4378
Sök

När kommer nya Saab 9-5:ans emblem lossna?

Saabifierad
2 031 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
I och med att Saab verkar spara in på sitt emblem genom att förkorta livslängden för varje ny bil dom producerar (Saab 900 generation 2/Saab 9-5 ca 8-10 år, Saab 9-5 Facelift 3/Saab 9-3 Facelift 2: ca 2 år) så undrar jag när ni här på forumet tror att den nya Saab 9-5:ans emblem kommer att ha lossnat?

Själv tippar jag på 1-2 år tongue

Följdfrågor: Varför accepterar kunderna emblem som blir silverfärgade bara efter 2 år?
varför gör Saab så här? inte ens Ford, Opel, Hyundai eller den nya tidens Daewoo-Chevrolet har emblem som lossnar eller flagnar redan efter 2-3 år, inte ens efter 15 år hmm

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

1 422 Inlägg
31 augusti 2010
Tror det är bättre kvalité genomgående på hela nya 9-5 så tror inte det kommer bli så, iaf inte så fort. Sedan så är ju inte saab ensama om att ha haft kassa emblem. Ford har ju haft riktigt värdelösa som blivit dåliga på ett år bara. Förhoppningsvis blir det bättre för det ser ju lite tattigt ut.

Det är inte bara saab,

3 148 Inlägg
31 augusti 2010
cheffer skrev:
Tror det är bättre kvalité genomgående på hela nya 9-5 så tror inte det kommer bli så, iaf inte så fort. Sedan så är ju inte saab ensama om att ha haft kassa emblem. Ford har ju haft riktigt värdelösa som blivit dåliga på ett år bara. Förhoppningsvis blir det bättre för det ser ju lite tattigt ut.

Det är inte bara saab,

Inte bara, men det är dåligt likt förbannat.

Rumpmas
3 860 Inlägg
31 augusti 2010
Det finns en hel tråd om emblemen på STCS. Själv har jag haft 4 saabar och aldrig varit med om att emblemen blivit sunkiga på mina bilar. Personligen tror jag att det beror på automattvätt, eller direkt spolning med högtryck på emblemen. Själv handtvättar jag alltid, och undviker att spola på emblemen med högtrycken.
Att få emblem att hålla verkar vara svårt öht. Många biltillverkare använder ju (vad fan heter det) utskurna metallmärken istället för färgglada märken. Men jag håller med om att det bara verkar så dumt att spara in någon femtiolapp på emaljeringen om det ska sparas pengar. Funderar man på att köpa Saab och går förbi idel bilar med blankslitna avflagade emblem på parkeringen, vad säger det hugade spekulanter om bilens kvalité i övrigt?

Den stora tråden om de flagnande emblemen:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … lit=emblem

Edit: Nya emblem är ju ohemult dyra också. Runt 180-300 spänn per emblem beroende på modell är inget man vill lägga ut på en sådan onödig sak. Det är Speedparts priser, jag vill inte ens veta vad Saab tar i reservdelsdisken.
Senast redigerat av Andromeda (31 augusti 2010)

Ointresserad.
936 Inlägg
31 augusti 2010
Sluta tvätta på skiten med avfettningsmedel.

Teabag appreciation club.

Hemmainstruktör
641 Inlägg
31 augusti 2010
Det är nog mest underhåll av bilen som orsakat blanka emblemen, inte för att dom inte ska hålla för normalt bruk men aldrig sätt ett blankt emblem på en Saab som ägs av någon jag vet tar bra hand om bilen.
Saab är nog också medveten om problemet med sletna emblem, det hade/har ett erbjudande att få bägge emblemen utbytta i samband av Service för någon hundralapp.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

956 Inlägg
31 augusti 2010
Bytte emblem på våran 9-5:a runt 2000. De vi har nu har hållt i över 10 år. Och jag har inte bevarat dem så noggrant. Tvättar den ganska ofta, normal tvättning. 1 vaxning om året. Naturavfettning förekommer på vintern.
Kan inte se att jag behandlar de noggrannare än den normala Saab ägaren.
Senast redigerat av Glader9991 (31 augusti 2010)

772 Inlägg
31 augusti 2010
Fast det finns en modell som är värre.
Fick in en helt ny, alltså inte ens körd 10mil än, en Chevrolet Uplander, där
märket fram där färgen flagnat.
Fick in en begagnad Uplander som gått cirka 700mil, där började gummit
som sitter ovanpå färgen att lossna. Riktigt illa.

Ointresserad.
936 Inlägg
31 augusti 2010
Pukadjuret skrev:
Saab är nog också medveten om problemet med sletna emblem, det hade/har ett erbjudande att få bägge emblemen utbytta i samband av Service för någon hundralapp.

Hahaha bara en sån sak... Betala hundra spänn för en grej som dom VET är kass, och som kostar en femma i inköp.

Glutteri.

Teabag appreciation club.

Smålänning
7 887 Inlägg
31 augusti 2010
140:in har alla emblemen fina efter 40 år smile

740:in har alla hela efter 20 år.

Mina bägge saabar hade hela emblem också (18 år vs 19 år)

Det är det med att det är bättre kvalité på nya bilar som gör det... roll
Senast redigerat av twin_cam (31 augusti 2010)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
31 augusti 2010
Saab har alltid haft totalt värdelösa emblem!
Ett pet med högtrycken så är det borta.
Men våra emlem på våra fordar osv sitter kvar även fast vi kör högtryck en gång i veckan.
Förstår inte hur man under så lång tid har misslyckat med emblemen!

Kolla BMW!
Dom har också målade märken och inte fan försvinner det!
Senast redigerat av Thunderbird88 (31 augusti 2010)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Sök