Glasfiber huv, inge hål till spolarvätskan slangarna. Tips tack

lindahll
4 augusti 2010 · 46 Inlägg

Hejsan smile

Det är så att jag har köpt en ny tillverkad huv av ett företag som kör huvar till olika bilmärken av glasfiber.

Då jag fick hem då så märkte jag att det inte fanns några hål för spolarvätskan slangar.

Har kollat runt lite på sidor men inte hittat något bra.

Till mina frågor då:
Ska man borra försiktigt 2 st hål för att kunna dra slangen där igenom?

Finns det någon munstycke eller annat att köpa som man kan sätta dit på huven. Då dom flesta bilar har en litet munstycke eller likande som går upp ur huven som sedan splittra strålarna i 2. Så jag tänkte om det fanns klara att köpa.

Då den inte är lackad, ska man fixa med slangar och sånt först eller lacka den först? Hade tänkt lämna in den då jag varken har ett ställe att lacka på eller kunskapen (bara huven som ska lackas).

Som ni hör när ni läser så är jag inte så kunnig inom det här området men fråga om det är något ni inte förstår så försöker jag förklara bättre tongue

Det är en BMW 323 som jag har om det spelar någon roll.

MattiasH
4 augusti 2010 · 1 291 Inlägg

Man ska alltid provmontera och göra ev modifieringar innan lack för att se så delen verkligen passar.
Så leta rätt på ett par spolarmunstycken, åk till närmsta skrot och sprätta lös några som du gillar om inte original funkar?
Sen mätar du noga ut var dom ska sitta, minst 2-3 gånger innan du borrar.
Är du bara noga och låter det ta sin tid så kommer det också bli bra.

Lycka till

KHRacing
4 augusti 2010 ·

Sätt dem som jag gjort på evon, i plasten mellan huv & ruta. från lämplig bil som Mattias säger, & bara borra i plasten o trycka fast dem där.

Bensinskallen P o r s c h e
4 augusti 2010 · 1 700 Inlägg

Kolla gärna vinkel, och avstånd från rutan på en eventuell donatorbil så du får rätt vinkel och avstånd när du sätter dit dina munstycken, så dom inte missar rutan wink

Annars kan man även sätta munstyckena på torkararmarna, lite mer pyssel att få ihop men det är ett atternativ om du inte vill borra i huven. Vanligt i folkrace att man gör så wink

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
lindahll
4 augusti 2010 · 46 Inlägg

Tackar så mycket ska ta och kolla runt lite imorn på skroten och gamla huven och se hur allt ser ut=)

Har ju mina gamla spolarmunstycken kvar men är det bara att sprätta bort dom som du sa MattiasH sen limma dit eller hur ska man festa det sen? smile

nonne_j
4 augusti 2010 · 77 Inlägg

lindahll skrev:
Tackar så mycket ska ta och kolla runt lite imorn på skroten och gamla huven och se hur allt ser ut=)

Har ju mina gamla spolarmunstycken kvar men är det bara att sprätta bort dom som du sa MattiasH sen limma dit eller hur ska man festa det sen? smile

Nej du kan inte limma eftersom att du måste ha genomföring till spolarslangen, i regel är det någon form av hullingar på munstyckerna, så det är borra som gäller om du ska ha dom på huven.
Lycka till

Mazda Miata "Mx5" (2002)
lindahll
5 augusti 2010 · 46 Inlägg

Tackar så mycket för att hjälpsamma svar=)

Ska ta och testa allt imorn och får även hjälp av en lite mer kunnigare kompis så vi borde kunna fixa det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang