ecodriving iallafall, det är bara att tuta o köra. wink
Därremot står det mycket om ecodriving i teorin...hmm

3 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
"Pars" teknik är den jag har använt tidigare och den som känns bäst. Har hört att steg-för-steg växling är bättre för motorn dock, men antar att man får in känslan av att växla steg för steg efter ett tag...smile

1 571 Inlägg
8 maj 2010
Egentligen ett j-vla larv det här med ecodriving på körskolorna. Det har ju inte ett dugg med säkerhet och regler att göra. PK trams. smile

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
8 maj 2010
På 50 väg vid stopplikt eller likn så brukar jag koppla dutta på gasen i med 3an, vänta dutta gasen i med 2an rulla fram stanna och köra men man kanske måste ha lite känsla för att lyckas med det. Hoppa ned en växel kan du i vart fall göra.

Mig gnällde dom på att jag var för miljömedveten, det har däremot slagit över nu och kör för att det är kul smile

Grancord skrev:
"Pars" teknik är den jag har använt tidigare och den som känns bäst. Har hört att steg-för-steg växling är bättre för motorn dock, men antar att man får in känslan av att växla steg för steg efter ett tag...smile

Ska man hårddra det så är motorbromsning inte alls bra för motorn
Senast redigerat av TenZer (8 maj 2010)

Rock'n Roll

-utan 940
1 728 Inlägg
8 maj 2010
Tänk på att en modern bil inte drar något bränsle alls vid motorbromsning, däremot om du kopplar ur så går den på tomgång.
Släpp gasen i tid innan du ska stanna och låt bilen motorbromsa samtidigt som du bromsar lätt med färdbromsen, växla ner när motorvarvet är tillräckligt lågt.
Gör man så när man närmar sig ett rödljus kanske det hinner bli grönt innan man står helt still.

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
8 maj 2010
Jag tog körkort för 3 veckor sedan och detta gäller nu.

Eco-driving, accelerera bestämt upp till bestämd hastighet (nu kör jag bestämt till varvstopp!).
Kör 1-2-4 i växlar.
Eller 1-2-3-5
Dvs hoppar sista växeln. Du känner själv hur du ska köra!
Polon jag övningskörde med körde jag 1-2-3-5 när jag låg i 50 men bilen jag körde upp med klarade knappt 4an i 50!

Bromsning, bromsa ner och du får själv känn på när du ska växla ner.
Vi säger att du ligger på fyran i 50.
Släpp gasen, börja bromsa. När du kommit ner kanske 15-20 km/h släng i 2an.
Bromsa ner tills du ligger precis på tomgången på 2an och då lägg ur växeln och bara stanna det sista i friläge.
Så gjorde jag.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Rumpmas
3 860 Inlägg
10 maj 2010
"Eco-driving" kräver ju att man motorbromsar i ett läge när man närmar sig en korsning. Det krävs att man tittar långt fram och planerar. Målet är att aldrig behöva stanna helt. Närmar jag mig ett rödljus i 70 km/h lägger jag i fyran på lagom avstånd, och när varvet börjar krypa ned mot ~1200 lägger jag i trean osv. Detta för att undvika att bränsleinsprutningen hoppar igång igen, vilket den gör runt 1200 rpm på min bil. Oftast slipper man faktiskt stanna om det inte är allt för mycket trafik, och körningen blir betydligt mjukare. Ettan motorbromsar man inte på, det blir fruktansvärt ryckigt. Tvåan kan man ha ligga i så länge bilen fortfarande rör på sig, och sluttar det utför kan man även starta på den.

Motorbroms är inte skadligt, varken för motor eller drivlina så länge man håller sig på rimliga varv och inte släpper upp kopplingen så fort man kan. Att växla från 5:an till 2:an i 90 är ju t ex en mycket dum idé, men att istället växla till 4:an går utmärkt. Hur gör du annars när du växlar ned inför omkörning?
Senast redigerat av Andromeda (10 maj 2010)

1 171 Inlägg
10 maj 2010
Man släpper gasen i god tid (tex på 4:an eller 5:an) innan korsningen och när motorvarvet gått ner till 1200varv eller tidigare om du behöver kraftigare broms så växlar du till 3:an eller 2:an. 2:an för mindre rondeller eller korsningar och 3:an för större rondeller och lite högre hastigheter.

Tricket är att den växel som du motorbromsar med ska du kunna köra genom kurvan/rondellen och sedan använda för att accellerera upp med efteråt så att du inte behöver växla så ofta och vid olämpliga ställen.

Gör man så och är bra på det kan man i de flesta fall undvika att bromsa med färdbromsen överhuvudtaget och det blir allmänt mindre tryckande på pedalerna. Man sitter långa stunder utan något pedaltryck.

Exempel:
4:an i 45 - släppa gasen i god tid - växla till 2:an - motorbroms in mot rondellen - när hastigheten är 20-25 så möt med lite gas - efter rondellen gasar du upp till 45 igen och lägger i 4:an.

5:an i 70 - släppa gasen i god tid - växla till 3:an - motorbromsa in mot rondellen - vid 30-25 möt med lite gas - gasa upp efter rondellen upp till 65-70 och lägg i 5:an.

Ska du stanna så kopplar du bara ur och bromsar efter att du motorbromsat på 2:an eller 3:an.

Tänk på att vara extra mjuk på kopplingen och låt inte motorvarvet dras upp för snabbt när du motorbromsar.

Krom-fascisten
439 Inlägg
10 maj 2010
Motorbromsa är asnajs, och det blir de på körskolan glada över om man tillämpar.

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
10 maj 2010
Många som ger bra exempel på hur man ska växla ner, så jag ska inte krångla till den delen.

Jag reagerade bara på att folk skrev hastigheter ner mot 20km/h i kurvor. Det är (oftast) 50 vid skarpa kurvor, bilen välter inte. För att det ska vara bekvämt kan man behöva ner tillfälligt mot 30, men inte under det, det orsakar bara förbannade förare bakom.

Med växlar så välj en växel som du känner att bilen går mjukt och bra med i den fart du tänkt. 50km/h på 5an och 1200varv kan skapa bekymmer om det kommer en rondell och massa växlingar, medan 4an kan göra att du kommer ner i 40 och upp i 50 mjukt och då tar rondellen fint.
Sträva efter så få växlingar som möjligt. smile

218 Inlägg
10 maj 2010
Thunderbird88 skrev:
Jag tog körkort för 3 veckor sedan och detta gäller nu.

Eco-driving, accelerera bestämt upp till bestämd hastighet (nu kör jag bestämt till varvstopp!).
Kör 1-2-4 i växlar.
Eller 1-2-3-5
Dvs hoppar sista växeln. Du känner själv hur du ska köra!
Polon jag övningskörde med körde jag 1-2-3-5 när jag låg i 50 men bilen jag körde upp med klarade knappt 4an i 50!

Bromsning, bromsa ner och du får själv känn på när du ska växla ner.
Vi säger att du ligger på fyran i 50.
Släpp gasen, börja bromsa. När du kommit ner kanske 15-20 km/h släng i 2an.
Bromsa ner tills du ligger precis på tomgången på 2an och då lägg ur växeln och bara stanna det sista i friläge.
Så gjorde jag.

Dom gnäller som fan om du lägger i friläge i korsning/rödljus. Ha koppling nertryck med lämplig växel i alltid.

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
10 maj 2010
Jag lade ur växel i rödljus på uppkörningen! smile
Hatar att sitta med kopplingen nedtryckt tongue

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

"Unloaded"
1 557 Inlägg
10 maj 2010
Thunderbird88 skrev:

Vänta tills du börjar rulla med x-puckad ofjädrad sinter och race-tryckplatta och lättat svänghjul, då tar man omvägar för att slippa stanna ;D

"When innovation meets passion!"

218 Inlägg
10 maj 2010
Thunderbird88 skrev:

Ja fick en varning som hette duga när ja gjorde det mad

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544

Sök