...en Ford Scorpio Kombi 2.0i DOHC -92. Bilen går grymt bra och relativt snålt. Men jag vill att den ska bli något piggare, men ändå inte öka bensinförbrukningen avsevärt. Då jag är nybörjare på bilmek osv så har jag ingen aning om var jag ska börja?
Slutsats; Jag vill "trimma" min bil, men har ingen aning om var jag ska börja. :-)
Vill helt enkelt ha förslag på ingrepp jag kan göra för att få en piggare och snabbare bil!
Jo, det har jag tänkt på också. 2"5tums system borde bli perfekt. Sen sätta i öppet luftfilter borde väl också göra sitt? Men mer då? Finns det nåt mer jag KAN göra? :-)
spunk_totte, Hehe. Ja riktigt så avancerat tänkte jag inte göra. Men tack för förslagen iaf.
Slängde på öppet luftfilter idag, shit vilket skönt ljud det vart. Så jäkla nöjd. :-) Nu återstår bara 2"5tum avgassystem så är jag nog nöjd. Hur blir det med besiktningen nu när jag har öppna filtret i?
fick hem mitt nya filter idag jag med. ett bmc F1 power...949 spänn på mds.se nåja,tänkte bar fråga här vad som händer om motorn får lite för mycket luft mot vad den "vill" ha.? npgon riks för att något alvarligt fel inträffar? eller klarar den av att själv justera detta?. har en primera 92 slx. dvs den med någon förgasar/insprut historia. varken de ena eller andra. tacksam för svar,imorrn sker monteringen...
- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy "Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Är det elektroniskt insprut så anpassar motorn sig efter ett tag och reglerar luftmångden!
Till frågan: Filter, avgassystem visst ger skönt ljud men det är nu du trimmar motorn som dom stiger in och ger lite extra effekt!
Byt kammar, insug, planatoppen, kortare vevstakar = (större motor volym) sen mappa bilen så den har perfekt luft och bränsle blandning gör stor skillnad om den skulle vara en bit fel!
Kortare vevstakar? Hur tänker du då? Volymökningen är ju extremt marginell med tanke på komprecionen du förlorar och ska du kompensera det med att plana toppen så är du tillbax på 0. Annan vevaxel är väl det ända om du ska höja volymen med slaghöjden.
"Kortare vevstakar" , måste i så fall kompenseras med annan eller excenterslipad vevaxel. Och att pss stroka en motor är dyrt och att anse som rätt avancerad trimning.
Tyvärr är det en lång och dyr väg om man vill ha bra fart på en sådan bil (motor).
Mvh Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI