3535
Sök

Vart sitter EVAP-ventilen volvo 850?

3 Inlägg
13 juli 2008
Trådstartare
någon som vet vart den sitter??lr hur den ser ut? MVH

8 267 Inlägg
13 juli 2008
Till höger på kylaren om man står framför bilen så sitter det en rätt zstor runs svart grej med en slang till insuget och en som går ner under skärmen samt en kontakt. Dela på den svarta grejjjen som är ett skydd så är evap'en innanför.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
13 juli 2008
EVAP? har det med bensingasåterföringen att göra eller? kolkanistern å det?

8 267 Inlägg
13 juli 2008
Xoff skrev:
EVAP? har det med bensingasåterföringen att göra eller? kolkanistern å det?

Japp. Evap-ventilen styr ju när ångorna ska gå in i insuget.

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
29 juni 2010
Har en 855 GLT aut -96 och har fått samma fel på min. Tror det var felkod 541 - EVAP-ventil stod det iaf. Diagnosticerade idag och fick fram det och lambdan. Hänger väl knappast ihop el? På min sitter själva kolkanistern typ under batteriet mot hjulhuset och ventilen uppe vid kylets ö.k. Dock inte innanför nåt skydd. Ventilen har hållt på att "klicka" en tid o nyss så tändes lampan i bilen med så trodde det bara var det då. Kan lambdasonden gått sönder oxå? Tacksam för svar.

"Den kan vara bra att ha"

8 267 Inlägg
30 juni 2010
Lambda och evap har inget med varann att göra, så det rör sig om 2 separata fel.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
30 juni 2010
Marlboroman skrev:
Lambda och evap har inget med varann att göra, så det rör sig om 2 separata fel.

Jo faktiskt kan dom felkoderna komma av varandra. Om Evap ventil hänger öppen när den inte skall kan du få för fet blandning en liten stund å då kan du få felkoder på lambdan. Säger inte att det måste va så men det kan hända

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
30 juni 2010
JaggaChafen skrev:
Marlboroman skrev:

Jo faktiskt kan dom felkoderna komma av varandra. Om Evap ventil hänger öppen när den inte skall kan du få för fet blandning en liten stund å då kan du få felkoder på lambdan. Säger inte att det måste va så men det kan hända

Tack för svar.
Låter ju inte helt omöjligt. Är väl bara att prova att byta EVAP-ventilen, nolla felkoder och se om det kommer tbx. Kan man köpa det på skroten eller är det volvo som gäller? Dyrt? För att vara på den säkra sidan nu då. Är EVAP-ventilen den som sitter på höger sida i ö.k på kylet om man står framför bilen?

8 267 Inlägg
30 juni 2010
Sotar_n81 skrev:
Kan man köpa det på skroten eller är det volvo som gäller? Dyrt? För att vara på den säkra sidan nu då. Är EVAP-ventilen den som sitter på höger sida i ö.k på kylet om man står framför bilen?

Bör väl gå att köap på skroten med. Men man kan även passa på att kolla innan man byter om man får ström fram till evap. För på min så hade jag bekymmer tills jag letade på den limmade(!?) skarven i kabelhärvan och lödde om. Och evap är den svarta runda grejen i övre högre hönet på kylare om manstår framför med ett par slangar och en kontakt till.

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
30 juni 2010
Marlboroman skrev:
Sotar_n81 skrev:
Kan man köpa det på skroten eller är det volvo som gäller? Dyrt? För att vara på den säkra sidan nu då. Är EVAP-ventilen den som sitter på höger sida i ö.k på kylet om man står framför bilen?

Bör väl gå att köap på skroten med. Men man kan även passa på att kolla innan man byter om man får ström fram till evap. För på min så hade jag bekymmer tills jag letade på den limmade(!?) skarven i kabelhärvan och lödde om. Och evap är den svarta runda grejen i övre högre hönet på kylare om manstår framför med ett par slangar och en kontakt till.

Men den ska väl knappast ha konstant ström? Vad jag förstår så öppnar den vid belastning och gaspådrag..??

Sök