Polisen styr rödljuskorsningar?

DNSFY Volvonörd
30 maj 2010 · 121 Inlägg

Hej

Jag har vid flertalet gånger legat bakom polisbilar (Volvo V70) här i Eskilstuna och när dom passerar en rödljuskorsning framför mig så blir det genast rött för mig. Utan att någon gångtrafikant tryckt på någon knapp.

Nu inatt (3:30) gick jag hem genom stan. Inte en människa så långt jag kunde se. Går mot en rödljuskorsning. Snuten svischar då förbi. Och vad händer, jo det säger "pip" och knapparna vid övergångstället aktiveras och det blir genast grönt för gångtrafikanter och rött för bilar.

Så min fråga är då. Snuten MÅSTE ju kunna styra detta?

Någon som vet svart på vitt?
Polarna tror mig inte för så fort man ska visa dom så händer det aldrig. Så irriterande!

MVH
Christoffer

Volvo 740 Turbo Intercooler "Rödingen 2" (1990)
Leo86
30 maj 2010 · 1 468 Inlägg

Vad jag vet så är dom tidsprogramerade.. men det sitter en för det mesta en avkännare/censor någonstans som ser o känner att nu kommer det någon här. kanske sprang över en bäver vid andra rödljuset?

Jag vet inte 110% men har för mig att någon som jobbar med det sagt så.

Men polisen kanske har ny teknik för att förebygga krockar vid utryckning?

mvh

Senast redigerat av Leo86 (30 maj 2010)

engolf
30 maj 2010 · 3 235 Inlägg

Det sitter fotoceller på många trafikljus, och t ex nattetid slår de om till grönt när ljuset från strålkastarna träffar sensorn.

LasseMan underordnad allfixare
30 maj 2010 · 696 Inlägg

Bussarna här uppe kan styra vissa trafikljus

Jag hatar att förlora, det får någon annan hålla på med!
myran Foto/Bilnörd
30 maj 2010 · 1 541 Inlägg

inte omöjligt.

T.ex i örebro finns det en gata som är "kontrollerbar" för utryckningsfordon. Lång raka genom hela staden som kan slås om till grönt så det blir bara o gasa rakt på för utryckningsfordon.

i detta fall är dok systemet anpassat för sjukhuset så ambulanser kan ta sig fort in till sjukhuset från motorvägen.

Tror dok inte detta styrs från bilarna utan från någon form av sambandscentral.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Roos
30 maj 2010 ·

Hände så vid ett rödlyse där jag bodde förut. Men även då taxibilar/handikappsbussar och dylikt åkte förbi. Polisen själva sa då jag frågade (nu är det 4-5 år sedan så minns inte exakt vad de sa) att det helt enkelt var något i deras utrustning som slog ut någon signal.

Dubs I got Dubs!
30 maj 2010 · 2 423 Inlägg

I ängelholm vid brandstationen blir det rött i korsningen när det är utryckning.

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang