Studerande, hur har ni råd med bil?

frank_745
20 augusti 2009 · 387 Inlägg

klart man kan leva på studiebidraget ,
1.. köp nt nån törstig container som dra 1,2 l milen ,

Audi S4 (2005)
turbo5a Avstängd
20 augusti 2009 · 424 Inlägg

har 2 bilar och 2 hojar. Försäkringskassan har betalat allt. Vissa olyckor är bra olyckor wink

Men jag har minsann lidit för det..

team Svineri. Volvos under construction.
kallabaz
20 augusti 2009 · 362 Inlägg

Jag gjorde såhär.
Köpte en Yamaha DT som hade brunnit för 2000:- när jag fyllde 15. Gjorde i ordning den så att den fungerade. Sålde den för 11 000:- och köpte en Gilera Runner för 10 000:- som jag sedan sålde till brorsan för 12 000:-
Köpte därefter min första bil, en 740, för 2000:- Sålde den för 7500:- Köpte en 850, osv. Gått vinst på varje byte. Fast nu när man börjat jobba har man blivit lat, och senaste 850n köpte jag för 17 000, körde 5000 mil och sålde för 10 000:- Så jag var ganska nöjd ändå.
Men köpa och sälja fungerar! Och såklart jobba extra.
Bra att jobba i mataffärer mm. Bra OB på kvällar och helger.

FireTraXX DFFL
20 augusti 2009 · 9 020 Inlägg

kallabaz skrev:
Jag gjorde såhär.
Köpte en Yamaha DT som hade brunnit för 2000:- när jag fyllde 15. Gjorde i ordning den så att den fungerade. Sålde den för 11 000:- och köpte en Gilera Runner för 10 000:- som jag sedan sålde till brorsan för 12 000:-
Köpte därefter min första bil, en 740, för 2000:- Sålde den för 7500:- Köpte en 850, osv. Gått vinst på varje byte. Fast nu när man börjat jobba har man blivit lat, och senaste 850n köpte jag för 17 000, körde 5000 mil och sålde för 10 000:- Så jag var ganska nöjd ändå.
Men köpa och sälja fungerar! Och såklart jobba extra.
Bra att jobba i mataffärer mm. Bra OB på kvällar och helger.

Så du sålde en moppe med vinst till din egen bror.
Brotherly love FTW!

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
kallabaz
20 augusti 2009 · 362 Inlägg

FireTraXX skrev:

kallabaz skrev:
Jag gjorde såhär.
Köpte en Yamaha DT som hade brunnit för 2000:- när jag fyllde 15. Gjorde i ordning den så att den fungerade. Sålde den för 11 000:- och köpte en Gilera Runner för 10 000:- som jag sedan sålde till brorsan för 12 000:-
Köpte därefter min första bil, en 740, för 2000:- Sålde den för 7500:- Köpte en 850, osv. Gått vinst på varje byte. Fast nu när man börjat jobba har man blivit lat, och senaste 850n köpte jag för 17 000, körde 5000 mil och sålde för 10 000:- Så jag var ganska nöjd ändå.
Men köpa och sälja fungerar! Och såklart jobba extra.
Bra att jobba i mataffärer mm. Bra OB på kvällar och helger.

Så du sålde en moppe med vinst till din egen bror.
Brotherly love FTW!

Jag sålde den för 2000:- under marknadspriset på den. Tyckte att det var fair. Visst att jag gjorde vinst på den, men det var för att jag hade köpt den väldigt billigt via en kontakt.
Den chansen finns för honom om han vill engagera sig, men det orkade han inte.
Orkar man inte engagera sig, så ska man heller inte få chanserna. Eller har jag fel? Han gjorde en bra affär, men inte riktigt så bra som den skulle kunna ha varit.

FireTraXX DFFL
20 augusti 2009 · 9 020 Inlägg

kallabaz skrev:

FireTraXX skrev:

kallabaz skrev:
Jag gjorde såhär.
Köpte en Yamaha DT som hade brunnit för 2000:- när jag fyllde 15. Gjorde i ordning den så att den fungerade. Sålde den för 11 000:- och köpte en Gilera Runner för 10 000:- som jag sedan sålde till brorsan för 12 000:-
Köpte därefter min första bil, en 740, för 2000:- Sålde den för 7500:- Köpte en 850, osv. Gått vinst på varje byte. Fast nu när man börjat jobba har man blivit lat, och senaste 850n köpte jag för 17 000, körde 5000 mil och sålde för 10 000:- Så jag var ganska nöjd ändå.
Men köpa och sälja fungerar! Och såklart jobba extra.
Bra att jobba i mataffärer mm. Bra OB på kvällar och helger.

Så du sålde en moppe med vinst till din egen bror.
Brotherly love FTW!

Jag sålde den för 2000:- under marknadspriset på den. Tyckte att det var fair. Visst att jag gjorde vinst på den, men det var för att jag hade köpt den väldigt billigt via en kontakt.
Den chansen finns för honom om han vill engagera sig, men det orkade han inte.
Orkar man inte engagera sig, så ska man heller inte få chanserna. Eller har jag fel? Han gjorde en bra affär, men inte riktigt så bra som den skulle kunna ha varit.

Nej, du gör ju som du vill.
Jag hade inte kunnat sälja något till mina bröder med vinst.
Hade bara känts fel.

Men det är ju bara jag.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
tonimakaroni
21 augusti 2009 · 747 Inlägg

Mestadels får man väl se vart man lägger sina pengar, vissa gillar köpa kläder mer än andra som lägger det hellre på bilen.

Sen är det inte fel om du har extrajobb.

Har stått för försäkring, inköp av bil, bensin och andra kostnader på båda bilarna hela tiden!

/Toni

/ Toni Larsson
bilfuckot
21 augusti 2009 · 2 Inlägg

Glader9991 skrev:
Letar bil just nu, men svårt att få ihop det med 1050 i månaden.
Jag har pengar sen jag sommarjobbat, men dem pengarna fylls ju aldrig på om jag tar av dem. Men 1050 får jag ju igen månaden efter.

Så tänkte höra med er som går gymnasiet och äger bil, hur klarar ni er på 1050?
Jag har tagit det billigaste som finns, trafikförsäkring på mamma, billigaste försäkringsbolaget. Men 1050 räcker precis till det och 1 tank bensin á 700 spänn.

Jag har ugnefär 3000:- över efter jag betalt hyra, litteratur, mat och räkningar. Det räcker gott och väl till bil och hyffsade kläder. Sen brukar jag få lite presentpengar när jag fyller år och julafton. Om jag av någon anledning skulle behöva extra pengar så svartstädar jag lite.

Senast redigerat av bilfuckot (21 augusti 2009)

Holiace
21 augusti 2009 · 1 754 Inlägg

Jag betalar själv. Men så studerar jag inte heller, jag har precis lämnat gymnasiet så jag har bara ett tillfälligt jobb.

Jag kan inget om allt.
K1NG3N
6 juni 2010 · 557 Inlägg

Bilen är skriven på morsan. Så hon betalar skatt och försäkring (halvförsäkring och månadsvis) i utbyte mot att jag fixar hennes bil när den pajar eller när det är något som behöver bytas.
Har själv 2323kr (1050kr i studiebidrag och 1273kr som underhållsstöd) så lever också knapert. Sen så fixar jag lite bilar då och då så får in nån hundring extra ibland smile

Knugcab
6 juni 2010 · 5 111 Inlägg

Körde Kadett 1,2 -75. Obetydlig skatt, billig försäkring, förbrukning som en symaskin...
Sket i att gå och fjanta mig på krogen med att låtsas att man var på stureplan och sprutade skumpa som av nån anledning alla fjolliga 18-åringar ska göra varje helg. Hur fan har DE råd?
Skrotade risiga 240s och sålde delar (då fanns ju efterfrågan, 940 eller 850 hade kanske varit bättre val idag)...
Fixade upp rishögar så de såg skapliga ut och sålde vidare för att göra nåt suröre där och där.
Märkligt nog aldrig problem med ekonomin på så sätt.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
R-efined
7 juni 2010 · 152 Inlägg

Själv gick jag på en gymnasie skola där man fick lön under hela gymnasie tiden smile 5-7k i ettan 8-10k i tvåan och 13-17k i trean smile

AudiZack Living the good Life!
7 juni 2010 · 585 Inlägg

Vi fick 25k första terminen, 3 ring sista terminen fick vi 25k till...så det va schysst...

When the flag drops, the Bullshit stops.
eXtrinity
7 juni 2010 · 53 Inlägg

Jag körde bilen på farsan och endast trafikförsäkring. Fick det att gå runt på 900 i månaden. Dock så var jag nästan aldrig ute på krogen och drack upp mina pengar utan allt gick till bilen och fick man en extra slant på lite svartjobb så kunde man tanka lite extra. Somrarna va bäst när man jobbade och kunde ha en bil OCH festa varenda helg.

MikeyMouse
7 juni 2010 · 214 Inlägg

Inkomst studie + lån typ 8000 / mån utgift bil ca 1500/mån hyra 4200/mån, mobil, Internet osv tror jag går back varje månad xD

kan tillägga att jag betalar helförsäkringen själv eftersom jag inte bor hemma det var inte billigt wink

Senast redigerat av MikeyMouse (7 juni 2010)

VW Beach Buggy 1300 projekt.
Snälla alla jävla 740 med japsdämare som tror bilen går lika bra som den låter lägg ner!
Pendulum
7 juni 2010 · 1 298 Inlägg

Jag har gått tre år på Göteborgs Tekniska gymnasium där man får upptill 3000:-/månad i trean. Det plus att jag jobbade extra på en redovisningsbyrå helger då och då gjorde att jag kunde lägga undan tillräckligt med pengar för att köpa mig 9-3an i 3an. Fick precis försäkring, bensin och annat nödvändigt att gå runt nu det sista i trean med 3000+1050 i månaden. tog studenten i fredags och nu väntar sommarjobb som provförare på volvo och sedan fortsatta studier på chalmers så jag får lägga undan en del pengar från den kommande sommaren. bara att bita ihop! smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
bas315
7 juni 2010 · 101 Inlägg

Aerodynamik skrev:
Jag har köpt bilen helt själv, försäkringen står på mig (nåväl, jag betalar den iaf) och jag betalar bensin själv.

Det går om man skiter i att köpa prylar och dyra kläder, och har ett välbetalt sommarjobb. smile

Samma här, det är bara ge upp andra onödiga kostnader sen när man har fått ihop till en bil och kanske vill trimma/styla så är det en del i taget som gäller tongue lr iaf så långt pengarna räcker smile

expect1991
7 juni 2010 · 1 814 Inlägg

Det gör man inte utan jobb vid sidan av eller genom att snåla som fan. Jag orkar inte med någondera.

Tias88 OEM Rox
7 juni 2010 · 245 Inlägg

Jag köpte en 740, 150kr i månaden trafikförsäkring! Så var det löst smile Den behövde nya bromsbelägg och kol till generatorn på 2500mil. smile

"Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen."
Ja, och hur fort går en häst och vagn?
----------
Det stavas Stereo, inget annat.
BMW 325Ci "Heroinsläden" (2001)
Andromeda Rumpmas
7 juni 2010 · 3 860 Inlägg

Jag hade en hyra på ca 2k med parkering+elstolpe när jag studerade (studentkorridor) smile

Studerar man inte i Lund, Uppsala, Stockholm eller Göteborg och inte tycker att en egen lägenhet är en mänsklig rättighet som student, och tar med matlådor istället för att äta ute klarar man sig bra. Lägg till att sommarjobba varje sommar när de flesta av dina klasskamrater sover bort den så är du hemma. Studenter i Sverige är inte fattiga, merparten kan helt enkelt inte anpassa munnen efter matsäcken, utan ska ha egen lägenhet och gå på krogen helst 2 ggr i veckan, och köpa nya jeans varje månad. De lever som om de har ett heltidsjobb, och de som klagar mest är de som slösar mest.

.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang