2637
Sök

Hur är det med öppen dumpventil på 940 turbo? Problem?

260 Inlägg
30 juni 2010
Trådstartare
Hej, jag har lite problem med min 940 turbo -92.

Har precis fått ihop motorn och tänkte besikta den, men har fortfarande lite problem.

Lambda lampan...

Har bytt lambdasond, kollat lmm och lite grejer.

Jag börjar med att nollställa bilen (av med minus polen)
sedan startar jag bilen, går bra på tomgång ingen "lambda lampa" lysande.
börjar små gasa, håller mig fortfarande inom vakum på laddtrycksmätaren, allt fungerar.
Sedan gör jag ett gasande så dumpen öppnar sig lite och vibbs så tänds lambdanlampan.
händer hela tiden, har testat att nollställa flera gånger, spänna dumpen, men ikke..
den släcks aldrig efter det heller.

Då är min fråga, går det verkligen inte köra med öppen dumpventil på en 940 turbo?
Jag kan inte ha orginal dumpventil därför att det sitter ingen på min turbo, det är en garret t3/t04a.

Detta är en dumpventil som jag fick med bilen och är väldigt lik den från bilteama..

Satsa på en bättre öppen/hybrid? eller en återcirkulerande direkt?

Mvh.

3 860 Inlägg
30 juni 2010
ja testa med hybrid dump, ställbar e ju gött..

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

040 RedLine
1 219 Inlägg
30 juni 2010
konstigt att lampan börjar lysa, men om du har problem med tomgången så bara ryck kontakten till tomgångsmotorn:P

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

429 Inlägg
30 juni 2010
Jag har öppen dumpventil på min 940 och funkar klockrent med tomgången o allt sånt.
Lambda lampan lyser inte häller.

Men ska köra med orginalet sen igen som dumpen öppnar så sent och stänger för tidigt så turbon "fladdrar".
Sjuka är att det sitter knappt någon fjäder alls i den och knappt inget motstånd i fjädern så beter den sig så ändå?

Jag hade kört med återcikulerande dump som 940 brukar vara känsliga med öppen dumpventiler...

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
30 juni 2010
jonas 740 skrev:
Jag har öppen dumpventil på min 940 och funkar klockrent med tomgången o allt sånt.

Men ska köra med orginalet sen igen som dumpen öppnar så sent och stänger för tidigt så turbon "fladdrar".
Sjuka är att det sitter knappt någon fjäder alls i den och knappt inget motstånd i fjädern så beter den sig så ändå?

Jag hade kört med återcikulerande dump som 940 brukar vara känsliga med öppen dumpventiler...

enligt din spec på bilen så har du ju ingen öppen dump?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

429 Inlägg
30 juni 2010
turboforssen skrev:
jonas 740 skrev:

Monterade den för 2veckor sen. Kan lägga upp en ny bild så får se du själv.
Öppen dump ger ingen effektökning så tycker inte det är lönt att skriva det.
Sen varför skulle jag ljuga om en sån sak?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
30 juni 2010
jonas 740 skrev:
turboforssen skrev:
jonas 740 skrev:

Monterade den för 2veckor sen. Kan lägga upp en ny bild så får se du själv.
Öppen dump ger ingen effektökning så tycker inte det är lönt att skriva det.
Sen varför skulle jag ljuga om en sån sak?

ne tror inte du ljuger . trodde att du trodde att din inbyggda dump på turbon va öppen  smile

jag har kört öppen på 940 med och det går , men för mig så doppa tomgången lite varje gång man koppla.

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

260 Inlägg
30 juni 2010
Trådstartare
Då har jag testat att plugga dumpventilsröret, likadant, så det är inget fel på öppen dumpventil.
Har prövat ryckt tomgångsmotorn, så den var det inte, pröva också att byta den.
Har prövat ryckt lmm, inget fel där.. har ju bytt den med, från orginal till 3".
har bytt lambdasonden, mätt den ligger mellan 0,2-0,9. inget fel där heller..
har helt nya spridare, 968or.
Har prövat olika bränsletryck.

Förslag?

260 Inlägg
1 juli 2010
Trådstartare
Japp, har fått det nu, knacksensorn.. 1-4-3.. Och har följt signalkabeln från sladden till ett kontaktstycke där signalkabeln går in i stycket och på andra sidan kontaktstycket sitter det inget, det är tomt?!
kopplingschema?!

Sök