Vad säger ni om audi a6 1999-2000, är det en bra bil?

Goof
30 augusti 2010 · 63 Inlägg

Hej, kikar efter en ny bekväm bil i prisklassen 0-40000kr, kollade runt på blocket och såg ett par stycken audi a6. typ en sån här http://www.blocket.se/sodermanland/Audi … 10&w=2
känns som om det är ganska mkt bil för pengarna, kvalitet för lite.. eller är jag ute o cyklar? har ingen koll på dessa alls, så ni som äger eller har ägt kanske kan säga om det är något att ha eller inte, om det är mkt problem med dessa och om dom är skittörstiga? är ju rätt stora..

mvh

Eberlund VW Ägare
30 augusti 2010 · 1 011 Inlägg

Undvik 2,4 V6. Har du otur vilket många har så får du tanka olja och kolla bensinen.

Annars är det värt att testa att alla el funkar. Farthållaren har en tendens att sluta fungera på dessa bilar. Oftast är det då spaken som lägger av.

Är det en automatlåda med triptroninc så glöm inte testa att triptronicen fungerar.

Sedan är dessa inget undantag från Audi och VW sjukan att galven under lacken släpper och ger lacksläpp som i längden ger rostskador. Kolla noggrant i underkant på dörrarna efter galvsläpp.

I övrigt är det en grymt behaglig bil att köra och man får mycket bil för pengarna.

Henrik Eberlund
Goof
31 augusti 2010 · 63 Inlägg

Okej v6an ska jag passa mig för då. Tiptronic behöver jag inte bekymra mig om då jag ska ha en manuel låda. Men sen finns det ju massa andra motoralt. är någon att föredra? quattro eller inte? stor skillnad på bränsleförbrukning? fins ju bla. 2,8Q, 2,4, 1.8T, 2,7(?)twinturbo osv.

Eberlund VW Ägare
31 augusti 2010 · 1 011 Inlägg

Goof skrev:
Okej v6an ska jag passa mig för då. Tiptronic behöver jag inte bekymra mig om då jag ska ha en manuel låda. Men sen finns det ju massa andra motoralt. är någon att föredra? quattro eller inte? stor skillnad på bränsleförbrukning? fins ju bla. 2,8Q, 2,4, 1.8T, 2,7(?)twinturbo osv.

1,8T en bra och driftsäker motor. Billig i drift om man kör lungt.

2,8 V6 grymt rolig och trevlig motor att köra med bra bottenvrid. (jag har denna motor i min Passat) dock ska man räkna med att den drar ca 1 liter milen.

2,7T vet jag inte mycket om mer än att det är samma motor som 2,8 V6 fast med andra stakar och sedan dubbelturbo. Har provkört en A6 2,7T en gång och det är en rolig motor dock får man räkna med lite bränsleförbrukning.

Värt att veta om Quattron är att det är en bra och driftsäker fyrhjulsdrift. Dock ska man lyssna efter transmisionsljud  när du provkör en Quattro. Skulle Quattron gå så kan det bli dyrt precis som med alla andra fyrhjulsdriftsystem.  Quattron är trygg och rolig att ha på vintern men märks inte av mycket på sommaren förutom att den är lite dyrare att köra än utan quattro.

Henrik Eberlund
Goof
31 augusti 2010 · 63 Inlägg

okej tack för domvaren! kanske ska leta efter en 1,8t då, kör mest kortare sträckor i stan... Finns det många chip att hitta till denna motor, och är den trimvänlig? finns ju massor av chip till a4, men har inte sett så många till just a6?

Eberlund VW Ägare
31 augusti 2010 · 1 011 Inlägg

Goof skrev:
okej tack för domvaren! kanske ska leta efter en 1,8t då, kör mest kortare sträckor i stan... Finns det många chip att hitta till denna motor, och är den trimvänlig? finns ju massor av chip till a4, men har inte sett så många till just a6?

http://sv.bsr.se/products/t591/

Henrik Eberlund
Goof
31 augusti 2010 · 63 Inlägg

Grymt! en sak som jag alltid undrat, med risk för att låta dum nu. Hur påverkas motorn av att man labbar lite och vips så har man 40hästar till, tänker om motorn är förberedd för det? Borde ju bli ganska mkt större påfrestningar.. eller är jag ute o cyklar? Hur mkt kan man chippa en bil utan att göra några andra modifikationer, typ större turbo annan koppling och så? det kanske inte alls har med chippning att göra?

Mb290
31 augusti 2010 · 17 Inlägg

Ska du kika på en 1,8t så ta upp oljelocket och kolla efter koks alltså bränd olja dom där motorerna har jätte problem med longlife service vilket bidrar till att de blir en massa koks i motorn som sen sätter sig i oljesilen till pumpen som får för lite olja och oljetrycksgivaren varnar bara när trycket är under 1 bar resten kan du räkna ut själv vevlager m,m skär ihop.

Senast redigerat av Mb290 (31 augusti 2010)

Goof
31 augusti 2010 · 63 Inlägg

Mb290 skrev:
Ska du kika på en 1,8t så ta upp oljelocket och kolla efter koks alltså bränd olja dom där motorerna har jätte problem med longlife service vilket bidrar till att de blir en massa koks i motorn som sen sätter sig i oljesilen till pumpen som får för lite olja och oljetrycksgivaren varnar bara när trycket är under 1 bar resten kan du räkna ut själv vevlager m,m skär ihop.

ok! fan alla motorer verkar ju ha lite små saker man bör tänka på, men hittar man en bra servad 1,8t utan koks i locket kanske det är värt.. steg 1 ger 198hk vilket bör räcka för mig. finns rätt många att välja mellan på blocket, så borde kunna hitta ett bra exemplar.

Rquired Allmänt envis
31 augusti 2010 · 12 512 Inlägg

Jag hade personligen tittat efter en V6 om jag skulle köpt en A6, en liten turbofyra passar helt enkelt inte i en stor stadig vagn som den. Det skall vara en tillbakalutad stark motor i min mening, det vill säga 2.4 (Tyvärr problemfylld) eller större. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Goof
31 augusti 2010 · 63 Inlägg

Rquired skrev:
Jag hade personligen tittat efter en V6 om jag skulle köpt en A6, en liten turbofyra passar helt enkelt inte i en stor stadig vagn som den. Det skall vara en tillbakalutad stark motor i min mening, det vill säga 2.4 (Tyvärr problemfylld) eller större. smile

nej kanske har lite rätt i det, men måste provköra 1,8l för att avgöra... dock kommer en 6a bli lite för törstig, då jag inte kör så mkt längre sträckor utan mkt i stan. Men om 6an e det bästa alternativet så kanske det får bli en sådan.
tkr 149hk verkar vara lite i minsta laget för en så tung bil, men med ett chip har man 198hk vilket borde räcka.

Rquired Allmänt envis
31 augusti 2010 · 12 512 Inlägg

Goof skrev:

Rquired skrev:
Jag hade personligen tittat efter en V6 om jag skulle köpt en A6, en liten turbofyra passar helt enkelt inte i en stor stadig vagn som den. Det skall vara en tillbakalutad stark motor i min mening, det vill säga 2.4 (Tyvärr problemfylld) eller större. smile

nej kanske har lite rätt i det, men måste provköra 1,8l för att avgöra... dock kommer en 6a bli lite för törstig, då jag inte kör så mkt längre sträckor utan mkt i stan. Men om 6an e det bästa alternativet så kanske det får bli en sådan.
tkr 149hk verkar vara lite i minsta laget för en så tung bil, men med ett chip har man 198hk vilket borde räcka.

Får man fråga varför Audi A3 eller A4 inte är med på listan? Inte samma Autobahnlok som storebror A6 men kör du mest i stan vägs det upp med råge av att de är smidigare att köra. Mindre bilar som är "lättare på foten" passar dessutom bättre ihop med en pigg turbofyra som 1.8t och quattro är ett alternativ även i småttingarna!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Goof
31 augusti 2010 · 63 Inlägg

Ja det får du wink A3 för att den är lite för liten, är 195 lång så hur jag än gör sitter jag inge bra i den. Och för att den tidigare modellen inte är speciellt snygg enligt mig. A4 i den prisklassen blir årsmodell 98-99 typ, och den tycker jag heller inte är skit snygg, tycker att den ser "gammal ut" smile men visst är det ett alternativ. Känns som om a6 ger mkt mer för pengarna, och tror inte förbrukningen är jätte mkt mer på en a6 1,8t jämfört med a4 1,8t. Och så tilltalar den karossen mig mer.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang