Visst finns det en del program i App-store av tveksamt värde, men det gäller även Market. Men än så länge är App-store överlägset när det gäller utbud, och även kvalité vågar jag påstå; App-store är en kontrollerad marknad kompatibel med en produkt (Gissa vilken?) och Market är en öppen marknad.
Kort och gott, Market kommer växa fortare och med tiden gå om App-store rejält i utbud men App-store kommer bjuda på en högre och säkrare nivå på spel och program. Just på grund av att den styrs av Apple.
Tycker du detta är något negativt? Ja då har du svaret på vilken telefon du skall byta till redan där! Skillnaden kommer bara bli större och tydligare.
Men rent generellt tycker jag iPhone är den bästa telefonen, när det gäller datorer eller bärbara plattformar är det en sak (Där är Apple´s produkter för osmidiga) men en mobiltelefon erbjuder inte samma möjligheter som dessa i praktiken; Begränsade prestanda/lagringsutrymme, fysisk storlek och storlek på skärmen med mera gör att man inte använder en mobiltelefon för spel, arbete (Tex Office-dokument), media med mera i någon större utsträckning. Helt enkelt för att det inte är smidigt.
En smartphone använder jag personligen för delmoment av ovanstående i kortare stunder när jag inte har tillgång till kraftigare prylar, då vill jag ha en enkel, stabil och snabb plattform.
Och frågar du mig är iPhone den som bäst uppfyller dessa krav. 4 må ha haft sina problem, överdrifter säger en del och skittelefon säger andra. Vågar du inte chansa hade jag köpt en Desire eller sparat lite pengar och köpt en ny 3Gs på utförsäljning istället.
För att svara direkt på din fråga; Att byta från iPhone till HTC/Android är inget steg uppåt, snarare ett byte i sidleds från lätt och smidigt till fler möjligheter. Vilket som passar bäst får du fråga dig själv! Men skall du ha en HTC, slå på stort och köp Desire om du skall ha en som matchar iPhone i den mån det går.