Hur kopplar man in en pysventil på en V40 T4 fas2 -01

Luckard
23 augusti 2010 · 243 Inlägg

Hallå har lite planer på att plocka i en pysventil på min V40 T4 fas 2 -01
bara för att få upp laddet med 0.1-0.2bar. ligger på 1.0 just nu och de är org.

satt och tänkte på hur man gjorde men blev osäker, de va iaf att man tog bort magnetventilen och ersatte den med pysventilen, men då lär de ju bli fel med övriga grejerna tanke på om man kopplar bort kontakten till magnetventilen så får man bara ut grundladdet förstå mig rätt nu. sen tänkte jag på om man kopplar den före magenetventilen blev jag bara mer vilsen av.
och nu till själva frågan, hur kopplar man in en pysventil i min bil?!?!?

"Jag har läst och hört att de inte är bra att sätta i en pysventil i bilar över lag
men efter jag läst de förutsättningar en T4 Fas2 motor klarar av så lär de ju inte vara till sån stor skada att höja laddet med så pass lite?, rätta mig om jag har fel. visst jag kan lämna in bilen på autotech
men tänkte pröva en pysventil en kortare period och ja, jag får skylla mig själv om motorn havererar


ville bara berätta de där så vissa slipper lägga ner tid på att slänga ur sig dumma kommentarer.

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089
Audi S4 Biturbo "Humlan" (1999)
MutatedHero
23 augusti 2010 · 19 Inlägg

Ville bara påpeka att grundladd är 0,8-9 bar så du har redan ett ökat laddtryck om din mätare visar korrekt.
Även om du inte ville ha "dumma kommentarer" så kan jag säga så här att ingen av dessa motorerna har "förutsättningar" för att klara pysventil bra, ibland har man tur och det håller och ibland inte.

Just inkoppling av den gör du på slangen mellan kompressordelen och wastegateklockan har jag för mig.

Edit, standardladdtryck på T4 är 0,8-0,9 bar.

Senast redigerat av MutatedHero (23 augusti 2010)

torpis Forummoderator
23 augusti 2010 · 10 576 Inlägg

Det är ganska enkelt system att lista ut hur det funkar.

Du vet att: drar jag loss slangen från WG så tokladdar bilen. dvs blåser man mindre där så blir det mer laddtryck

sedan är det bara att tänka till vilken slang du vill blåsa mindre i tillika sätta pysventilen på.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Luckard
23 augusti 2010 · 243 Inlägg

MutatedHero skrev:
Ville bara påpeka att grundladd är 0,8-9 bar så du har redan ett ökat laddtryck om din mätare visar korrekt.
Även om du inte ville ha "dumma kommentarer" så kan jag säga så här att ingen av dessa motorerna har "förutsättningar" för att klara pysventil bra, ibland har man tur och det håller och ibland inte.

Just inkoppling av den gör du på slangen mellan kompressordelen och wastegateklockan har jag för mig.

öhm nae de är inte 0.8.0.9 i grund ladd de är runt peak på fas 1 orna :S
grund är på 0.5. och om jag skulle ha de du sa lä jag ha en jävligt snabb spool-up

jo inkoppling på mekaniskstyrd vet jag hur man gör men tänkte mer på mellan magnetventil osv.

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089
Audi S4 Biturbo "Humlan" (1999)
MutatedHero
23 augusti 2010 · 19 Inlägg

Felskrivet av mig, menade peakladdtrycket på en ochippad T4 är 0,8-0,9. Och ja 1bar snabb peak kan väl var ainom felmarginalen då mätare sällan visar exakt rätt. Grundladd är 0,5 bar.

Sen ska du även se upp med att blocket på fas 2 är svagare i fodret  och gränsen går vid 260 hästar dock ska inte det vara några större problem om man chippar den, men med pystrim vet jag inte om den gränsen kommer tidigare.

Senast redigerat av MutatedHero (23 augusti 2010)

Luckard
23 augusti 2010 · 243 Inlägg

MutatedHero skrev:
Felskrivet av mig, menade peakladdtrycket på en ochippad T4 är 0,8-0,9. Och ja 1bar snabb peak kan väl var ainom felmarginalen då mätare sällan visar exakt rätt. Grundladd är 0,5 bar.

Sen ska du även se upp med att blocket på fas 2 är svagare i fodret  och gränsen går vid 260 hästar dock ska inte det vara några större problem om man chippar den, men med pystrim vet jag inte om den gränsen kommer tidigare.

hehe ja jo de vet jag, hehe va de jag tänkte hehe trodde du va ute och cyklade helt tongue
jo de vet jag har läst på forumet ang x40 motorerna
ja inte vet jag dom ställer ju upp laddet när man chippar också doc ställer dom ju på soppa tillförseln också
och massa annat.

Senast redigerat av V40Lundberg (23 augusti 2010)

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089
Audi S4 Biturbo "Humlan" (1999)
torpis Forummoderator
23 augusti 2010 · 10 576 Inlägg

V40Lundberg skrev:
ja inte vet jag dom ställer ju upp laddet när man chippar också doc ställer dom ju på soppa tillförseln också
och massa annat.

detta kanske klassas av dig som en dum kommentar och halvt offtopic, men att öka laddtrycket utan att justera resten är som att ut och springa utan att andas fortare, visst går det bra ...ett tag sen blir det lite motigt.

chipning justerar alla de parametrar som behövs, det kan mycket väl vara minskning av soppa också, det handlar inte bara om att krana på mer av allt utan hitta vad som är lagom för just din motor.

Hjälpte en kompis mappa sin S40 T4 här för leden, skall vi tro insprutningssytemet så pumpade vi luft för 650Nm vid 2bars laddtryck på vanlig 95oktanig soppa. Så visst går det att krana på om resten av motorn hänger med smile  http://www.youtube.com/watch?v=TondW2mp … r_embedded

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Luckard
23 augusti 2010 · 243 Inlägg

torpis skrev:

V40Lundberg skrev:
ja inte vet jag dom ställer ju upp laddet när man chippar också doc ställer dom ju på soppa tillförseln också
och massa annat.

detta kanske klassas av dig som en dum kommentar och halvt offtopic, men att öka laddtrycket utan att justera resten är som att ut och springa utan att andas fortare, visst går det bra ...ett tag sen blir det lite motigt.

chipning justerar alla de parametrar som behövs, det kan mycket väl vara minskning av soppa också, det handlar inte bara om att krana på mer av allt utan hitta vad som är lagom för just din motor.

Hjälpte en kompis mappa sin S40 T4 här för leden, skall vi tro insprutningssytemet så pumpade vi luft för 650Nm vid 2bars laddtryck på vanlig 95oktanig soppa. Så visst går det att krana på om resten av motorn hänger med smile  http://www.youtube.com/watch?v=TondW2mp … r_embedded

jo jag förstår de inte "bara" är att pumpa in mer soppa för att de ska bli bättre smile
dum kommentar är de inte, va mer inne på att folk trackar ner på en bara för att man sätter in en pysventil.

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089
Audi S4 Biturbo "Humlan" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang