7548
Sök

Importera bil, köp av privatperson

2 Inlägg
31 maj 2010
Trådstartare
Hola!

Jag går i importtankar av olika anledningar. Och då i första hand Tyskland. Det finns många trådar om det här, jag vet, och jag har läst många av dom. Men ingen (så vitt jag kan hitta, rätta mig gärna) som behandlar köp av privatperson...?

Så som jag har förstått det så innebär köp av privatperson:
- Man är inte lika "säker" som om man köper av en handlare, såklart. Allt vad gäller fel, mätare, servicebok osv osv.
- Man måste åka med säljaren till deras "transportstyrelse" för att göra ägarbytet och få exportskyltar osv. Detta bör göras mån-tors eller möjligen fre förmiddag. Dessa verifierar då att bilen inte är stulen.

Vad mer är det?

Jag menar, det finns massor med bilar som prismässigt ligger en bra bit under handlarnas priser och således är väldigt förmånliga mot svenska priser. Teknikensvärlds Mikael Stjerna säger sig ha bra erfarenheter utav privatköp. Mest pga priserna fattar jag det som. Så varför inte köpa av privatpersoner? Vad bör man tänka på?

2 982 Inlägg
31 maj 2010
har du kört bil i tyskland?
har du sett hur bilarna piskas? *prisskillnad*

tyvärr kunde jag inte bidra med ngn info sad
Senast redigerat av Residence (31 maj 2010)

665 Inlägg
31 maj 2010
Det e inte värd längre att impotera från tyskland , Bilar har högre miltal, de kört snabbt på deras autobanh, sen det e liten pris sklinad idag .

Inte värt från tyskland iaf . just nu e det USA som e intressant ..

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)

2 Inlägg
31 maj 2010
Trådstartare
Ja, jag har kört bil i Tyskland. Önskar varje dag jag åker "motorväg" att jag bodde i Tyskland...

Men i alla fall. Det finns lika många åsikter om tyskar, tyska bilar och import som det finns människor i Sverige...

Det jag undrar kort och gott är om någon har erfarenhet av köp av privatperson kontra köp av handlare och vad som skiljer och vad man bör tänka på. Ungefär så :-)

4 005 Inlägg
31 maj 2010
Jag har en del vänner som har köpt både från privatpersoner och bilhandlare.
Det som är gemensamt är att det tydligen inte finns någon skyldighet för säljare att berätta om bilen har blivit krockad tidigare.
Och att bilhandlare är generellt extremt mån om sitt rykte då det sprider sig fort på de flesta platserna och verkligen ser till att du är nöjd.

Har för mig att det finns en stor importguide på autopower.se där artikelförfattaren hade t.o.m köpt bilar utan att ha sett dem tidigare hos vissa handlare och aldrig blivit missnöjd.

Sök