2731
Sök

Generatorvin, knäppande!

60 Inlägg
7 maj 2010
Trådstartare
Hallå! Efter att jag monterat fast mitt framsystem bättre i bilen, Audi 80 avant, så har det plötsligt uppstått generatorvin och knäppande ljud när man bromsar eller fingrar på annan elektronik. Störningarna försvinner dock när jag kopplar ur vänster högtalare.

Vid monteringen lödde jag om kablarna, vart väll inte världens snyggaste men kan det vara felet?

Jag har ett DLS RS5A 5,25 kit, någon billig Hillman stereo, och ett Gas Silver 4 kanalssteg.

400 Inlägg
7 maj 2010
Otroligt nog uppstod precis samma sak för mig idag! big_smile

Jag kopplade in nya högtalare och drog nya kablar till dom. 2x2,5mm2 och 2x1,5mm2.

Tänkte kolla "basic" grejer imorrn, som att jorden till steget sitter ordentligt. Om inte det hjälper tänkte jag testa att jorda rca kabelns hölje till huvudenhetens hölje. Möjligtvis också testa att jorda huvudenhetens hölje till ramen på bilen.

Sen har jag inga fler idéer, men du kan ju testa samma grejer.. Det är oftast nåt av dom som är problemet smile

Mvh. Jonatan

60 Inlägg
7 maj 2010
Trådstartare
Underligt! big_smile Jag har kollat stegets jord, har faktiskt även provat med rca kabeln mot höljet. Ska se över jorden till stereon, hade ändå tänkt dra lite bättre kablar till den! Men jag tycker det är konstigt att det försvinner när jag kopplar ur ena högtalaren?

400 Inlägg
7 maj 2010
Ja det låter mystiskt. Kan hända att kabeln/magneten el. dylikt till den högtlaren ligger mot ramen eller så? Vet inte om det kan inverka dock. hmm.

60 Inlägg
7 maj 2010
Trådstartare
Kan nog hända... Synd bara att jag limmat fast högtalarna (försök själv skruva fast dem i instrumentbrädan i en audi 80 så förstår du varför jag limmat! big_smile )

400 Inlägg
7 maj 2010
haha, ja då är det inte skojigt att felsöka längre! big_smile hoppas det löser sig för dig. Du kan ju iaf testa med jorden till huvudenheten innan du börjar riva i limmet smile

60 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
Aha! Hur mäter jag det?

4 005 Inlägg
8 maj 2010
Kittson skrev:
Aha! Hur mäter jag det?

Ohm med en multimeter

60 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
Alltså i ena änden av högtalarkabeln och det ska bli cirka 4 ohm eller?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
8 maj 2010
Kittson skrev:
Alltså i ena änden av högtalarkabeln och det ska bli cirka 4 ohm eller?

Mellan plus och minus.

Haha, du är inte den enda som limmat högtalarna på en audi 80, jag har själv inte gjort det för jag har korta mejsar men några bilar jag köpt har man fått svära åt då tidigare fläskat på med hyperduper lim.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

60 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
Perfekt! Nu har jag högtalarna kopplat på steget men jag fattar! A8, är det jord?

60 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
3,6 ohm får jag när jag mäter högtalaren, normalt?

21 761 Inlägg
8 maj 2010
Ja, det är helt normalt. 4 Ohms högtalare kan ha ca 3,2-3,8 Ohms resistans, det är lite olika. smile

60 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
Har fått bort vinet nu, dock vet jag inte vad felet var då jag gjorde flera åtgärder: lödde om alla kablar och tejpade så anslutingarna inte kan komma i kontakt med plåt och drog stereons ström och jord till samma punkter som steget.

Förbannat vad tokig man blir med en slö lödpenna förresten! mad

Sök