750iA -91:a - köphjälp

Lacke1338
3 augusti 2010 · 43 Inlägg

Hej nu är det så att jag KANSKE ska köpa eller snarare få en BMW 750iL -91:a med V12 på 320hk.
Ägaren säljer denna bil för mellan 20 000kr - 35 000kr säger inte exakt pris. Men hur som helst denna person har lagt ner runt 25 000kr på nya bildelar eftersom den inte gick genom besiktningen.
(Han har alla kvitton på allt han har renoverat)
Snubben är en mycket nära vän till min fader förövrigt.

Ny Katasylator - som oturligt nog var för dålig/liten, släppte genom för mycket avgaser
Bromsar - nyrenoverade
Men var inga närmre spekulationer vad för renoveringar han har gjort, var bara snabbt prat.

Nåja till saken då, vad krävs det för katasylator för att få den genom besiktningen?
Det är det ända som är problemet att få den genom.

Den har stått översnöad varje vinter snart i 5år nu, men den är startad då och då under alla vintrar.
Den sjunger bra i motorn vid gas och spinner som en katt vid tomgång.

Och hur dyr är denna bil i drift?
Reparationskostnader?

Vad är vanligaste felen på dessa bilar?
Vad ska man kolla genom i denna bil innan den köps?


Har försökt läsa runt lite hära på forumet, men hittar inte så mycket information om just denna bil.

Senast redigerat av Lacke1338 (3 augusti 2010)

TooS Hjultomte
3 augusti 2010 · 1 500 Inlägg

www.autopower.se brukar vara bra för sånn info big_smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
Rquired Allmänt envis
3 augusti 2010 · 12 512 Inlägg

Tillverkares flaggskepp brukar ofta vara avancerade konstruktioner men sällan billiga bilar att äga, detsamma gäller 7-serie och synnerligen 750iL. En V12 på 300hp (Inte 320hp) är sällan billig i drift och M70 är en avancerad konstruktion som är dyr att laga om den går sönder.

En förlängd 7-serie (iL) har dessutom nivåreglering bak, och i många fall EDC (Elektronisk stötdämparkontroll) och dessa dämpare kostar 8000:- styck. Det vill säga 16.000:- att byta stötdämpare bak och det dubbla om den nu har EDC. Har du istället en standard 7-serie kostar det inte mer än till en "vanlig" bil.

M70 är även den avancerad, till exempel är där separat kabelhärva till respektive sida av motorn och det förekommer att motorn enbart går på 6cyl. eftersom det är problem i denna härva.

Det är däremot vanligt att 750i inte går igenom besiktningen på grund av höga avgasvärden, förklaringen citerar jag från Autopower.se:
"Höga avgasvärden är ett problem som är vanligt förekommande. En teori är att orsaken till problemet ligger hos motorns värmeutveckling. Vid hög belastning blir motorn så pass varm att oljans smörjande egenskaper försämras. Detta i samband med slarv med inkörning, val av billig olja och överskridna serviceintervall leder till slitage på kolvringarna. Något som leder till att olja slinker in i förbränningsutrymmet och ger upphov till höga avgasvärden och nedsatt kompression"

Jag hade alltså inte köpt denna 750iL, att laga felen kan bli dyrt och det är förmodligen smartare och billigare i längden att köpa en fullt fungerande välskött 750i istället, eller ännu bättre en 730i eller liknande så får du en lyxbil men slipper de värsta ägandekostnaderna.

Och jag hade definitivt inte köpt en defekt 750i för 20-35.000:-, det är den inte värd. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Germax
4 augusti 2010 · 12 086 Inlägg

Trots att E34 och E32 är så nära besläktade skulle jag aldrig köpa mig en E32, spec inte med V12a.

Du kommer troligen bara köpa på dig problem, och du kommer aldrig bli av med bilen eftersom ingen köper dom. 35K va ju galet överpris dessutom.

Lacke1338
4 augusti 2010 · 43 Inlägg

Okej men då går jag rakt på sak, jag ska kanske få denna bil av min fader i present som köper den av sin kompis. Så jag tackar ju gärna för den då, men håller ännu på att fundera om den, jag har kommit fram till att det är en dyr bil hur som helst att hålla i drift, men jag säljer den då mest troligt efter nån månad så man får pröva köra kungligt för en gångs skull big_smile

Rquired Allmänt envis
4 augusti 2010 · 12 512 Inlägg

Lacke1338 skrev:
Okej men då går jag rakt på sak, jag ska kanske få denna bil av min fader i present som köper den av sin kompis. Så jag tackar ju gärna för den då, men håller ännu på att fundera om den, jag har kommit fram till att det är en dyr bil hur som helst att hålla i drift, men jag säljer den då mest troligt efter nån månad så man får pröva köra kungligt för en gångs skull big_smile

Men ändå en väldigt svårsåld bil, och framför allt på grund av att den är defekt. Dessutom är det fortfarande ett rejält överpris även om din far köper bilen åt dig i present, be honom som sagt att köpa en fin fungerande E34 för 20.000:- istället för att köpa en trasig 750iL för 25-35.000:-.

Naturligtvis är det mer klass på E32 men i en E34 åker du ändå kungligt, till en bråkdel av inköpspris och ägandekostnader för en 750iL. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
camaro67 Meister
4 augusti 2010 · 6 763 Inlägg

Rquired skrev:

Lacke1338 skrev:
Okej men då går jag rakt på sak, jag ska kanske få denna bil av min fader i present som köper den av sin kompis. Så jag tackar ju gärna för den då, men håller ännu på att fundera om den, jag har kommit fram till att det är en dyr bil hur som helst att hålla i drift, men jag säljer den då mest troligt efter nån månad så man får pröva köra kungligt för en gångs skull big_smile

Men ändå en väldigt svårsåld bil, och framför allt på grund av att den är defekt. Dessutom är det fortfarande ett rejält överpris även om din far köper bilen åt dig i present, be honom som sagt att köpa en fin fungerande E34 för 20.000:- istället för att köpa en trasig 750iL för 25-35.000:-.

Naturligtvis är det mer klass på E32 men i en E34 åker du ändå kungligt, till en bråkdel av inköpspris och ägandekostnader för en 750iL. smile

Att säga att man åker kungligt i en e34 var väll ändå att ta i? Men som sagt det kan bli väldigt dyrt att åka v12:a

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Rquired Allmänt envis
4 augusti 2010 · 12 512 Inlägg

camaro67 skrev:

Rquired skrev:

Lacke1338 skrev:
Okej men då går jag rakt på sak, jag ska kanske få denna bil av min fader i present som köper den av sin kompis. Så jag tackar ju gärna för den då, men håller ännu på att fundera om den, jag har kommit fram till att det är en dyr bil hur som helst att hålla i drift, men jag säljer den då mest troligt efter nån månad så man får pröva köra kungligt för en gångs skull big_smile

Men ändå en väldigt svårsåld bil, och framför allt på grund av att den är defekt. Dessutom är det fortfarande ett rejält överpris även om din far köper bilen åt dig i present, be honom som sagt att köpa en fin fungerande E34 för 20.000:- istället för att köpa en trasig 750iL för 25-35.000:-.

Naturligtvis är det mer klass på E32 men i en E34 åker du ändå kungligt, till en bråkdel av inköpspris och ägandekostnader för en 750iL. smile

Att säga att man åker kungligt i en e34 var väll ändå att ta i? Men som sagt det kan bli väldigt dyrt att åka v12:a

Det beror väl på vad man jämför med visserligen, men är det inte en stor och stadig bil med komfort och riktstabilitet en bra bit utöver vad "vanliga" bilar bjuder?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Stefan Varberg Supraman
4 augusti 2010 · 2 300 Inlägg

Vad för värden får ni på avgaserna, då kan man se vart problemet ligger.
Sen är det inte säkert att en katt räcker, denna lär säkert behöva en till varje cylinderbank om inte två.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Aero T16
4 augusti 2010 · 1 327 Inlägg

Tycker du ska övertala din far att köpa någon annan bil i present. Bara katalysatorer ( det är väl två stycken? kostar säkert minst 6-7000 kr st till en sådan bil.

Finns ingen anledning enligt mig att ha en sådan stor motor. Köp någon mer "vanlig" bmw är mitt tips.

M103
5 augusti 2010 · 1 570 Inlägg

Gäller de dyra ägandekostnaderna E32 som modell eller mer specifikt 750?? Jag har kollat lite E32, främst 730 med snikutrustning, bara för jag tycker bilen är så jäkla snygg. smile

Tom Darth Vader
5 augusti 2010 · 1 644 Inlägg

750in är klart dyrare i drift och underhåll än de andra mindre motoralternativet. Med den karossen hade jag helst gått på en 740.

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
Germax
6 augusti 2010 · 12 086 Inlägg

camaro67 skrev:

Rquired skrev:

Lacke1338 skrev:
Okej men då går jag rakt på sak, jag ska kanske få denna bil av min fader i present som köper den av sin kompis. Så jag tackar ju gärna för den då, men håller ännu på att fundera om den, jag har kommit fram till att det är en dyr bil hur som helst att hålla i drift, men jag säljer den då mest troligt efter nån månad så man får pröva köra kungligt för en gångs skull big_smile

Men ändå en väldigt svårsåld bil, och framför allt på grund av att den är defekt. Dessutom är det fortfarande ett rejält överpris även om din far köper bilen åt dig i present, be honom som sagt att köpa en fin fungerande E34 för 20.000:- istället för att köpa en trasig 750iL för 25-35.000:-.

Naturligtvis är det mer klass på E32 men i en E34 åker du ändå kungligt, till en bråkdel av inköpspris och ägandekostnader för en 750iL. smile

Att säga att man åker kungligt i en e34 var väll ändå att ta i? Men som sagt det kan bli väldigt dyrt att åka v12:a

Inte för att jämföra med en ny 7-serie tex men fifan vilken komfortbil min 540 va innan jag slog på 19" och sänksats. Det va som att åka på moln, men ändå inte svampig.

Gemini__
6 augusti 2010 · 196 Inlägg

Mycket som kan krångla, vilket kan göra att plånboken sinar vad det lider. Så om du vill ha en bil som det bara är att tuta och köra med är denna bil enl. din beskrivning inget att tråna efter. Men kanske kan du med enkla medel få den genom besiktningen, svårt att säga. Men blir inköpspriset lågt har du ändå en del att spela med, våga chansa! smile

Mvh:
Thomas

www.bimmerpower.org - för BMW-entusiaster
Lacke1338
7 augusti 2010 · 43 Inlägg

Aero T16 skrev:
Tycker du ska övertala din far att köpa någon annan bil i present. Bara katalysatorer ( det är väl två stycken? kostar säkert minst 6-7000 kr st till en sådan bil.

Finns ingen anledning enligt mig att ha en sådan stor motor. Köp någon mer "vanlig" bmw är mitt tips.

Det sitter en katasylator på den, bilen är import från Ryssland för flera år sedan, men har aldrig varit körklar i sverige, den har bara rullat på vägarna under peroiden man får efter besiktningen dvs en månad.

Tror värderna var av avgasnormerna var 299 medans det tilllåtna är 199!.

Och för att göra det klarare för folk ovanför, bilen går hur fint som helst, det ända man behövde fixa var katasylatorn och brommsarna så skulle den ge genom besiktningen.
Och brommsarna var fixade,

Senast redigerat av Lacke1338 (7 augusti 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang