Volvo 945 ABS problem

Pir4t
15 augusti 2010 · 42 Inlägg

• Bilmodell
945 LTT - 95
• Miltal
20k nånstans

• Modifikationer på bilen 
Bilen är original

• Hur yttrar sig felet? 
ABS-lampa lyser och bromsen går på av sig själv , inklusive bromslampor (precis som om man skulle trycka på bromsen alltså)
Lyser det några varningslampor?
ABS lampa

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? 
Finns det något "samband" mellan vissa väderförhållanden och felets uppkomst?
Uppstår felet när bilen är varm eller kall?
Permanent , oavsett om kall eller varm

• Vilken felsökning har redan gjorts? 
Har det bytts några delar?
Har bilen varit på verkstad för avläsning av felkoder osv?

Inga delar bytta och inga felkoder har lästs(hur man nu gör det på den utan ODB uttag?)

Somsagt jag misstänkerr antingen bromscylindern(läcker vakum vilket får bilen att bromsa ?) eller någon del av abs'en (hydralpump eller styrenhet ?)

Det med att bromsljuset tänds av sig själv kan vara mitt minne som bedrar mig (har inte rört bilen på någon månad) men den låser broms/ar av  sig själv lite då o då , körde slut på kopplingen för att få in den i garaget i vintras (nog för att farsan va full när han körde in den o vägrade dra in den men...)

BMW 323i "Emtrii" (1998)
Andreas 940 -utan 940
18 augusti 2010 · 1 728 Inlägg

Det sitter ett ODB-uttag under ett lock i botten av prylfacket under armstödet, man kan göra en egen felkodsläsare (fråga mig inte hur, finns info om detta att söka).

Lyser ABS-lampan så är också hela ABS-systemet frånkopplat och kan inte göra så att bilen bromsar själv, då beror det snarare på nåt annat men jag har inga idéer om vad det skulle kunna vara.
Testa för säkerhets skull att koppla bort ABS-pumpen helt, det sitter ett par reläer under en plastkåpa som förser den med ström, kanske är det ett sånt relä som krånglar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang