Supra Mk4 VS Rx-7 vilken ska jag köpa? Motivera gärna svaren!

Frestadius Frestadius
5 juli 2010 · 9 Inlägg

Ska sälja Eclipsen och köpa nytt. Skulle gärna vilja ha lite tips och råd av folk med erfarenhet och kunskap om just Supra Mk4 och Rx-7.

Alla svar tas tacksamt emot!

//Robin

Mumma vid 5.500 RPM :O!
attackhamster
6 juli 2010 · 475 Inlägg

Nu kan man hålla ett LÅNNNGGGTTT text över fördelar mot nackdelar.

jag drar lite snabbt.
RX7 fördelar = lättare i vikt. skönt ljud. snyggare?? ( smaksak ) skönare inredning ( smaksak )
                     
       Nackdelar = dricker mycket bensin/olja. inte samma sak som att meka en vanlig motor.
                          inte lika lätt trimmad som en supra.

Supra fördelar = lätt trimmad.
          nackdelar = Tung. är Sjuksvår att hantera vid vått underlag när turbo slår till.


men som sagt.. allt är ju ur "min" synvinkel och andra kanske har en annan åsikt om det hela.

visa faller för grupptryck.. visa faller för laddtryck
Bättre med kartong trim än rasad motor
Mazda RX-7 (1993)
Dannii
6 juli 2010 · 238 Inlägg

Jag hade gjort de lite snyggt men endå komplicerat. Notera att jag säger hur <JAG> hade gjort. Sen kan ni påpeka varför man inte ska göra som ja hade gjort.. Vill dock inte ha argument på min synvinkel då de är en smak sak.


Köpa sig en billig RX7.. Enda jag hade kollat på är karossen, bromsar, hjuluppsättning o.s.v.. allt utom motorn. Inredning kan man ju bedöma själv om man vill pilla med den. Huvudsakligen är att man får en så billig RX7a som möjligt.

Därefter ner med en Otto motor.. Typ från en supra? Gå du in på Ebay hittar du en massiv skala med 2JZ motorer till salu.. Sen kan man alltid importera från Ching Chong land... Så har du en Toyaza RXra wink.

Självklart blir de komplicerat och inget för den som har lite tid / pengar / ork.. Men hittar du en sjukt billig RX7a och en Otto motor så får du fördelarna med RX7an... slipper nackdelarna med Vankel motorn och får fördelarna av en otto motor.. och slipper problemen som Supra har.. d.v.s väghållning..




De är dock hur jag hade gjort. Sen får du ju själv bestämma om du inte vill pilla eller lämna in för motortransplantation.. Ha dock på tanke att Vankel motorn inte är så billig i drift..

What more can I say? Gumball 3000 for the win, baby!
Rinnegan Malleus Malificarum
6 juli 2010 · 2 401 Inlägg

Dannii skrev:
Jag hade gjort de lite snyggt men endå komplicerat. Notera att jag säger hur <JAG> hade gjort. Sen kan ni påpeka varför man inte ska göra som ja hade gjort.. Vill dock inte ha argument på min synvinkel då de är en smak sak.


Köpa sig en billig RX7.. Enda jag hade kollat på är karossen, bromsar, hjuluppsättning o.s.v.. allt utom motorn. Inredning kan man ju bedöma själv om man vill pilla med den. Huvudsakligen är att man får en så billig RX7a som möjligt.

Därefter ner med en Otto motor.. Typ från en supra? Gå du in på Ebay hittar du en massiv skala med 2JZ motorer till salu.. Sen kan man alltid importera från Ching Chong land... Så har du en Toyaza RXra wink.

Självklart blir de komplicerat och inget för den som har lite tid / pengar / ork.. Men hittar du en sjukt billig RX7a och en Otto motor så får du fördelarna med RX7an... slipper nackdelarna med Vankel motorn och får fördelarna av en otto motor.. och slipper problemen som Supra har.. d.v.s väghållning..




De är dock hur jag hade gjort. Sen får du ju själv bestämma om du inte vill pilla eller lämna in för motortransplantation.. Ha dock på tanke att Vankel motorn inte är så billig i drift..

2JZ GTE motorn väger på tok för mycket för att få samma viktfördelning. Vad många brukar göra är att inhandla en LS1 motor från en sent 90 tidigt 2k Camaro/Firebird/Trans Am/Corvette och hinka ner. 350hk direkt utan något trim och 50/50 viktfördelning. Den väger dessutom bara cirka 20 kilo mer än 13b motorn som sitter där original.

Det skulle jag göra ifall jag fick tag på en RX-7.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Dannii
6 juli 2010 · 238 Inlägg

Rinnegan skrev:

Dannii skrev:
Jag hade gjort de lite snyggt men endå komplicerat. Notera att jag säger hur <JAG> hade gjort. Sen kan ni påpeka varför man inte ska göra som ja hade gjort.. Vill dock inte ha argument på min synvinkel då de är en smak sak.


Köpa sig en billig RX7.. Enda jag hade kollat på är karossen, bromsar, hjuluppsättning o.s.v.. allt utom motorn. Inredning kan man ju bedöma själv om man vill pilla med den. Huvudsakligen är att man får en så billig RX7a som möjligt.

Därefter ner med en Otto motor.. Typ från en supra? Gå du in på Ebay hittar du en massiv skala med 2JZ motorer till salu.. Sen kan man alltid importera från Ching Chong land... Så har du en Toyaza RXra wink.

Självklart blir de komplicerat och inget för den som har lite tid / pengar / ork.. Men hittar du en sjukt billig RX7a och en Otto motor så får du fördelarna med RX7an... slipper nackdelarna med Vankel motorn och får fördelarna av en otto motor.. och slipper problemen som Supra har.. d.v.s väghållning..




De är dock hur jag hade gjort. Sen får du ju själv bestämma om du inte vill pilla eller lämna in för motortransplantation.. Ha dock på tanke att Vankel motorn inte är så billig i drift..

2JZ GTE motorn väger på tok för mycket för att få samma viktfördelning. Vad många brukar göra är att inhandla en LS1 motor från en sent 90 tidigt 2k Camaro/Firebird/Trans Am/Corvette och hinka ner. 350hk direkt utan något trim och 50/50 viktfördelning. Den väger dessutom bara cirka 20 kilo mer än 13b motorn som sitter där original.

Det skulle jag göra ifall jag fick tag på en RX-7.

Tack feting mycket för tipset! Aldrig tänk på de.. Kanske nyttig fakta i framtiden smile Cheers!

What more can I say? Gumball 3000 for the win, baby!
Rinnegan Malleus Malificarum
6 juli 2010 · 2 401 Inlägg

Dannii skrev:
Tack feting mycket för tipset! Aldrig tänk på de.. Kanske nyttig fakta i framtiden smile Cheers!

Varsegod, har själv varit inne på tankarna med en RX-7'a så jag tog reda på lite bakgrundsfakta och hörde om olika motorbyten man kunde göra. smile

Fast det är ju lite intressant det där, 1300kilo bil med 350hk varvvillig V8'a. Även om wankel är riktigt roliga dem med. smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Levinsson Brap Brap Brap
6 juli 2010 · 149 Inlägg

Frestadius skrev:
Ska sälja Eclipsen och köpa nytt. Skulle gärna vilja ha lite tips och råd av folk med erfarenhet och kunskap om just Supra Mk4 och Rx-7.

Alla svar tas tacksamt emot!

//Robin

Vad ska du använda bilen till?

Levinsson Brap Brap Brap
6 juli 2010 · 149 Inlägg

Dannii skrev:
... "slipper nackdelarna med Vankel motorn och får fördelarna av en otto motor.."

..."Ha dock på tanke att Vankel motorn inte är så billig i drift.."

Hur många racingbilar, eller främst hur många racingbilar med wankelmotor har du byggt?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang