3167
Sök

Bygga avgassystem med twinpipe till boxer eller V-motor?

Kärnkraftstomte
780 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
Jag har precis byggt avgassystem till min VW-buss.
Jag har satt i en Subarumotor i den.

Jag har byggt systemet som så att på varje sida så går grenröret framåt till en katalysator, därefter har jag en 180˚ böj, efter detta en ljuddämpare och ett kromat ändrör.

Nu till min fråga...
Vilka fördelar får man genom att "brygga" de båda systemhalvorna (i mitt fall med ett rör som kommer att sitta någonstans mellan de båda 180˚ böjarna längst fram)?

Vissa säger att man bör göra det för att få ner ljudnivån, andra för att inte tappa effekt, vissa att man måste det för att över huvud taget kunna besikta och sen finns det de som menar på att man inte alls behöver göra detta. Antar att detta gäller generellt för både boxer och V-motorer i så fall.

Kan tillägga att jag har en lambdasond i varje katalysator, med andra ord två stycken.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Kärnkraftstomte
780 Inlägg
14 augusti 2010
Trådstartare
För att förtydliga hur jag menar gjorde jag en liten skiss.

Motor, grenrör, kattar, 180˚ böjar och sist ljuddämpare och ändrör.

http://www.geting.se/image.php/257586-MGKBLmB.png

Ska jag sätta dit "bryggan" (tryckutjämningsrör) markerad i rött?
Vilka fördelar skulle detta ge?
Senast redigerat av MagnumR (14 augusti 2010)

2 266 Inlägg
14 augusti 2010
avgasimpluserna hjälper varandra att dra ut avgaserna ifrån motor som gör att den andas ut bättre

svetsdiff !!!

P o r s c h e
1 700 Inlägg
14 augusti 2010
Tror inte att ditt tryckutjämningsrör som du ritat det kommer fungera så värst.

För att det ska fungera ska helst rören korsa varandra kan man säga

http://shop.fvd.de/picture.php?VID=5469 … 260s_1.jpg

Du ser röret i mitten, ungefär så. Mellan böjarna där dom sitter ihop är det då urskuret så avgaserna går imellan.

12 086 Inlägg
15 augusti 2010
På jänkare gör man så för att få lite mer vrid på låg och mellanregistret.
Finns både X och H format.

Exakt hur det fungerar vet jag inte, dessutom lär de handla mkt om avstånd och rätt area. Att bara smälla dit ett rör kan säkert bli kalas men säkert bla skit oxå.

Kärnkraftstomte
780 Inlägg
15 augusti 2010
Trådstartare
Bensinskallen skrev:

Du ser röret i mitten, ungefär så. Mellan böjarna där dom sitter ihop är det då urskuret så avgaserna går imellan.

System till en Porsche 911 eller?

Skulle inte ha något imot ett redigt system med riktiga extraktorgrenrör och grejer. Det gäller bara att få plats med det också. Fast går det på en 911 så borde det ju gå på en VW-buss med Subarusexa också...?

Så i mitt fall skulle det antagligen inte ha någon större betydelse när det gäller effekten, men hur blir det med ljudet? Finns det chans att få ett grymmare ljud med ett rör emellan?

P o r s c h e
1 700 Inlägg
15 augusti 2010
MagnumR skrev:
Bensinskallen skrev:

System till en Porsche 911 eller?

Skulle inte ha något imot ett redigt system med riktiga extraktorgrenrör och grejer. Det gäller bara att få plats med det också. Fast går det på en 911 så borde det ju gå på en VW-buss med Subarusexa också...?

Så i mitt fall skulle det antagligen inte ha någon större betydelse när det gäller effekten, men hur blir det med ljudet? Finns det chans att få ett grymmare ljud med ett rör emellan?

Du får ju jämnare avgasimpulser genom slutröret om rören går ihop, så de beror på vad du är ute efter för ljud. Jämnare impulser = mer "skrikigt" ( sporthojar ), ojämt = lite bröligare ( chopper-hojar ).

Systemet är till en 911 ja wink

Vet att det finns en annan modell också, men jag har bara sett utsidan. Då går båda rören in i en gemensam burk, och ut i samma ände som de kom in. Hur de ser ut där inne vet ja inte, om de bara är tomt eller...

Men det exemplet jag visade är ju det vanligaste jag vet förekommer, och med en sån delning så blir det lite jämnare ljud så att säga

Sök