Köpråd nu grabbar. Liten köra-till-jobbet bil.

sayo Nybro
29 juli 2010 · 41 Inlägg

corrado g60 eller vr6an riktigt rolig bil faktis original smile

caromania Forummoderator
29 juli 2010 · 9 296 Inlägg

perzy skrev:

Jag brinner lika mycket för Rover som Rquired gör för BMW (nästan) så du behöver inte övertyga mig,

big_smile Det vill inte säga lite lol  Rover måste vara nåt i hästväg!

Jajjemensan, ovanliga, underskattade bilar. Jag har en av tre Vitesse Coupe i Sverige. Den kostade en halv miljon ny och jag köpte min för 15.000 och då är den totalt fullutrustad med allt du kan drömma om. Den har nu ca 210-220hk och får både BMW 325 och 328 att skämmas rejält (så länge det inte svänger.)
Trivs jag med den bilen? Skiter björnen i skogen? tongue

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
vadsomhelst
29 juli 2010 · 97 Inlägg

appropå roover.... hittade denna. Det är ju ändå strax över 100 hk i en ganska liten bil.

http://www.blocket.se/kronoberg/Rover_2 … 21&w=1

Kan det vara något?
när ska service osv göras på denna engelska motorer?
förstår att de bör göras innan varje start men vad rekomenderar de?

Finns det något svenskt rooverforum?

Visade henne den precis och det var... NEJ, eller jag vet inte. kanske.

edit,la till lite saker om service.

Senast redigerat av vadsomhelst (29 juli 2010)

Volkswagen Golf GLS mk1 "Kärringkärra" (1980)
vadsomhelst
29 juli 2010 · 97 Inlägg

sayo skrev:
corrado g60 eller vr6an riktigt rolig bil faktis original smile

Vr6 har jag haft en och den gillade hon skarpt, nyrenoverad motor till toppskick och en dröm att köra.
men hur underbar bil det än är idag så är det inte en pendlarbil.
tämligen dyr i försäkring och drift, fördel, jag kan bilhelvetet utantill.

Volkswagen Golf GLS mk1 "Kärringkärra" (1980)
caromania Forummoderator
29 juli 2010 · 9 296 Inlägg

vadsomhelst skrev:
appropå roover.... hittade denna. Det är ju ändå strax över 100 hk i en ganska liten bil.

http://www.blocket.se/kronoberg/Rover_2 … 21&w=1

Kan det vara något?
när ska service osv göras på denna engelska motorer?
förstår att de bör göras innan varje start men vad rekomenderar de?

Finns det något svenskt rooverforum?

Visade henne den precis och det var... NEJ, eller jag vet inte. kanske.

edit,la till lite saker om service.

Service finns det säkert något klokt uttalande om men det kan jag inte. Jag tycker man byter olja o filter en gång per år så är man safe. Sånt gör man ju själv. Sedan är den viktiga punkten som jag sa att ha koll på kylarvätskans nivå och så man använder rätt sort när man byter den.

Ja det finns ett svenskt roverforum, men där talas det mest om "äkta" Roverbilar. Bättre söka info i England, och där finns även en total kunskap och hjälpsamhet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
IceEyes Varningar: För många..
30 juli 2010 · 2 552 Inlägg

vadsomhelst skrev:

sayo skrev:
corrado g60 eller vr6an riktigt rolig bil faktis original smile

Vr6 har jag haft en och den gillade hon skarpt, nyrenoverad motor till toppskick och en dröm att köra.
men hur underbar bil det än är idag så är det inte en pendlarbil.
tämligen dyr i försäkring och drift, fördel, jag kan bilhelvetet utantill.

Om VR6 inte är aktuell så kanske en vanlig Corrado 2,0 16v kan vara ett alternativ? Den kanske inte har samma härliga prestanda men den bör vara betydligt billigare i drift smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
vadsomhelst
30 juli 2010 · 97 Inlägg

caromania skrev:
Service finns det säkert något klokt uttalande om men det kan jag inte. Jag tycker man byter olja o filter en gång per år så är man safe. Sånt gör man ju själv. Sedan är den viktiga punkten som jag sa att ha koll på kylarvätskans nivå och så man använder rätt sort när man byter den.

Ja det finns ett svenskt roverforum, men där talas det mest om "äkta" Roverbilar. Bättre söka info i England, och där finns även en total kunskap och hjälpsamhet.

Ja, det stod att den var "nyservad" med bla ny startmotor, men det låter mer som en reparation än en service.
Hur som helst så har jag mailat honom och ska ringa honom under dagen.

Är den i ok skick har jag svårt att tänka mig att man får en bättre bil för de pengarna.

Har dock en ny 205 Gti pågång i Halmstad. Vi får se lite vad som händer när jag pratat med de bägge.
Men denna Roovern verkar inte fy skam.
Man behöver ju inte oroa sig om andrahandsvärde, för det finns det ju inget.

Sökte lite på ebay, både .de .co.uk och .com men hittade inte direkt många delar till Roover, så frågan är lite hur man får tag i delar smidigt.


Edit: Corrado är enligt henne det fulaste som kommit från vws fabriker efter min Golf och gamla Polo.
Så Corrado blir det inget med.


Edit2: vet inte varfr jag envisas med att skriva Rover med två OO:cool:cool

Senast redigerat av vadsomhelst (30 juli 2010)

Volkswagen Golf GLS mk1 "Kärringkärra" (1980)
caromania Forummoderator
30 juli 2010 · 9 296 Inlägg

På ebay.co.uk hittar du massor med delar men det du kommer behöva hittar du på Mekonomen. smile Sedan är man som Roooverägare entusiast, vilket betyder att man signar sig på minst 2 forum i England och de har köp och sälj. Tro mig, du hittar allt du behöver.

16.000 var ganska dyrt, var det inte det? Se till att pruta. De är stendöda på marknaden och förmodligen vet han det. Fördelen är att de ofta är ägda av äldre som servat bilen efter boken.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
vadsomhelst
30 juli 2010 · 97 Inlägg

Ja, har pratat med honom nu och det är lite saker som man ska vet.
Kamrem bytt vid 14k mil. dvs 2k mil sedan. vet inte när det är dags igen dock
Vindrutan har en spricka i underkant nästan längs med nästan hela rutan.
Sommardäcken kan vara lite dåliga då det dunsar när man kör. som om de var lite platta.

Det är nog inga problem att pruta ner den till 13k och det borde den vara värd?
Lite smårost och sånt men inget jättefarligt.
småskador på klädslen på stolarna.


Vad kan denna bil vara värd?

Något speciellt man ska fundera på?

Volkswagen Golf GLS mk1 "Kärringkärra" (1980)
caromania Forummoderator
30 juli 2010 · 9 296 Inlägg

vadsomhelst skrev:
Ja, har pratat med honom nu och det är lite saker som man ska vet.
Kamrem bytt vid 14k mil. dvs 2k mil sedan. vet inte när det är dags igen dock
Vindrutan har en spricka i underkant nästan längs med nästan hela rutan.
Sommardäcken kan vara lite dåliga då det dunsar när man kör. som om de var lite platta.

Det är nog inga problem att pruta ner den till 13k och det borde den vara värd?
Lite smårost och sånt men inget jättefarligt.
småskador på klädslen på stolarna.


Vad kan denna bil vara värd?

Något speciellt man ska fundera på?

Jag kollade upp den bilen nu. Den är avställd och har haft 9 ägare och den ska besiktigas i september. Jag hade ärligt talat tittat efter en annan bil. Platta däck metyder ju att den stått. Det är inte bra. Hellre hitta en med få ägare som servats, detta gäller ju oavsett vilken bil du tittar på.

Men med det kortet på fickan kan du ju pruta rejält. Var bara beredd att gå därifrån om han/hon inte går med på det. Bjud 10. Hela världen är full av gamla bilar.

Kolla som sagt kylarvätskebehållaren när motorn går. Lukta på avgaserna så det inte luktar sött. (glykol)

Men som jag skrev, hela världen är full av gamla bilar och en Rover 214 är inte mycket att bli förälskad i.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
vadsomhelst
30 juli 2010 · 97 Inlägg

Ja, visst har den stått. Det sa han med, att de köpte den körde två månader och sedan har den stått sedan februari kanske.
Ställde av den för en månad sedan ungefär.
Vi får se lite vad som händer, sambon har sista ordet.

Ska även leta bil åt min gamla chef men han vet vad han vill ha så det är bara att hitta rätt bil.
Det är så mycket enklare med karlar.


Edit:

http://www.garaget.org/?car=105016
Denna ska ha ha 15k för tycker han. Ska prata med honom ikväll och se om det kan vara något.
Har inte släppt franyskorna helt inte....

Senast redigerat av vadsomhelst (30 juli 2010)

Volkswagen Golf GLS mk1 "Kärringkärra" (1980)
Noxxer
31 juli 2010 · 1 482 Inlägg

vadsomhelst skrev:
Noxxer -  Skulle du kunna säga att din Seat är utan själ och karaktär? Ett enkelt transportmedel utan glädje?
För det är ju inte det jag söker. Jag vill ha körglädje i bilen men som även fungerar som pendlarbil

Kort sakt ja... men pendlarbil är ju pendlarbil. Den ryter nog till lite om man gasar på, men det är något jag aldrig planerat att göra.

Finns ingen vits med att gasa på med såpass svaga motorer...

BLT Service
Theracords Music Label
jes
31 juli 2010 · 582 Inlägg

caromania skrev:

perzy skrev:

Jag brinner lika mycket för Rover som Rquired gör för BMW (nästan) så du behöver inte övertyga mig,

big_smile Det vill inte säga lite lol  Rover måste vara nåt i hästväg!

Jajjemensan, ovanliga, underskattade bilar. Jag har en av tre Vitesse Coupe i Sverige. Den kostade en halv miljon ny och jag köpte min för 15.000 och då är den totalt fullutrustad med allt du kan drömma om. Den har nu ca 210-220hk och får både BMW 325 och 328 att skämmas rejält (så länge det inte svänger.)
Trivs jag med den bilen? Skiter björnen i skogen? tongue

tror inte 328:an bör skämmas har du testat mot en 328:a.och utseendet på din bil lämnar en del övrigt att önska.det är inte konstigt att det bara finns tre sådana i sverige

hej
caromania Forummoderator
7 augusti 2010 · 9 296 Inlägg

jes skrev:
tror inte 328:an bör skämmas har du testat mot en 328:a.

Klart jag har hjärtat. wink

jes skrev:
och utseendet på din bil lämnar en del övrigt att önska.det är inte konstigt att det bara finns tre sådana i sverige

Sant, det finns mycket att anmärka på. Tex anmärkte många välbesatta engelsmän på att de tyckte det var dåligt att inte valnötspanelerna var hämtade från samma träd, som de var på Rolls Royce och Bentley. Panelerna i Rovern var från olika träd, så ådring och nyans varierade något. Klart dåligt då de ville befinna sig i segmentet strax under Rolls och Bentley. Samtidigt var folket imponerade av det elektriskt inställbara baksätet och färddatorn som kom redan 1987.

Oavsett tycke så kommer den aldrig att bli en lika alldaglig bil som en vanlig BMW får räknas vara, jag menar en sån dussinvagn som tex en 328 är. Förövrigt bör den jämföras med BMW 525 eller 528 som motsvarar storleken, så det var dumt av mig att ens nämna 325 och 328. Det gjorde jag för att 525, 528 inte har skuggan av en chans alls i ett accelerationstest.

Eftersom modellen aldrig såldes i Sverige och endast tillverkades i ett litet antal så är det inte så konstigt att den är ovanlig.

I love off-topic! big_smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
vadsomhelst
18 augusti 2010 · 97 Inlägg

Nu har hon hotat mig till livet fler gånger än antalet bilar jag har visat henne och vi gav upp det ett tag tom.

Men nu har hon tagit modet till sig och vi har bestämt oss för en Renault clio I. I klass med 97-98.
Har hittat en med 9500 mil som verkar fin.

Återkommen med resultat efter titten till helgen.

Volkswagen Golf GLS mk1 "Kärringkärra" (1980)
SportPilot Ubåtsingenjör
3 september 2010 · 7 234 Inlägg

vadsomhelst skrev:
Edit: Corrado är enligt henne det fulaste som kommit från vws fabriker efter min Golf och gamla Polo.
Så Corrado blir det inget med.

Måste bara få lov att säga att du har en lustig flickvän !

Senast redigerat av CHEEVA (3 september 2010)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang