Fordonsskatt - är det jag som ska betala?

einherjer
2 september 2010 · 587 Inlägg

Sålde en bil för ett tag sen. I annonsen jag skrivit om bilen står det obes. + avställd. Killen ska ha bilen , han betalar och vi skriver i papprena samt kryssar i rutan för påställning av bil i samband med ägarbyte. Nu en månad senare ringer han och anser att jag ska betala skatten som han fått en betalnings avi på.

Jag anser såklart att han ska betala skatten för att den var avställd när han köpte bilen iochmed att jag INTE ställde på bilen i mitt namn för det gjordes ju i den rutan för påställning i samband med ägarbyte på ägarbyte pappret.

Vem har rätt egentligen?

( det borde väl vara så enkelt att den som fått inbetalnings avi:n ska pröjsa )

Senast redigerat av einherjer (2 september 2010)

Turbocab
2 september 2010 · 83 Inlägg

Han har fått Betalningsavin - han skall betala. Det är honom fogden kommer jaga. Varför skulle du dessutom betala skatt på en bil som han äger och brukar? För han visste väl att den var avställd och oskatttad vid köpet? Så du kan vara 100% lugn. Killen försöker bara blåsa dig, inget annat.

einherjer
2 september 2010 · 587 Inlägg

Precis så tänkte jag med. Självklart visste han att bilen var avställd och därmed oskattad - det stod ju i annonsen och jag sa det till honom också.

( gött med en telefon med möjlighet att spärra valfria ingående samtal så man slipper se han ringa å ringa å ringa  )

Senast redigerat av einherjer (2 september 2010)

Sarge
2 september 2010 · 2 337 Inlägg

Förutsatt att inte annat var överenskommet vid köpet så är det ju ganska självklart att den som använder bilen betalar skatten - köparen.

einherjer
3 september 2010 · 587 Inlägg

Sarge skrev:
Förutsatt att inte annat var överenskommet vid köpet så är det ju ganska självklart att den som använder bilen betalar skatten - köparen.

Precis som jag anser också då , jag ska inte betala skatten.

Det hade ju vart en annan femma ifall jag ställt på bilen i mitt namn och således också fått inbetalnings avi:n i mitt namn men så är ju inte fallet.

Vilket ägg alltså att ens försöka med att dra en sån rövare.

farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
3 september 2010 · 6 475 Inlägg

helt klart den som får avin som ska betala, är det innestånde skattemånad så åker säljaren på det har jag för mig. men har köparen fått avin så är det han.

skicka om inte annat en mejlfråga till transportstyrelsen , får du ett svar som är till din fördel har du ju motbevis smile

Senast redigerat av farbrorbozze (3 september 2010)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
Torger Tok i sina bästa dar
3 september 2010 · 386 Inlägg

En annan rövare ja var ut för var att killen som köpte bilen av mig i fråga sa att ja skulle gå in me den blåa delen av ägarbeviset o ställa på bilen de ja inte tänkte på var att ja loggade in på vägverket me mitt person nummer så ja åkte på att betala skatten men tog kontakt me vägverket o förklarade hur de låg till så jag fick tillbaka pengarna direkt tog nån dag bara allt som allt, de är vanligt bland bilfifflare fick ja höra av vägverket

tjooolihoo
Volvo v40 2.0 turbo "Blå faran" (2003)
Volkswagen Transporter "Skoterbil ljusbygge" (1994)
volvoentusiasten
3 september 2010 · 4 005 Inlägg

Torger skrev:
En annan rövare ja var ut för var att killen som köpte bilen av mig i fråga sa att ja skulle gå in me den blåa delen av ägarbeviset o ställa på bilen de ja inte tänkte på var att ja loggade in på vägverket me mitt person nummer så ja åkte på att betala skatten men tog kontakt me vägverket o förklarade hur de låg till så jag fick tillbaka pengarna direkt tog nån dag bara allt som allt, de är vanligt bland bilfifflare fick ja höra av vägverket

Tror jag inte det minsta på.

Om person A äger bilen och ställer på bilen så ska han betala skatten.
Om person B köper bilen och samtidigt ställer på bilen så ska Person B betala skatten.

Transportstyrelsen "korrigerar" inga skattekrav och flyttar över skulden till köpare....


Hur som haver så står allt detta på baksidan av regbevis! Själv brukar jag ställa på bilen direkt och betala skatten, skitsumma juh. Dessutom är det körförbud i annat fall.

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
3 september 2010 · 5 650 Inlägg

att folk aldrig lär sig detta när de handlar bilar. 
är den avställd är det den som ställer på den som åker på skatten.

och är den påställd itrafik så äre den som äger bilen första datumet i skatte månaden.

så bara be snubben fara och fladdra för du har inte ställt på nått

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
einherjer
3 september 2010 · 587 Inlägg

MrEricsson skrev:
att folk aldrig lär sig detta när de handlar bilar. 
är den avställd är det den som ställer på den som åker på skatten.

och är den påställd itrafik så äre den som äger bilen första datumet i skatte månaden.

så bara be snubben fara och fladdra för du har inte ställt på nått

Tycker han är så trög så han förtjänar fan inte ens ett svar från mej , att inte ens en som är 50 + vet vad som gäller förundrar mej.

Torger Tok i sina bästa dar
3 september 2010 · 386 Inlägg

linuslinje skrev:

Torger skrev:
En annan rövare ja var ut för var att killen som köpte bilen av mig i fråga sa att ja skulle gå in me den blåa delen av ägarbeviset o ställa på bilen de ja inte tänkte på var att ja loggade in på vägverket me mitt person nummer så ja åkte på att betala skatten men tog kontakt me vägverket o förklarade hur de låg till så jag fick tillbaka pengarna direkt tog nån dag bara allt som allt, de är vanligt bland bilfifflare fick ja höra av vägverket

Tror jag inte det minsta på.

Om person A äger bilen och ställer på bilen så ska han betala skatten.
Om person B köper bilen och samtidigt ställer på bilen så ska Person B betala skatten.

Transportstyrelsen "korrigerar" inga skattekrav och flyttar över skulden till köpare....


Hur som haver så står allt detta på baksidan av regbevis! Själv brukar jag ställa på bilen direkt och betala skatten, skitsumma juh. Dessutom är det körförbud i annat fall.

Vilken tur ja har då som inte behöver bevisa nått för dig wink jag vet vad som hände och jag vet hur de slutade smile trevlig helg

tjooolihoo
Volvo v40 2.0 turbo "Blå faran" (2003)
Volkswagen Transporter "Skoterbil ljusbygge" (1994)
Andromeda Rumpmas
3 september 2010 · 3 860 Inlägg

einherjer skrev:
Sålde en bil för ett tag sen. I annonsen jag skrivit om bilen står det obes. + avställd. Killen ska ha bilen , han betalar och vi skriver i papprena samt kryssar i rutan för påställning av bil i samband med ägarbyte. Nu en månad senare ringer han och anser att jag ska betala skatten som han fått en betalnings avi på.

Jag anser såklart att han ska betala skatten för att den var avställd när han köpte bilen iochmed att jag INTE ställde på bilen i mitt namn för det gjordes ju i den rutan för påställning i samband med ägarbyte på ägarbyte pappret.

Vem har rätt egentligen?

( det borde väl vara så enkelt att den som fått inbetalnings avi:n ska pröjsa )

Det är väldigt enkelt. Står hans namn på avin är han skyldig att betala, annars inkasso och sedan kronofogden.

Den som äger en bil i ingången av skattemånaden skall betala skatten. Förfaller skatten sista augusti och ägarbytet sker den 1 augusti är den gamla ägaren betalningsansvarig. Sker ägarbytet istället 1 september är den gamla ägaren ansvarig för att betalningen kommer in. Alltså måste bilen i praktiken vara belagd med körförbud redan pga obetald fordonsskatt om den nya ägaren ska åka på det.

Jag köpte en bil för några år sedan där denna fråga var aktuell. Jag såg på nummerplåten att det var skattemånad när jag kollade på bilen, men ägaren sade inget om skatten. - Fine, tänkte jag, han åker ju på den i alla fall. Detta var den 26:e augusti, och skatten skulle vara inne 31:a augusti om inte bilen skulle få körförbud. Så hände inte. Så jag fick låta bli att bruka bilen så länge eftersom den fick körförbud. Efter någon månad ringde säljaren.

- Hej, vi måste prata om skatten.
- Jaha?
- Du har ju körförbud.
- Ja?
- Jag har fått brev från kronofogden eftersom du inte betalat skatten.
- Nej, du har fått brev från kronofogden för att DU inte betalat skatten.
Den som äger bilen i ingången av skattemånaden ska betala.
- Men om du visste det, varför sade du inget?
- Du försökte ju blåsa mig!
- Men, en kille på Vägverket sade ju att nya ägaren skulle få betala skatten...
Ska vi dela, så att du kan använda bilen?
- Betala du, annars får du betalningsanmärkning, jag låter bilen stå så länge. Klick!

En vecka senare damp det ned ett skattemärke i brevlådan.

Edit: Detta gäller alltså bilar som är i trafik när ägarbytet sker. Ställer man som säljare av bilen och får tillbaka överskjutande skatt är det alltid den nya ägaren som får betala skatten, såtillvida att inte säljaren är dum nog att ställa på bilen med sig själv som ägare innan ägarbytet sker.

Senast redigerat av Andromeda (3 september 2010)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
einherjer
3 september 2010 · 587 Inlägg

Precis så är det som du säger där , Andromeda.  Bilen var avställd när jag sålde den och jag ställde inte på den på mej innan ägarbytet.

Tråden kan härmed låsas då jag fått svar hur det ligger till. Tack !

Hellectric Trött
3 september 2010 · 267 Inlägg

Andromeda skrev:
Det är väldigt enkelt. Står hans namn på avin är han skyldig att betala, annars inkasso och sedan kronofogden.

Den som äger en bil i ingången av skattemånaden skall betala skatten. Förfaller skatten sista augusti och ägarbytet sker den 1 augusti är den gamla ägaren betalningsansvarig. Sker ägarbytet istället 1 september är den gamla ägaren ansvarig för att betalningen kommer in. Alltså måste bilen i praktiken vara belagd med körförbud redan pga obetald fordonsskatt om den nya ägaren ska åka på det.

Jag köpte en bil för några år sedan där denna fråga var aktuell. Jag såg på nummerplåten att det var skattemånad när jag kollade på bilen, men ägaren sade inget om skatten. - Fine, tänkte jag, han åker ju på den i alla fall. Detta var den 26:e augusti, och skatten skulle vara inne 31:a augusti om inte bilen skulle få körförbud. Så hände inte. Så jag fick låta bli att bruka bilen så länge eftersom den fick körförbud. Efter någon månad ringde säljaren.

- Hej, vi måste prata om skatten.
- Jaha?
- Du har ju körförbud.
- Ja?
- Jag har fått brev från kronofogden eftersom du inte betalat skatten.
- Nej, du har fått brev från kronofogden för att DU inte betalat skatten.
Den som äger bilen i ingången av skattemånaden ska betala.
- Men om du visste det, varför sade du inget?
- Du försökte ju blåsa mig!
- Men, en kille på Vägverket sade ju att nya ägaren skulle få betala skatten...
Ska vi dela, så att du kan använda bilen?
- Betala du, annars får du betalningsanmärkning, jag låter bilen stå så länge. Klick!

En vecka senare damp det ned ett skattemärke i brevlådan.

Edit: Detta gäller alltså bilar som är i trafik när ägarbytet sker. Ställer man som säljare av bilen och får tillbaka överskjutande skatt är det alltid den nya ägaren som får betala skatten, såtillvida att inte säljaren är dum nog att ställa på bilen med sig själv som ägare innan ägarbytet sker.

Var med om något liknande nyligen. Köpte en bil i slutet av juni och fick i mitten av juli besked från transportstyrelsen att det var körförbud. Tänkte att han missat betalningen och tänkte inte mer på det. Förra veckan fick jag ett SMS av säljaren. Har sparat alla sms ifall det skulle bli rättstvist om det, korrespondensen var som följer (S = säljaren, J = jag):

S: Tjena, ******* här som du köpte bilen av. Fick från fogden idag att inte skatten var betald på bilen och på nåt konstigt vis blev det i mitt namn.

J: På något konstigt vis? Har fått att det är körförbud pga att tidigare ägaren inte betalt fordonsskatt. Den som står som ägare vid påbörjad ny skatteperiod är skyldig att betala. Men har du inte fått det förrän nu? Fick besked ganska snart efter ägarbytet. Trodde att du fick en påminnelse samtidigt.

S: Hade ingen aning om att det var så, därför betalade jag inte in det.

Svarade inte på detta, utan trodde att han förstod. Det fortsatte någon timme senare...

S: Hur löser vi det här då?

J: Vadå vi? Betala så slipper du ha fogden flåsande i nacken.

S: Ska jag betala skatten på din bil?

J: Det var din bil när skatten skulle ha betalats = inte mitt problem.

S: Hade ju ställt av den när jag sålt den om de hade varit skatt kvar på den. Jag kan väl betala för en månad, men inte för hela året.

J: Bilen var påställd när jag köpte den och på frågan om den var skattad och besiktad svarade du "JA". Du kan tjata allt du orkar om det här, jag kommer inte att betala. Hade jag vetat att den inte var skattad så hade jag inte köpt den. Du kan ju inte sälja en bil och sen kräva mig på pengar som jag inte ens visste skulle in. Betala fogden, glöm det här och gör rätt nästa gång du säljer en bil.

Har inte fått något mer svar så jag antar att han accepterade läget. Sen undrar jag om han förstår att det klassas som bedrägeri att sälja en bil och sen kryssa i avställningsrutan efter att köparen skrivit på papperen... Så hädanefter kommer jag att se till att papperen skrivs högst tre meter från en brevlåda vid kommande bilaffärer, samt se till att jag alltid har ett frimärke i bakfickan...

Busgrabb Rejsa ?
3 september 2010 · 2 959 Inlägg

linuslinje skrev:

Torger skrev:
En annan rövare ja var ut för var att killen som köpte bilen av mig i fråga sa att ja skulle gå in me den blåa delen av ägarbeviset o ställa på bilen de ja inte tänkte på var att ja loggade in på vägverket me mitt person nummer så ja åkte på att betala skatten men tog kontakt me vägverket o förklarade hur de låg till så jag fick tillbaka pengarna direkt tog nån dag bara allt som allt, de är vanligt bland bilfifflare fick ja höra av vägverket

Tror jag inte det minsta på.

Om person A äger bilen och ställer på bilen så ska han betala skatten.
Om person B köper bilen och samtidigt ställer på bilen så ska Person B betala skatten.

Transportstyrelsen "korrigerar" inga skattekrav och flyttar över skulden till köpare....


Hur som haver så står allt detta på baksidan av regbevis! Själv brukar jag ställa på bilen direkt och betala skatten, skitsumma juh. Dessutom är det körförbud i annat fall.

Du tror fel....jag med varit med om detta och att dom senare skickat inbetalningen till nya ägaren.

Struntsumma med skatten ?
Det beror kanske rätt mycket på vilken bil det gäller ?
Du har en rätt luffig bil för att tycka att skatten på tex en V70 D5 av tidigare årsmodell är en struntsumma på 8 papp typ.

Senast redigerat av Busgrabb (3 september 2010)

Autotech
BMW 335D (2008)
Andromeda Rumpmas
4 september 2010 · 3 860 Inlägg

Hellectric skrev:
Var med om något liknande nyligen. Köpte en bil i slutet av juni och fick i mitten av juli besked från transportstyrelsen att det var körförbud. Tänkte att han missat betalningen och tänkte inte mer på det. Förra veckan fick jag ett SMS av säljaren. Har sparat alla sms ifall det skulle bli rättstvist om det, korrespondensen var som följer (S = säljaren, J = jag):

S: Tjena, ******* här som du köpte bilen av. Fick från fogden idag att inte skatten var betald på bilen och på nåt konstigt vis blev det i mitt namn.

J: På något konstigt vis? Har fått att det är körförbud pga att tidigare ägaren inte betalt fordonsskatt. Den som står som ägare vid påbörjad ny skatteperiod är skyldig att betala. Men har du inte fått det förrän nu? Fick besked ganska snart efter ägarbytet. Trodde att du fick en påminnelse samtidigt.

S: Hade ingen aning om att det var så, därför betalade jag inte in det.

Svarade inte på detta, utan trodde att han förstod. Det fortsatte någon timme senare...

S: Hur löser vi det här då?

J: Vadå vi? Betala så slipper du ha fogden flåsande i nacken.

S: Ska jag betala skatten på din bil?

J: Det var din bil när skatten skulle ha betalats = inte mitt problem.

S: Hade ju ställt av den när jag sålt den om de hade varit skatt kvar på den. Jag kan väl betala för en månad, men inte för hela året.

J: Bilen var påställd när jag köpte den och på frågan om den var skattad och besiktad svarade du "JA". Du kan tjata allt du orkar om det här, jag kommer inte att betala. Hade jag vetat att den inte var skattad så hade jag inte köpt den. Du kan ju inte sälja en bil och sen kräva mig på pengar som jag inte ens visste skulle in. Betala fogden, glöm det här och gör rätt nästa gång du säljer en bil.

Har inte fått något mer svar så jag antar att han accepterade läget. Sen undrar jag om han förstår att det klassas som bedrägeri att sälja en bil och sen kryssa i avställningsrutan efter att köparen skrivit på papperen... Så hädanefter kommer jag att se till att papperen skrivs högst tre meter från en brevlåda vid kommande bilaffärer, samt se till att jag alltid har ett frimärke i bakfickan...

Det roliga är ju att han kan kryssa i vilka rutor han vill, som ägare i ingången av skattemånaden åker han ju ändå på det lol
I mitt fall stod det också i annonsen att bilen var "skattad och besiktad". För mig och de allra flesta betyder det att den skattades för nästkommande år när inbetalningskortet kom efter besiktningen, inte att den är skattad veckan ut bara.
Men visst är det ENORMT tillfredsställande med sådana här samtal? Man riktigt sitter och myser när man får ge en dum jävla bedragare vad han förtjänar. Jag kom fan nästan i byxan smile

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
volvoentusiasten
4 september 2010 · 4 005 Inlägg

Busgrabb skrev:

linuslinje skrev:

Torger skrev:
En annan rövare ja var ut för var att killen som köpte bilen av mig i fråga sa att ja skulle gå in me den blåa delen av ägarbeviset o ställa på bilen de ja inte tänkte på var att ja loggade in på vägverket me mitt person nummer så ja åkte på att betala skatten men tog kontakt me vägverket o förklarade hur de låg till så jag fick tillbaka pengarna direkt tog nån dag bara allt som allt, de är vanligt bland bilfifflare fick ja höra av vägverket

Tror jag inte det minsta på.

Om person A äger bilen och ställer på bilen så ska han betala skatten.
Om person B köper bilen och samtidigt ställer på bilen så ska Person B betala skatten.

Transportstyrelsen "korrigerar" inga skattekrav och flyttar över skulden till köpare....


Hur som haver så står allt detta på baksidan av regbevis! Själv brukar jag ställa på bilen direkt och betala skatten, skitsumma juh. Dessutom är det körförbud i annat fall.

Du tror fel....jag med varit med om detta och att dom senare skickat inbetalningen till nya ägaren.

Struntsumma med skatten ?
Det beror kanske rätt mycket på vilken bil det gäller ?
Du har en rätt luffig bil för att tycka att skatten på tex en V70 D5 av tidigare årsmodell är en struntsumma på 8 papp typ.

Sant! Har man en gammal dieselbil o likn så är ju skatten rätt hög. Tar tillbaka mitt inlägg om detta!

Powerman Japan Quality
4 september 2010 · 670 Inlägg

Är väl glasklart att ägaren av bilen betalar fordonskatten.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni
Honda NSX (1992)
Hellectric Trött
4 september 2010 · 267 Inlägg

Andromeda skrev:
Men visst är det ENORMT tillfredsställande med sådana här samtal? Man riktigt sitter och myser när man får ge en dum jävla bedragare vad han förtjänar. Jag kom fan nästan i byxan smile

Visst är det så! smile Man sitter ju och vet att man har 100% rätt.

EDIT: Jag frågade ju t o m på plats om bilen var skattad och han svarade ja fast den omöjligt kunde ha varit det. Pucko...

Senast redigerat av Hellectric (4 september 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang